rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Habfrd

Voks a bka mellett

Krist Nagy Istvn

 

Azt hiszem, kevs m szmthat szlesebb tmegbzisra, mint Kovsznai Gbor Gyrgy Habfrdje. Elssorban a fiatalok filmje, de a kritikusok s a filmmvszet nyencei is megtalljk benne a magukt. Ez persze magnvlemny – majd eldl a szles kr npszavazson, a jegyvltsnl. Ami itt olvashat, egyetlen voks, nem is filmkritikus, egy, inkbb az irodalomban s kpzmvszetben jrtas, trsadalmi-szociolgiai rdeklds szemll vlemnye.

Kovsznai Gbor Gyrgy filmjrl szvem szerint jformn csak jt mondhatok. A j mulatsg, nevets, a ritmus harsnysg, a sznek pardja – persze mg csak a fellet, de az, hogy a film azta is foglalkoztat, taln mr mond valamit.

Mit mond? Azt, hogy gondolkoznunk kell azon, fiataloknak s idseknek: mit kezdnk az letnkkel s a tbbiek letvel, munkban pp gy, mint prvlasztsban, gyermeknemzsben s nevelsben; akrcsak kzvetlen csaldi-barti krnkben, vagy ott, ahol dolgoznunk adatik. Mik s milyenek az ignyeink, milyen idelok ftenek, s nem fellengzsek-e ezek a (valljuk be, igencsak polgri) idelok, amiket aztn megalkuvsok s gyeskedsek sora kvet. Csakhogy nem az lettel val szembenzs kvetkezmnye-e a valamelyes megalkuvs, jobbik esetben nem realitsrzk s a val viszonyokkal ltrehozott kiegyezs-e? Lehetne-e mindenki – ha tehetsgesnek rzi magt – mvsz, vagy ha csinoska: „nagy n”, s gy vagy gy: – nagymen? Okvetlenl orvoss kell-e lennie az ambicizus, okoska vdnnek, de nem lehet-e valban azz, ha csakugyan okos, elsznt, szvs, tanulkony s hozz mg hivatsrzet is fti? Hivats! Mert errl is sz van a filmben, szerencsre nem szavakban, mg kevsb szlamokban, hanem kedvesen groteszk kpsorokban, meg egy-az-egy dokumentumokban: filmen visszajtszott direkt magnfelvtelen.

Ami megint jabb adalk Kovsznai filmjnek soksznsghez. Ez a film ugyanis – prbljuk meg vgre sszegezni – dokumentumfilm is, amellett, hogy fmfaja a musical: vidm, zens rajzfilm, mai fiatalokrl. Gonoszkodik, csfoldik, elandalt; komoly krdsekkel birkzik, de mindent idzjelbe tesz, mikzben elrajzoltan s valdi remeklsknt bept mindent, amit szzadunk festszete kitallt: a fauves-ok s Picasso, a szrrealistk, a lrai absztrakci s gesztusfestszet, s persze (hiszen a rajzfilm ennek a gyermeke): az expresszionizmus. Aki jratos a modern mvszetben, rmmel fedez fl a dikszoba faln egy-egy Rippl-Rnai z tjkpet, az ablakon kitekintve egy impresszionista kd-, pra- s sznltomst, mskor meg egy frdkd buborkaiban az amerikai Tobey krkrs absztrakcijt – s a felsorolst mg hosszan folytathatnm. Ettl persze mg lehetne a film sznob is, unalmas is, s amellett resen eklektikus. De nem; ez a formanyelv Kovsznai s munkatrsai szmra ppoly termszetes, sajt nyelv, mint ahogy a bejtszott szociolgiai flvtelek a „kedves szlk” sajt hangjt szlaltatjk meg – mg a kp eredeti szociofotknak zlses, kiss karikroz trajzolsa. s a hang: Bontovics Katalin s Antalffy Albert sajt maga mondja s nekli megint csak Kovsznai szvegt, amelyet Msik Jnos zenstett meg, mindvgig lendletesen, a sz legszorosabb rtelmben „magval ragadan”, hol beatstlusban, hol nagyopert parodizlva, s ugyanezt nekli Papp Anna, mg az szvegt (anlkl, hogy a vltst szrevennnk) Dobos Katalin mondja, aki ugyanakkor az ltala alaktott hsn modellje is volt. A rendez ugyanis nemcsak valdi szociogrfiai felvtelek anyagt hasznlja fel, ennek alapjn hitelesen vizsglva az letvitel krdseit, hanem minden jelenetet sznszekkel eljtszat, miltal biztostja a rajzolt kpek-mozdulatok anatmiai s gesztusbeli hitelt is.

No, de ha ez a trtnet (szinte banlisan) a mai fiatalok mindennapjaibl ellesett, s a trsadalmi httr is szociolgiailag hiteles, ha valdi hangdokumentum-anyagot is felhasznl, s radsul a jeleneteket lejtsszk – akkor egyltaln minek az animcis megolds?

Azrt mert a relis tartalom kvetelte meg a valsgelemeket, s ppen ennyit. Viszont a lnyeg kifejezst eleve a rajzfilm tette lehetv – az animcis film mdszere ugyanis nemcsak sajtos mvszi szpet nyjt, hanem kizrja a moralizlst, ami – fknt a fiatalok szmra – az effle mondanivalt hovatovbb elviselhetetlenn teszi. Ha pldul a hzassgtl visszariad mvsznjellt bkaembernek ltzik, hogy vz al bukva tnjk el vlasztottja ell – akkor az egsz film e legmulatsgosabb s legabszurdabb kpsora szl arrl, hogy hiba a „struccpolitika” s „nem lehet a brnkbl kibjni’’, meg hogy mi a „bkaperspektva1”. S ha mg arra is utalok, hogy e bkalepe al csszott figura meneklsre a zrkpek habfrd heppiendje rmel, mint a megbklt ktlt kispolgr elgedettsgnek karikatrja – akkor taln reztettem valamit Kovsznaik mdszerbl.

