Tartalmi elemek kiemelse
rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Filmiskola: a montzs

Vgs s montzs

Tr-id-gondolat

Vincze Terz

A képek, jelenetek „összeszerelése” a film egységének, ritmusának, stílusának egyik legfontosabb eszköze, a filmesztétika és a kritika azonban ritkán elemzi alaposabban vágás fortélyait.

 

A klnfle kp- s mozgkprgztsi eljrsok s az ezeket lehetv tev berendezsek feltallsa a 19. szzadban technikai rtelemben vezettek el a szzad vgre a film megszletshez. Ahhoz azonban, hogy mvszeti rangra emelkedjen az j ltvnyossg, s – ahogy a korai filmelmlet egyik jelents kpviselje, Canudo nevezte – a hetedik mvszett vlhasson, a technikai adottsgok kreatv ki- s felhasznlsra, sajtos jelentskpz eljrsok kifejlesztsre is szksg volt: fel kellett tallni a filmet, mint sajtos eszttikummal rendelkez eszkzt is. Ennek pedig ktsg kvl dnt momentuma volt a vgs-montzs megjelense a mozgkpksztsben.

A vgs ketts elnevezse – br a magyar nyelvhasznlat e tekintetben nem teljesen kvetkezetes – utal ketts termszetre: technikai s ugyanakkor eszttikai vonatkozsra. A vgs kifejezs ersebben ktdik a technikai-gyrtsi eljrsokhoz, a klnfle felvtelek kzl a legsikerltebbek kivlasztsnak s azok sszeillesztsnek folyamathoz. A montzs kifejezs viszont (mely eredeti jelentst tekintve tulajdonkppen szintn „sszeszerelst”, „sszelltst” jelent) erteljesebben kapcsoldik a mr elkszlt mozgkpben mkd, a snittek egyms mell rendezsbl szrmaz eszttikumhoz, a befogadra gyakorolt hatshoz.

Tovbbi kettssget figyelhetnk meg az angol nyelvhasznlatbl kiindulva is, ahol a szerkeszts (editing) jelentse kzelebb ll a vgs magyar kifejezshez, de emellett sszekapcsoldik azzal is, hogy ennek az eljrsnak a clja ltalban a (tr s idbeli) folyamatossg fenntartsa-kialaktsa a szerkeszts meghatrozott eljrsainak segtsgvel (continuity editing – folyamatos vgs), mg a montzs kifejezs kifejezetten a tr-id folyamatossgt, az ezzel felkeltett realitsrzetet kreatvan, felforgat mdon megtr konceptulis, potikai igny vgsi megoldsokra utal, s a szhasznlat kifejezetten az 1920-as vekben kibontakoz orosz montzsiskola tevkenysgre utal. Mindenesetre ez a kettssg – nyelvhasznlattl fggetlenl – a filmkpek egyms mell szerkesztsnek kt meghatroz, s egymstl alapveten klnbz koncepcijt vetti elnk, melyek egyarnt fontos szerepet tltenek be minden filmtrtneti korszak filmjeiben. ltalnossgban elmondhat, hogy az absztrakt, experimentlis, (mozg)kpzmvszeti alkotsknt mkd filmek a kreatv, nem konvencionlis vgst (montzst), mg a trtnetmesl filmek a cselekmny megrtst tmogat, a tr- s idbeli folyamatossg kialaktsra szolgl konvencionlis technikkat (vgst-szerkesztst) rszestik elnyben, de nem kizrlagosan hasznljk azokat. Gyakran ppen a ktfle megolds keveredsei idznek el egyedi s emlkezetes filmes stlusformcikat.

Technikai s eszttikai szempontbl van mg egy jelensg, melyet a filmes vgs (mint kpek egyms mell illesztse) tekintetben meg kell emltennk, ez pedig az gynevezett bels vgst alkalmaz hossz bellts. A hossz bellts technikai rtelemben nem tartalmaz vgst (kt snittet elvlaszt les vgst), azonban eszttikai rtelemben tartalmazhat ilyet: amikor pldul a kameramozgats segtsgvel a filmalkot klnbz ltvnyokat, klnbz plnmreteket kt ssze egymssal egyetlen megszaktatlan kpfolyamban – ez a bels vgs (Jancs Mikls vagy Tarr Bla filmjei tkletes pldk). A tr-id folyamatossga ebben az esetben technikai rtelemben nem szakad meg, ksbbi pldnkban azonban ltni fogjuk, hogy ez nem felttlenl jelenti azt, hogy eszttikai rtelemben sem szakad meg.

