KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/augusztus
KUBRICK
• Schreiber András: Millenium Monolit 10 mínusz Kubrick
JIM THOMPSON
• Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén Jim Thompson
• Varró Attila: A köztes szerző Gyilkosság
CANNES
• Létay Vera: Vértestvérek
• N. N.: Cannes-i díjak (2009)
KENYERES BÁLINT
• Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről
• Csillag Márton: A lebegés szépsége Beszélgetés Kenyeres Bálinttal
TARANTINO
• Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik Világháborús mozi
• Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin Becstelen brigantyk
PERZSA HÁLÓ
• Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek Iráni film: az új nemzedék
• Epres Tamás: A cenzor és a perzsa macskák Bahman Gobadi
NOUVELLE VAGUE
• Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök Hitchcock és a nouvelle vague
• Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig Nouvelle vague: A szerzői film teóriája
TELEVÍZÓ
• Schreiber András: Hurrá, nyaralunk? Tévénemzedék
• Kemenes Tamás: Virtuális viszonyok A tévé mint családtag
KÖNYV
• Vincze Teréz: Arcművészet Margitházi Beja: Az arc mozija
• Pápai Zsolt: Kamaszpanasz Kitano Takeshi: Fiú
KRITIKA
• Varró Attila: Az utolsó gengszter Közellenségek
• Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia Boszorkánykör
MOZI
• Nevelős Zoltán: Il Divo
• Vincze Teréz: Pandora szelencéje
• Vajda Judit: Nászajánlat
• Roboz Gábor: Szerelem második látásra
• Tüske Zsuzsanna: Szerelem olasz módra
• Varró Attila: Görögbe fogadva
• Baski Sándor: Transformers: A bukottak bosszúja
• Sepsi László: Bunyó
• Parádi Orsolya: Jégkorszak 3: A dínók hajnala
• Csillag Márton: Brüno
DVD
• Géczi Zoltán: A Fehér Lótusz Klánja
• Varga Zoltán: Hellraiser I-III
• Pápai Zsolt: Állj, határ!
• Kovács Marcell: Sóhajok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Görögbe fogadva

Varró Attila

My Life in Ruins – amerikai-spanyol, 2009. Rendezte: Donald Petrie. Írta: Mike Reiss. Kép: José Luis Alcaine. Zene: David Newman. Szereplők: Nia Vardalos (Georgia), Alexis Georgoulis (Poupi), Richard Dreyfuss (Irv), Rachel Dratch (Kim), Sheila Bernette (Dorcas). Gyártó: 26 Films / Kanzaman / Playtone. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 98 perc.

 

Ami a 70-es évek idején az egzotikus, fülledt Délkelet-Ázsia volt Emmanuelle és kikapós társnői számára, azt az álomvilágot kínálja mostanában a görög szigetvilág a középkorú hölgytábornak: független új életet távol a szülőföld eltunyult férfikészletétől, önálló boldogulást a belső értékkészletből, no meg szív- és ágymelengető apollókat a balzsamos parti éjjelekre. Shirley Valentinetól a Mamma Mia címszereplőnőjéig éltes családanyák vetik meg lábukat a hófehér sziklákon új életet alapozva rájuk, a varázsvidék pedig hálából elhozza a szerelem és karrier kettős megváltását. A Görögbe fogadva megfáradt bölcsész-hősnője esetében előbbit egy idegtépő idegenvezetői állás az ország legtrágyább utazási irodájánál, utóbbit pedig egy buszsofőrként mellé rendelt hellén jeti jelenti (akit a forgatókönyvírói lelemény Puki Kakasz névre keresztelt) – a párnapos görög romtúra végére mégis sikerül mindkét székletből templomot emelni, hála a válogatott idiótákból, vesztesekből és lelkibetegekből álló nemzetközi turistacsoport uniós erőfeszítéseinek.

A rutinos vígjátékrendező Donald Petrie (lásd még hasonló Hamupipőke-témában: Beépített szépség) friss művével vitathatatlanul új értelmet adott a rom-kom kifejezésnek: az ókori maradványok és lerobbant szállodák sorára felfűzött szerelmi történet azonban inkább emlékeztet mókás szituációkkal színesített útifilm-csokorra, mint a műfajkötelező jellemkomikumból táplálkozó fejlődéstörténetre. Írójának minden figuráról, helyszínről csakis a legelső sztereotípia jut eszébe (az ausztrálok isznak, a görögök táncolnak, az elvált nők palira vadásznak, Delfiben mindenkinek megjósolják a jövőjét), a főhősnő szakmai botladozásai közt a szerelmi szálból valahogy elmaradt a konfliktus, a fordulatokat pedig akár egy Ibusz-prospektusból is kiolvashatnánk („1 nap: Akropolisz és kínos bakik a csoport előtt”, „4. nap: Olümpia és az első közös nevetés, este csók a tábortűznél”). Keverjük el egy-egy arányban a Római vakáció és a Francia csók klasszikusait, majd hígítsuk bő lére a Bazi nagy görög lagzi, a Napsütötte Toszkána és a spanyol Costa Brava motívumaival – a végeredmény bódító mediterrán koktél helyett csak üres limonádé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9962