rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Szép új világok

Tini-disztópiák

Szép új világ – õsi hagyomány

Sándor Anna

A fiataloknak szóló disztópiában nem a zsarnokság elemzése az elsõdleges, hanem az egyéniségét és szabadságát keresõ kamaszhõs fejlõdéstörténete.

Hollywoodban ismét fordult a széljárás, a young adult regények lázából az utolsó dollárcseppet is kifacsaró stúdiófõnökök immár disztópiában utaznak. A felfokozott érdeklõdés mindössze hat-hét éves, és a robbanás mindenképpen Suzanne Collins Az éhezõk viadala trilógiájának elsõ kötetéhez, illetve a 2012-es filmadaptációhoz köthetõ. A disztópia ugyanakkor már a 1960-as évektõl felbukkant itt-ott a (kis)kamaszoknak szánt science fiction regényekben. Suzanne Martel 1963-as Surreal 3000 -je vagy H.M. Hoover Children of Morrow (1973), illetve This Time of Darkness (1980) kötetei sikeres elõfutárai voltak a késõbbi divathullámnak. Az elsõ komoly áttörést mégis Lois Lowry érte el még 1994-ben, Az emlékek õrével. A vékonyka kis kötet a nagy elõdök, Orwell, Huxley, Bradbury nyomdokain jár, és bár megjelenését követõen nemcsak elismerések, de számtalan bírálat is érte, mára nemcsak amerikai és kanadai, de magyar iskolák feldolgozott olvasmánya is lett.

A könyv egyik nagy erénye, hogy megközelíthetõ formában tárja kiskamasz korú közönsége elé a disztópiák klasszikus témáit: a szabad akarat és a vele járó felelõsség, az egyformaság kontra sokféleség vagy az egyén és a társadalom viszonyának kérdéskörét. Másfelõl Lowry regénye, miközben archaikus hõsfejlõdési stációk mentén haladva kíséri végig egy fiatalember önállósulásának kibontakozását, az emlékeken keresztül a történet középpontjába emeli a kollektív tudás és tapasztalatok átörökítésének szintén évezredes identitás- és kultúraformáló szerepét is.

A fõhõst, Jonast alkata és képességei miatt a vezetõk kiválasztották, hogy az Emlékek Õre, a közösség tanácsadója legyen egy olyan világban, ahol nincs fájdalom, nincsen diszkrimináció, éhezés, szegénység. Képzése során Jonas apránként megkapja elõdjétõl az emlékek sokaságát, a múlt lenyomatait, melyekrõl a közösség tudatosan lemondott valamikor régen, az úgynevezett Egyenlét bevezetésekor. Így tárulnak fel fokozatosan a látszólag tökéletes világ árnyoldalai: az érzelmek, színek, zene, felszabadult öröm és legfõképpen a választási lehetõségek nélküli élet elviselhetetlensége.

 

 

Elsõ fecskétõl a gyártósorig

 

Lowry finom hullámokat generálva szerzõk sorát ihlette meg, olyan bestsellereknek készítve elõ a terepet, mint A skorpió ház (2002), a Szikraváros (2003) vagy a Truesight (2004). Nem meglepõ, hogy csakhamar Hollywood is lecsapott a növekvõ üzletágra: már 2008-ban elkészítette a Szikraváros adaptációját, s az évrõl-évre érkezõ impozáns könyveladási számok pedig azóta gyártósorra helyezték a mûfajt. Collins regényének egyértelmû sikerét meglovagolva elindult Az éhezõk viadala tetralógiája (2012), elkészült A burok (2013), a Delírium tévés verziója (2014), és A beavatottal, Az emlékek õre leporolásával és Az útvesztõvel idén máris három young adult disztópia került a mozikba, Az éhezõk viadala novemberi fejezete elõtt.

A töretlen siker okai viszonylag egyszerûen visszafejthetõek a jórészt kamaszokból és huszonévesekbõl álló célközönség hétköznapi problémái mentén. Az angolszász iskolák erõdominancián alapuló diákhierarchiája, az általános bully-kultúra frusztrációja szembesül a vásznon Az éhezõk viadalának egymás legyilkolására arénába terelt hõseivel (lásd a hasonlóan merev iskolarendszerû Japán Battle Royale-sikerszériáját). A korlátozó szabályok, a szigorú következmények és büntetések elborult hálózata bontakozik ki Az emlékek õrének társadalmában, ahol a vezetõk határozzák meg, mit ehetsz, mit viselj, mi legyen a foglalkozásod, kivel élhetsz együtt, és végül, hogy mikor halsz meg.

Mivel a kamaszkor az elválás, a függetlenedés ideje, a törzsközönség könnyedén azonosul a családot elhagyó, egy bizonyos társadalmi berendezkedést, életformát elutasító fõhõssel, aki ezután önállóan néz szembe a világgal, mint Beatrice A beavatottban, a Burok gazdatest-hõse vagy a Majd újra lesz nyár apokalipszis-történetének rebellis kamaszlánya. E döntés legfõbb katalizátora többnyire az a pillanat, mikor a fõszereplõ szembesül a kormány, illetve a rendszer romlott vagy korrupt állapotával. A mindennapos, bicskanyitogatónak érzett igazságtalanságok sorát elszenvedõ kamaszok számára részegítõ az autoriter hatalmat megkérdõjelezõ, cselekvõ hõssel azonosulni: Jonas ellopja az elbocsátásra szánt csecsemõt, a Burok hõsnõje a földalatti mozgalom vezérkarában talál helyet, Katniss, az éhezõk forradalmának élére áll. Az idealista hit, hogy bár a jelen kietlen, sivár és a jövõ sem kecsegtet többel, de azért megváltható, megjavítható, találkozik a különlegessé válás iránti elemi vággyal. Beatrice képességei alapján nem sorolható be csupán egyetlen kasztba. Jonas küldetéstudata pedig már-már messianisztikus, õ menti meg az (idomulni képtelen) ártatlant a haláltól, illetve mindazokat, akik nem tudják, mit cselekszenek. Mindezek végsõ soron abban az érzésben olvadnak össze, hogy akár egyetlen ember is lehet az események beindítója, a változás kulcsa – tudatosan vagy éppen véletlenül.