A digitlis kpalkots s kpmanipulls korban az les vgs s a bels vgs korbban egymstl viszonylag egyrtelmen elklnthet megoldsai alkalmanknt technikai rtelemben szinte megklnbztethetetlenn, ill. rtelmezhetetlenn vlnak. A hagyomnyos rtelemben vett snitthatrok felolddsrl van sz, ami termszetesen befolysolja a vgs-montzs fogalmt is.



Folyamat vagy megszaktottsg


A filmben minden egyes (les) vgs alkalmval a tr s az id folyamatossga megszakad. Ez egyrszt a sz szoros rtelemben hatrtalan szabadsgot teremt a mozgkp szmra, hiszen kt egyms mell vgott kp kztt trben akr galaktikus mrtk, idben pedig vezrednyi tvolsg lehet (lsd pldul Kubrick 2001: rodsszeia cm filmjnek hres kpvltst a feldobott csontrl az rben lebeg rhajra).

Ami azonban az egyik oldalrl hatrtalan szabadsg, az msfell nzve megoldand problma. Hiszen, ha egy adott vgs a tr s id folyamatossgnak totlis megszakadsa, akkor amennyiben a cl ppensggel valamifle folyamatossg kifejezse, a szerkesztsnek ki kell dolgoznia olyan eljrsokat, melyek ezt a vgletes szaggatottsgot megszntetik, illetleg valamifle folyamatossg rzett kpesek jra- vagy megteremteni.

A folyamatossg megteremtst szolgl vgsi eljrsok (az gynevezett folyamatos vgs techniki) pontosan ennek a problmnak a megoldsra alakultak ki s szilrdultak meg a filmtrtnet korai szakaszban – az 1910-es vek vgn lnyegben mr teljes e technika arzenlja. Kialakulsban fontos szerepet jtszott, hogy a 20. szzad elejn hamar eldlt: a film(mvszet) hzereje a trtnetmesl, vagy ahogy ltalban ma hvjuk, a jtkfilm lesz. Ebben a tpusban pedig fontos szerepe van a lejtszd akcik trbeli s idbeli sszefggseinek, melyeket a filmnek a befogad tudomsra kell hoznia. Egyrszt teht szksg van az akci ternek bemutatsra, szemlletess ttelre, mely trnek tbbnyire a valsg hromdimenzis ternek illzijt kell felkeltenie, hiszen a cselekvsek tbbnyire ilyenfajta teret feltteleznek; msrszt pedig a nz figyelmnek irnytsra, annak jelzsre, hogy az akci szempontjbl a tr mely rszleteiben tallhatk jelentssel br elemek.

A film esetben a nz trbeli orientlsnak szmos eszkze van (ilyen pldul a nzett trgytl val tvolsg jelzse s szablyozsa, melyet pldul a kpkivgatok vagy plnok rendszere befolysol, ill. klnbz optikai [mlysglessg] s rendezsi [mlysgi szerkesztsi] lehetsgek), melyek kzl a kpen lv s a kpen kvli tr viszonynak szablyozsa az, amiben a vgsnak kifejezetten dnt szerep jut, s mely viszony kialaktst illeten a folyamatos vgs alapvet sztenderdjei rvnyeslnek.

