KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hellraiser I-III

Varga Zoltán

Hellraiserbrit, 1987. Rendezte: Clive Barker. Szereplők: Doug Bradley, Ashley Laurence. Forgalmazó: Navigátor Film Kft. 94 perc; Hellraiser II – brit, 1988. Rendezte: Tony Randel. Szereplők: Doug Bradley, Ashley Laurence. Forgalmazó: Navigátor Film Kft. 97 perc; Hellraiser III – brit, 1992. Rendezte: Anthony Hickox. Szereplők: Doug Bradley, Ken Carpenter. Forgalmazó: Navigátor Film Kft. 97 perc.

 

Síron túli szadomazochisták volt a munkacíme annak a produkciónak, ami az angol – és az egyetemes – horrorfilmtörténet egyik mérföldköve, s a végleges keresztségben a Hellraiser címet kapta (körülbelül: Pokolnyitó). A saját novelláját megfilmesítő Clive Barker a zsáner egyes kliséit (kivált a kísértetház motívumát és a vér újjáélesztő hatásával kapcsolatos képzeteket) meglehetősen eredeti és párját ritkítóan bizarr összefüggésben gondolta újra, ráadásként pedig színre léptette a horrorműfaj egyik ikonikussá vált karakterét. Barkert a test szétszedésének és újrakomponálásának kérdése foglalkoztatja, illetve az, hogy hol húzódik a fájdalmak és az élvezetek közötti határ, és összecsiszolhatók-e egymással – ezek miatt többen David Cronenberggel említik együtt a rendezőt.

A Hellraiser látomásos foglalata ezeknek a témáknak. Egy mágikus hatalommal bíró doboz a vágy tárgya, egyszersmind a kárhozat kapuja; a doboz felnyitója áthozza a pokolból a cenobitákat – „Egyeseknek démonok vagyunk. Másoknak angyalok „ –, akik beavatják őt a test deformálásának extrém kínjaiba és kéjeibe. A Hellraiser szerény költségvetése ellenére sem szűkölködik nehezen emészthető és aligha felejthető látványosságokban (ilyen a fő antagonista Frank újjáéledése, a találkozás a fal mögötti szörnnyel, vagy a finálé borzalomáradata), amelyek az idegfeszítő elbeszélésbe beágyazva hatnak igazán. A folytatások sokkal inkább az előbbi réteg fölerősítését célozzák meg. A Hellraiser II szürrealista fantáziájával és a pokol labirintusának fölépítésével új fénytörésbe állítja az eredeti filmet, megtartva annak női főszereplőit, míg az angol közeggel szakító, amerikai metropolisba helyezett Hellraiser III-ban az első számú gonosz immár az alapműben még csak „vezető cenobita”-ként emlegetett démon, akit azóta Pinhead (Tűfej) néven jegyeznek: ő egyfajta áruvédjegye a jelenleg a nyolcadik tételnél tartó, remake-várományos Hellraisernek. Az első három részt most kockaformájú díszdobozban vehetjük kezünkbe, amely – akár a filmek hősei – bizonyos értelemben minket is pokoljárásra invitál.

Extrák: Audiokommentárok magyar felirattal; interjúk; dokumentumfilmek; képgalériák; előzetesek; Clive Barker korai rövidfilmjei (Salomé; The Forbidden).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9850