KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Brüno

Csillag Márton

Brüno – amerikai, 2009. Rendezte: Larry Charles. Írta: Sacha Baron Cohen és Dan Mazer. Kép: Anthony Hardwick és Wolfgang Held. Zene: Erran Baron Cohen. Szereplők: Sacha Baron Cohen (Brüno), Alice Evans (BBC riporter), Sandra Seeling (Tina), Candice Cunningham (FOX riporter), Ben Youcef (Kaseem). Gyártó: Everyman Pictures / Four by Two / Media Rights Capital. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 83 perc.

 

Sacha Baron Cohen az új Charlie Chaplin. Művészete azt jelenti a mai nézőnek, amit Chaplin toprongyos csavargója jelentett közel száz évvel ezelőtt az akkori közönség számára: a valóság korlátlan kifigurázását, a fájdalmas igazság kinevetését, és mindenekelőtt ahhoz a figurához fogadott hűség csodálatát, melynek bőrébe az alkotó kísérlete sikere érdekében belebújt. Míg azonban a korai burleszkek a gyerekcipőben járó filmművészet fejlettségi fokához és a mozgóképekkel éppen csak barátkozó közönség befogadókészségéhez igazodtak, Baron Cohen utóbbi két filmje, a Borat és a Brüno a főleg vizuálisan kommunikáló modern társadalom és közönség elvárásait kiszolgálva a témában rejlő formai és tartalmi lehetőségek teljes tárházát használja fel nézői megbotránkoztató szórakoztatására. Korábban elég volt, ha egy fura alak tisztes, de középszerű embereket gáncsolt ki és nyomott tortát az arcukba – miközben a nézőt a valóság illúziójával ajándékozta meg –, ma azonban azzal lehet hasonló revelatív hatást elérni, ha egy minden tekintetben különc figura a filmes, televíziós és internetes műfajok ötvözésével olyan valóságot teremt, melynek résztvevői (esetenként) maguk sem tudják, hogy egy párhuzamos világban vendégeskednek, házigazdájuk ráadásul minden szavukat és cselekedetüket felhasználja ellenük. Sacha Baron Cohen nemcsak nagy elme, de kiváló komikus is, aki a jól felépített abszurd helyzetekben úgy improvizál, hogy váratlan gesztusaival akár meg is hatványozza a hatást, amelynek persze gyöke sem elhanyagolható erejű.

A showbusiness és a testiség kapcsolatát, de mindenekelőtt az ostoba előítéletesség hatalmát vizsgáló Brüno a maga „szerény” eszközeivel újraértelmezi a szatirikus vígjáték fogalmát, és megmutatja, hogy a filmtörténetben nemcsak Sly és Arnie hajlandó kaszkadőr nélkül bevállalni a legrázósabb jeleneteket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9957