Ezek az eljrsok teht arra irnyulnak, hogy a vgs sorn llandan megszaktott folyamatossg ellenre a folyamatossg rzett kzvettsk a befogad szmra. Ennek megfelelen a folyamatos vgs legfbb eszkze az gynevezett 180 fokos szably, mely mindig egyrtelmen jelzi a nz szmra, hogy hogyan helyezkedik el trben az akciban rszt vev szereplkhz kpest. Annak a fajta stabil nzi pozcinak a ltrehozsra szolgl eszkz – a filmkpek tr s idbeli lland megszaktottsga kzepette –, amelyet a festszet a renesznsz perspektva segtsgvel jell ki, a sznhzban pedig a sznpadhoz kpest rgztett nzi pozci jelent. Ide tartozik a nzsirnyok egyeztetse is, amikor egy szerepl a kpen kvli tr valamely pontjra nz, amit a kvetkez kp feltr, ezzel illesztve egymshoz a kt kpet, melyek gy a trbeli egysg rzett s a kt dolog egymshoz viszonytott helyzett is lerjk. Ennek alesete a nzpont-bellts, melynek esetben a msodik kp a ltott dolgot pontosan az els kpen ltott szerepl nzpontjbl, „az szemn keresztl” lttatja.

Ugyancsak a folyamatossgot szolglja a mozgsban vgs, amikor egy bizonyos mozdulat, cselekvs, mely az egyik kpen elkezddtt, vgs utn a kvetkez kpen fejezdik be, gy trbeli s idbeli folyamatossgot egyarnt sugallva. Az irnyok egyeztetse olyan mdon is szolglhatja a folyamatossgot, hogy ez nem jr szorosan egytt tr s idbeli folyamatossggal: pldul amennyiben egy szerepl tart valahov, ltalban a snittek nem mutatjk a megtett t tr- s idbeli teljes folyamatt, m azzal, hogy amennyiben az egyik kprl a bal oldalon tvozott a szerepl, a kvetkezn a jobb oldalrl lp be, fenntarthat a „valahov tart” folyamatossgnak rzse.



Kreatv montzs


Mindezek a technikk teht annak rdekben szilrdultak meg, hogy a vgs eszkzt, mint a cselekmnymesls, a realisztikus tr- s idbrzols, s az ezek kapcsn kifejezni kvnt folyamatossg eszkzt lltsk a film szolglatba. Ugyanakkor mr a filmtrtnet kezdeteitl szmos olyan trekvst tallunk, melyek a filmet a kreatv vgs, a montzs segtsgvel akartk kiszabadtani az elbeszl forma – ltalban konzervatvnak, retrogrdnak tartott – fogsgbl, hogy ezltal vlhasson „puszta valsgrgztsbl” kreatv, elvont gondolatokat is megfogalmazni kpes mvszett a film. Ennek az irnynak legkiemelkedbb kpviseli termszetesen az orosz filmksztk-montzsteoretikusok voltak (fknt Eizenstein, Vertov s Kulesov). Kzlk a terit s a megvalsult filmalkotsokat tekintve is Eizenstein a legradiklisabb montzs-hv. Szmra valban az egsz filmalkots mint teremt montzshasznlat rtelmezhet. Hite szerint a nzt lehetleg lland jelleggel kell vizulis impulzusokkal bombzni, melyek nem annyira a folyamatossgot, mint inkbb a gondolatok „szellemi folyamatt” brzoljk, s a vgsi eljrs semmikppen sem rendeldik al a cselekmny tr-idbeli folyamatossgnak.

A montzs ilyen radiklis, jtkfilm-hosszsg s igny megnyilvnulsaira az orosz montzsiskola filmjein kvl alig tallunk pldt a filmtrtnetben. A trtnetmesl filmek ugyanis a vgsnak ezt a formjt ltalban csak egy-egy kiemelt ponton, n. montzs szekvencikban alkalmazzk. Ezek a montzsszekvencik nem az egysges-logikus filmi tr-id megteremtsre trekszenek, hanem ppen a folyamatos vgs ltal megteremtett vilgot trik meg, zkkentik ki retorikai vagy dramaturgiai cllal. Ebben az rtelemben tipikus montzsjelenet Hitchcock Psychjnak zuhanyjelenete, melyben egyszerre ksrt a folyamatos vgs eszkztra mikzben a radiklis montzsszerkeszts ugyanannyira meghatroz. Marion Crane-rl llandan a kssel hadonsz Mrs. Bates-re vg a rendez, de a sz szoros rtelmben sosem ltjuk azt, ami „valjban” trtnik, vagyis, hogy a ks megsebzi Marion testt s hallt okozza. A vgs ritmusa teremti meg azt a jelentst, mely a kpeken nem lthat: a gyilkolst. Ezzel tmasztva al Eizensteinnek azt a megllaptst, hogy a kpek ritmikus mintzatba rendezse fontosabb, mint az egyes kpek konkrt tartalma. Az ilyen montzs szekvencik ppen azltal tesznek szert kiemelt dramaturgiai jelentsgre, hogy a trtnetmesl filmekben a sztenderd (folyamatos) vgs eljrsaival ltrehozott valsgszvet alkotta hbortatlannak tn felletet radiklisan megtrik.