De tbbrl is sz van, mint az elrajzolssal, groteszkkel, st abszurddal val hangslyozsrl, az irnia korszersgrl, a mvszi idzjelekrl. Az animcis film gy hasznlja a brechti elidegentst, hogy eleve kizrja a teljes belelst, m lehetv teszi a teljes mlvezetet s tanulsgok levonst. Mindezt persze a filmelmlet rgen pedzi, csakhogy az eddigi mvszi gyakorlatban hbe-hba volt sz ilyesmirl. Az animcis „nagyfilm” ritka, mint a fehr holl; drga is, de mg ritkbb, hogy csakugyan leksse a nzt msfl rn t. Msrszt a Disney-fle s nyomban halad filmipar csak szrakoztatni (meg manipullni) akart, s sokszor mi is csak erre trekedtnk. Jobbik esetben mvszi sznvonal, de pusztn csak mesefilmeket kszttetve. Vgl eleve kptelennek (!) reztk a mai trsadalmi valsg kifejezst animcis eszkzkkel: a valsgot csak a fnykpezett film – szksgkppen tbb-kevsb a jelensgvilghoz, naturhoz tapad – eszkzeivel vltk lthatv tenni. Pedig ha egyltaln van modern kpzmvszettel vagy karikatrval trtn, trsadalmilag elktelezett valsgbrzols – hogyne volna! –, akkor lehet ilyen film is. Uti figura docet!

Kovsznai Gbor Gyrgy filmjnek teht alighanem fontos eszttikai-elvi tanulsgai is vannak. A legfontosabb az, hogy az animcis film kpes egyfajta Gesamtkunst vagy mg inkbb mvszi szintzis ltrehozsra, teht a film – a zene, a grafika, sznszi jtk s elads; vonal, szn, hang, mozgs felhasznlsval – kifejezhet valamit, ami nem pusztn mese s ltvny, hanem aktulis trsadalmi mondanival, s ehhez mg csak rossz rtelemben eklektikus sem lesz s nnn valjt sem tagadja meg. E mellett sokak mulattatsra is alkalmas, tovbbra is, mikzben lnyeges kzssgi tartalmat hordoz. s ennek sorn az eszkzk szuvern felhasznlsa lehetv tesz olyan dolgokat, amit eddig az animcis filmmel kapcsolatban lehetetlennek tartottunk, hogy tudniillik emberbrzolsra vllalkozzk, jellemeket, szemlyisgeket lltson elnk, akiknek sajt sorsuk van; a rajzfilm mindebben s mindezzel trsadalmi s pszichologikus legyen, st folyamatokat brzoljon, s tegye mindezt nem epikai, hanem hangulati szitucik megteremtsvel. Azutn: az animcis film az eddiginl inkbb lhet a sznek dbbenetes hatalmval, gyes festi (azaz festktl eltanult, de mozg kpen is alkalmazhat!) trkkkkel, trlmnyt kelthet, st lelki folyamatok brzolsra is vllalkozhat. Homogn sznhttr eltt szlssges sznrtkben megformlt figurk mozognak. Ismt msszor: a figura egy helyben ll, a httr szne-hangulata – meg a zenei alfests – jelzi a bels fordulatot. Egyltaln: egy szerepl hangulati vltozsnak vagy akr fizikai llapotnak (rosszullt) brzolsa szneltolssal elrhet. A kptrnek lencsvel val szktse mellett a sznkarakter egyidej vltozsa is segt az brzolsban. s mindez csak plda. Ugyangy alkalmazhat a zene is, amely persze nem lp ki a maga kitn mai jazzjellegbl. Ez a zene adja meg a film egsz – sz szerint vehetjk – alaphangjt s ritmust, egsz izgatott lktetst; taln tbbszr lenne szksg lasstsra, visszafogsra, ritmusvltsra, halkabb bettekre.

Igen, keresem a hibkat – de alig tallom. Kovsznaik filmje j fejezetet nyitna az animcis film mvszetben? – „Kovsznaikat” emlegetem, mert noha a szvegknyv (st dalszvegek) rja, a grafikai tervez, s mint rendez, szuvern irnytja az egsz produkcinak – ilyen rtelemben „szerzi filmet” alkotott –, mgis szembeszken mhelymunka ez a javbl: lthatan lelkesedssel, hittel, kzs akarattal, kollektvn kszlt. Ennyi tletet sszehozni, s ilyen sznvonalat elrni csak egyttes kpes, mgpedig fiatal egyttes. A kzs munka s azonos (trsadalmi-mvszi) szemllet teszi lehetv, hogy az animcis film ltalnos gyakorlatval ellenttben nem gegcentrikus a m, hiszen az tletek nem (csak) meglepni, mulattatni, meghkkenteni akarnak, hanem mindig a mondanivalt szolgljk. A Habfrd prjt ritkt ksrlet, s mint megvalsuls mindenkppen sikerfilm, amely mindenkihez szl, s mindenkinek mond valamit. Taln mg azt is: „vltoztasd meg leted”.


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 1980/04 12-13. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7898

Kulcsszavak:


Cikk rtkelse:szavazat: 1027 tlag: 5.46