KEZDŐLAP KERESÉS LAPOZÓ FÓRUM LINKTÁR KAPCSOLAT IMPRESSZUM
 

GYORSKERESÉS:

  >>Bejelentkezés

RÉSZLETES KERESÉS

LAPOZÓ

HÍREK
ELŐFIZETÉS
GYIK/FAQ
ARCHÍVUM
FRISS SZÁM

BLOG

 








 P a r t n e r e i n k : 





 T á m o g a t ó k : 

NKA

Üdvözöljük a Filmvilág honlapján!

Friss számunkból – 2022/09
MAGYAR MŰHELY
Gyürke Kata: „Én még a XIX. században járok”. Beszélgetés Cserhalmi Györggyel
Pólik József: Mit üzent a császár? Najmányi László 1946-2020 – 2. rész
Gelencsér Gábor: Sűrű leírások. Jeles András: Ahogy seb néz a távozó szuronyra
Hegyi Zoltán: És a bokréta rajta. Papp Gábor Zsigmond: Bereményi kalapja
Déri Zsolt: Balaton, Trabant, Tarr-vízió. Kécza András: Ott torony volt – Víg Mihály-portré
Soós Tamás Dénes: Lefelé a gyászhegyről. Beszélgetés Csoma Sándorral

ÖKO-FILMEK
Hódosy Annamária: Ökoapokalipszistől a szolárpunk utópiáig. Biomozi-trendek
Fekete Tamás: Az oroszlán ugrani készül. Baltasar Kormákur: Fenevad
Varró Attila: Akik üvegházban élnek. Klímaválság modellek a 60-as években
Forgács Nóra Kinga: Egy tehén meghámozása. Andrea Arnold: Tehén

SZÍNÉSZLEGENDÁK
Lovas Anna: Egy férfi és… Jean-Louis Trintignant 1930-2022

A MÚLT BŰNEI
Lénárt András: Dubaji lányok, lengyel nők. Új raj: Maria Sadowska
Kránicz Bence: Aki legyőzte Eliot Nesst. Brian Michael Bendis – Marc Andreyko: Torso

ARCHÍVUMOK TITKAI
Barkóczi Janka: Elsüllyedt kincsek. Archívfilm fesztiválok

FESZTIVÁL
Gerevich András: Kinek akarsz hazudni? Friss Hús Fesztivál: Queer Dreams
Baski Sándor: Go West! Karlovy Vary

KÖNYV
Fekete Tamás: Családi kalitka. Paczolay Béla: Pacsirta
Kolozsi László: Felforgatás. Gerőcs Péter: Werkfilm

KRITIKA
Huber Zoltán: Amerikai psziché. Jordan Peele: Nem
Kovács Kata: Szatíra a parton. Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge
Gyöngyösi Lilla: A Hópárduc lábnyoma. Csoma Sándor: Magasságok és mélységek
Vajda Judit: Ötletözön. Rohonyi Gábor – Vékes Csaba: Szia, Életem!
Kovács Patrik: Az elveszett nemzedék. Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
Pethő Réka: Érzelmek a kígyó árnyékában. Clio Barnard: Az essexi kígyó

MOZI

STREAMLINE MOZI

PAPÍRMOZI




Egy szám ára csak 490 Ft!
Előfizetéssel csak 395 Ft!




Cikkajánló
Ardai Zoltán: Déltengeri presszózene (1996/08)

A világ egyik legnagyobb hozamú filmgyártó-központja, a hongkongi bázis, a legutóbbi időkig páratlanul szoros törzsi egységben működött, ami az ottani mozicsinálók munkásságának műfaji és szemléleti vonásait illeti. Az anyatermészetben ennek az felelne meg, ha a keleti faunát kizárólagosan az ábrás kígyók változatai tennék ki, igen érdekes fajtaelágazásokkal és tömérdek finom eltéréssel, míg viszont párducok, antilopfélék, kakaduk és teknőcök egyáltalában nem léteznének ott. Nemrégiben viszont módosult a kép; Hongkong filmes boái közül odébb siklott az egyik, és ország-világ szeme láttára tarka madárformát öltött. Csoda! Láttunk ugyan már hasonlóan pompás tarka madarat bőven, ámde nem a kowlooni stúdiók környékén, felebarátaim, ahol semmilyet, soha még. Wong Kar-wai a neve a negyvenet még be nem töltött merész rendezőnek, aki több filmjével is kimozdult a rituálhagyományokból és a közvetlenül létező Hongkong felé fordult, legalábbis félig, folyvást játszadozva az így összecsúszó stílsíkokkal. Műveinek dokumentarisztikus hajszálerezete is van, ugyanakkor számos jelenetük klipszerű, még olyan értelemben is, hogy egy-egy meghatározott zeneszámra épül fel. A legutóbbi két Wong-filmben előadott történetpárok, és még inkább a wongi, líraian kombinatív, egybetologatós szerkesztésmód a délkelet-ázsiai mozibajárók nagyrészét fancsali elfordulásra készteti, de ebből még ne véljük, hogy akadhat Wong-film mészárlási mellékjelenetek nélkül. (Sőt, komoly figura szimplán nem is lövöldözik Wongnál, hanem éppen arról ismerszik meg, hogy ilyen alkalmakkor két pisztolymonstrummal forog körbe.) A rázós kameramozgás sebessége gyakorta Degas-ian elkeni a színeket és formákat, máskor viszont lelassul a képfolyam, a szinte-kimerevülésig. llyen eset például a Chungking express kirakaton túlról felvett büfészekvenciája, amelyben az udvarló rendőr és a pult mögötti lány sajátságosan támaszkodó alak-kettőse archetipikus mintává vizionálódik, némi elégikus, már-már világfájdalmas tónust nyervén....

[tovább...]

 
Cikkek kommentjei
Szerző, cím, évfolyamlegfrissebb 
1. Melocco Miklós: Képhalmaz 1979/10 (1 komment)2020-02-08 18:50
2. Gelencsér Gábor: Psyché 2017/09 (1 komment)2019-01-08 22:46
3. Báron György: Poppy és Scottie autóba ül 2008/12 (1 komment)2018-08-31 09:01
4. Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít 1998/10 (1 komment)2018-07-15 18:09
5. Kelecsényi László: És akkor a Psota… 2016/05 (1 komment)2018-04-29 20:40