Hbortatlan megszaktottsg


A fentebbiekben teht a filmi szerkesztssel kapcsolatban hrom alapvet technikt emltettem (a folyamatos vgs, a bels vgs s a montzs), melyek a filmbeli tr s id folyamatossgnak megteremtse vagy felszmolsa, s az ezzel kapcsolatban ltrejv lehetsgek (relis akcitr vs. absztrakt tr-id-gondolatok) megteremtsre szolglnak.

A kvetkez plda taln elsre nem tnik kzenfekv vlasztsnak a montzs szemlltetsre, mgis mintaszer reprezentnsa az eddig elmondottaknak, s nem utols sorban: nmagban is filmmvszeti remek. Michelangelo Antonioni 1975-ben ksztett Foglalkozsa: riporter cm filmjnek egyik dramaturgiai kulcsjelenetrl van sz, melyben a fszerepl (akit Jack Nicholson alakt) szllodai szobjban holtan tallja a frfit, akivel korbban ismeretsget kttt. gy hatroz, hogy kettjk tlevelben a fotogrfit kicserlve szemlyisget vlt a halottal, s br kevs konkrt informcija van arrl, ki is volt az elhunyt valjban, annak lett folytatja, kezdi el lni.

A szbanforg rsz a film 14. percben kezddik s kt, egyenknt tperces jelenetet foglal magban. Az els jelenetben – amikor Nicholson belp a frfi szobjba s szreveszi, hogy az holtan fekszik az gyon, majd ezt kveten krlnz a szobban – a szerkeszts alapveten a folyamatos vgs szablyait kveti: a mozgsban vgs, a nzsirny egyeztets vgssal, illetve a nzsirny kvetse kameramozgssal, a nzponti bellts, a teret bemutat ler kameramozgs techniki egyarnt jelen vannak, s a cselekvs folyamatos tr-idejt hivatottak bemutatni. Hogy mgsem teljesen kvetik az alkotk a folyamatos vgs sztenderdjeit, azt apr, a megrtst s a tridt kevss befolysol momentumok jelzik: a bizonyos trgyakra koncentrl, azokat a folyamatossgbl a vlasztott nzszgekkel nmikpp kiemel kpek, a kamera les (180 fokos) szgvltsa, melyben Nicholsont elbb frontlisan, majd 180 fokban elfordulva htulrl mutatja a kamera, valamint a rszlet cscspontjt ellegez bels vgs a 18. percben, amikor mintegy az identits-csere elrejelzseknt egy be/tltzssel megkezddik a fhs talakulsa: elbb a kamera a fhs tekintett kvetve folyamatos mozgssal a ventilltorra kezd figyelni, majd mire a megszaktatlan mozgs vgn visszatr a fhshz, addigra mr a halott frfi ingt viseli. Ez a kameramozgs bevezeti azt a technikt, melyet a kvetkez jelenet fog teljes mrtkben kihasznlni: a megszaktatlan kameramozgs a megszaktottsg–tvltozs kifejezje lesz.

