KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA NFI MMA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2023/11
MAGYAR MŰHELY
Gelencsér Gábor: A szerzőtárs. Grunwalsky Szomjas- és Jancsó-filmjei
Kelecsényi László: A címzett elhunyt. Merengek a múltak ütemén – 3.rész
Gyürke Kata: „Volt valami a levegőben”. Beszélgetés Moldovai Katalinnal
Vajda Judit: Hát akkor itt fogunk élni? Moldovai Katalin: Elfogy a levegő
Gelencsér Gábor: Mások élete. Sopsits Árpád: Mellékszereplők
Kolozsi László: Bőrünkre írva. Kempf Márta Anna: Varrat
Benke Attila: Sakkmérgezés a diktatúrában. Tóth Barnabás: Mesterjátszma
Buzsik Krisztina: Macska a forró művháztetőn. Szeleczki Rozália: Cicaverzum

ÚJ-HOLLYWOOD SZELLEME
Varró Attila: A sólyom és a bagoly. Martin Scorsese: Megfojtott virágok
Beleznai Márk: Az éteriség keresése. Terrence Malick elidegenedés-trilógiája
Baski Sándor: Ponyvaesszé. Quentin Tarantino: Cinema Speculation
Bóna László: A három oszlop. A Kubrick titok – 1.rész

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Vajda Judit: Az LMBTQ+ összes betűje. Alice Oseman: Szívdobbanás

FORTÉLYOS FÉLELEM
Havassy Gergely: Kapitalista boldogságmitológia. A Fűrész-sorozat
Herczeg Zsófi: Fűrész X. Kevin Greutert
Kiss Dalma: Bérgyilkosoknak áll a világ. David Fincher: A gyilkos
Andorka György: A gép forog. Gareth Edwards: Az Alkotó

FESZTIVÁL
Szíjártó Imre: Külön is együtt. Gdynia
Huber Zoltán: Kis fesztivál, nagyban. Toronto

KRITIKA
Pauló-Varga Ákos: Szabadon a fedélzeten. Nicolas Philibert: Az Adamanton
Huber Zoltán: Bentlakásos nosztalgia. Alexander Payne: The Holdovers
Fekete Tamás: Szoba jövőbelátással. Lubna Playoust: A 999-es szoba

FILMIO

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 680 Ft!
Előfizetéssel csak 600 Ft!




Cikkajánló
Bori Erzsébet: Itt lapátol a kommunista párt! (1995/01)

Az egykor Berlinnek nevezett romhalmaz közepébe szúrt táblán olvassuk a büszke feliratot. 1946 van, nem létezik még az NDK, sem a fal, legfeljebb a lapátolók titkos terveiben.

A Népmozi (Volkskino) című filmet látjuk, amatőr filmezők felvételeit a negyvenes évektől az utolsó utáni pillanatig, a két Németország újraegyesüléséig. Közben lepereg 50 év, az NDK véget érni nem akaró hétköznapjaival. Mit rögzítenek ezek az amatőrök? Javarészt rendszersemleges, időtlen történéseket: születést, esküvőt, keresztelőt, játszó gyerekeket, nyaralást, az első napot az iskolában, ahová irdatlan nagyságú bőségszarukkal vonulnak a német kisdiákok. Évszázadok óta ismétlődő események végtelen unalmát árasztják ezek a képek, valami megátalkodott konokságot, a mindennapi ember kizökkenthetetlen, csökött szokásait. Odakint háború van, falat húznak, lapátol a kommunista párt, erőszakosan folyik az új világ építése, felállnak a nehézhengerművek, amik az új embert lesznek hivatva – nem ám kikovácsolni, manufakturális módszerekkel, hanem futószalagon érkező formákba sajtolni, tömegméretekben. Az emberanyag ezalatt otthon lapít, születésnapi tortát süt, zoknit stoppol, karácsonyfát díszít, sakkozik a gyerekkel. Május elsején pedig kivonul, ’46-tól ’89-ig minden áldott évben táblát ragad, alakzatba rendeződik, élőképet formáz, és arccal a dísztribün felé végigmasírozik a kijelölt útvonalon. Megadva a császárnak, ami a császáré zászlót bont, aztán kiáll a sorból, falnak támasztja Walter Ulbrich képét és sört bont. (Azok a csatos üvegek!) Ezeréves mozdulattal a keze fejével törli meg a száját. Ezek vannak filmről filmre, egymásba folyó hosszú éveken át, s csak valamikor a hatvanas évek végén, a lehangoló hetvenes években kezdjük észlelni, hogy mégsem lapátolt hiába a kommunista párt. Feltalálva a végső megoldást jelentő öntőforma: a kocka. A nagyipari méretekben gyártható kocka alakú lakás és közlekedési eszköz. Nem kényszerítik bele az embereket, hanem kívánatossá teszik számukra. Nem drága pénzért adják – a nép még azt hinné, hogy a saját munkájával szerezte. A lakótelepi panelotthonhoz meg a Trabanthoz – melyek szürkévé teszik a hatvanas évekre kiszínesedő amatőr felvételeket – kiutalással lehet hozzájutni, több-kevesebb várakozás és jó magaviselet alapján....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40