A msodik jelenet lnyegben a szemlyisgcsere kivitelezse, egyben az ezzel kapcsolatos eltrtnet bemutatsa, a szerepli motivci valamelyes kidolgozsa. Az j jelenet a megelz rsz vgn a folytonos bellts s a megszaktottsg sszekapcsolsa rvn jelentsgteljess emelt ventilltor kprl indt, majd kifejezetten folyamatossgot szolgl technikkat alkalmaz: nzsirny-illeszts, majd a hangsvon megszlal hangra reagl sznszi jtk, ez utbbi azonban itt vget is r, s a hangok bizonytalan eredetv, taln a szerepl gondolatait megelevent, a vals tridrl levl hangkulisszv ltszanak alakulni, mikzben a fhst figyeljk, amint kicserli a fotkat a sajt s a halott frfi tlevelben. A trtnseknek ismt a realisztikus jellegt ersti a kvetkez snitt eleje, mely megmutatja, hogy a prbeszd valjban a film cselekmnyvilgbl szrmazik, az asztal mellett ll magnrl hallgatja azt hsnk. Ezzel, a magn kprl indt snittel kezddik el az a sajtos megolds, mely miatt a jelenet a tr-idbeli folyamatossg sztenderd technikinak tanulsgos felforgatsv vlik. A snitt kameramozgatssal ltrehozott belsvgsokat tartalmaz, ami alaphelyzetben a tr s id folyamatossgnak termszetes kifejezse, s ahogy lttuk a mozgs indt kpe, a magn maga is az elz kpen felhangz prbeszd keltette bizonytalansg realisztikus feloldsa-magyarzata volt. A mozgsba lendl kamera elbb ezt a tendencit ersti, megmutatva az asztalnl mg mindig a fotk kicserlsn gykd Nicholsont, majd ellenttes irnyba indulva a kamerval egytt kinznk az ablakon, mikzben az immr halott frfi (a kk ingben) bestl a lttrbe, s t kveti Nicholson is, a korbban indult prbeszd pedig e mltbli jelenet hangsvjv vlik.

A megszaktatlan kameramozgs szinte kzzelfoghat trbeli folyamatossga az idbeli megszaktottsg, egy flashback „bevgsnak” eszkze lesz. Ebbe az j tr-idbe megrkezve a folyamatossgot jra az les vgs kpviseli: les vgssal vezeti vissza a rendez beszlget hseinket az ajtn keresztl a hzba. A tr-id hurok azutn ezzel a snittel vissza is zrul, ugyanis ismt csak vgs nlkl, trben folyamatos kameramozgssal jutunk vissza a jelenbe, az asztalnl gykd Nicholsonhoz. S visszatrve ide, a filmi jelen ismt felismerhetv tett tr-id folyamatossgba, egy les vgst kveten ltjuk, ahogy Nicholson kikapcsolja a magnt. Ezzel a prbeszd, a fotk kicserlse, ugyanakkor az identitscsere technikai kivitelezsnek java is vget rt, lezajlott.

Ez a rszlet jl pldzza, ahogy Antonioni – akit sajtos vizulis kzjegyekkel rendelkez alkotknt tartunk szmon, melyek kztt kiemelt s sokat trgyalt elem a hosszbelltsok stlusteremt alkalmazsa – a filmi kpszerkeszts elfogadott megoldsait kifordtva, azokat paradox mdon lltja elnk. A tr-id folyamatossgt kifejezetten az les vgssal felelteti meg (ahogy az a trtnet-elbeszl filmek derkhadban egybknt is sztenderdizldott), mikzben a tr-idbeli megszaktottsgot hosszbelltssal, belsvgssal fejezi ki. A kt megolds kvetkezetes egymsmell helyezse egyarnt sajtos fnytrsbe lltja a folyamatos vgst, a belsvgst s a vgs segtsgvel megvalsthat absztrakcis lehetsgeket.

A filmtrtnet lnyegben ugyanezt az utat jrja a vgs-montzs tekintetben: lland mozgsban van a konvencionliss vlt vgsi eljrsok megrtst segt fenntartsa-megszilrdtsa, s az eszttikai rtket teremt j s szokatlan megoldsok alkalmazsa-befogadsa kztt.


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2010/10 36-39. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10306

Kulcsszavak: bels vgs, dramaturgia, filmelmlet, filmtrtnet, folyamatos vgs, formaelemzs, montzs, montzs-szekvencia, narrci/elbeszls, szovjet avantgarde, vgs,


Cikk rtkelse:szavazat: 1145 tlag: 5.53