A hasonló hõsmotorral dolgozó young adult fantasy-khez képest (Alkonyat, Percy Jackson, Lenyûgözõ teremtmények) a még ismerõs, de már éppen eltúlzott, potenciális valóságosság ráadásul azokat is megfogja, akik kevésbé érzékenyek a fantasztikumra. Az egyenként elismerése, kiemelkedésre vágyó közönség tagjai pedig végül mindenképpen csak a klasszikus recept alapján etethetõek: a hõs megvívja a nagy csatát, elnyeri szerelmét és legyõzi a rosszfiút. Így habár Katniss nem is tudja biztosan, kire és mire vágyik, a közönség megkapja, amit akar.

 

 

A rendszer és a hõs

 

Általános gyakorlat, hogy a mivel a disztópiák klasszikusan a science fiction alá sorolandók, young adult kistestvéreikkel is automatikusan ez történik. Pedig hõskezelésüket tekintve ezek a történetek közelebb állnak az archaikus (nép)mesékhez, illetve a mítoszokhoz. Orwell, Huxley és Bradbury klasszikus vízióiban a középpontban a totalitárius, értékmegsemmisítõ és a szabad akarattól megfosztó rendszer áll, és a cselekményben kiemelt egyén így végsõ soron eszköz, akin e rendszer mûködése maradéktalanul demonstrálható. A young adult disztópiák viszont, bár lehetõséget adnak a társadalomkritikai reflexiókra is, inkább az egyén útjára, kiemelkedésére és fejlõdésére koncentrálnak. A disztópia embertelen, rettenetes világa csupán közeg, extrém mesei akadály, ami ezt a fejlõdéstörténetet, beérést elõidézi és teszteli. A nem túl távoli jövõ realitása által pedig torzan nagyító tükörként veszi körbe a fõhõst a közönség jól ismert problémáival.

Boldizsár Ildikó mesekutató határozott állítása, hogy a mesék tulajdonképpen megoldási minták, kulcsok, melyek a mindenkori emberi sors és életszakaszok megpróbáltatásaira adnak választ szimbólumokba rejtve vagy nagyon is direkten. Így minden kultúrában megtalálhatóak azok a történetek, melyek eligazítanak például a párválasztással, a hivatás megtalálásával, az érett férfi- és asszonysors kérdéseivel kapcsolatban, vagy a gyász, a megöregedés, a halálra való készülés során. A young adult disztópiák fõszereplõi pedig éppen az ifjúkorral foglalkozó mesék, illetve a mítoszok hõseinek útját járják be. Azaz, a hõs önként vagy kényszer hatására, de mozgásba lendül, a megszokottból átlép az ismeretlenbe és átszeli a veszélyekkel teli világot.

A Beavatott Beatrice-a elhagyja az Önfeláldozók csoportját, hogy beteljesítse álmát és a Bátrak közé tartozzon. A konkrét életben maradáshoz többszörösen át kell lépnie aktuális komfortzónája, pszichés alkata és fizikai erõnléte határait. Képességeit, elszántságát, fejlõdését a mesék hõseihez hasonlóan próbák és megmérettetések sora kíséri, melyek nem egyszer halálosan veszélyesek. Átalakulása látványos és abszolút, s ez teszi képessé a gyõzelemre is. Jonas helyzete körmönfontabb az Emlékek õrében, útja eleinte csendesebb, belsõ utazás: az õ transzformációja a pszichés, emocionális síkon történik. Az árulás viszont, amivel szembe kell néznie elementáris. Az apa titkainak feltárulása nemcsak azért gyomorforgató, amit tesz, hanem az abszolút morális tudatlanság miatt is, amivel megcselekszi. A tetõpont, ami megpecsételi Jonas beavatását, vagyis cselekvõ protagonistaként való újjászületését, az a felismerés, miszerint az életet értékelni és védeni képtelen atyák (királyok) megérettek a leváltásra, rendszerük (birodalmuk) a bukásra.

Beatrice és Jonas beéréséhez képest Katniss a mítoszok született hõseire is hajaz. Gyõzelemre segítõ fizikai képességeinek már kalandra kényszerítése elõtt birtokában van. Nem szûkebb közege ellenében, hanem éppen közössége képviseletében lép fel egy hatalmasabb, pozícióját gyerekek vérén megszilárdító autoritás ellenében. Neki nem a harcba kell beletanulnia, mint Beatrice-nek vagy aktivizálódnia, mint Jonasnak, hanem kiismerni a kommunikációs trükköket. Útja során szövetségesekkel és ellenfelekkel találkozik, akik segítségével felismeri: esetében a gyõzelem kulcsa nem annyira az egyébként brutális fizikai próbatételek és akadályok túlélése, hanem hogy képes-e felhasználni a rendszer belsõ mozgatórugóit, és pont a hatalom szócsövét, a médiát és a saját népszerûségét fordítani az elnyomók ellen. A tét magas, de a sorsát tudatosan felvállalva megváltoztathatja a világot. A young adult disztópiák protagonistáinak tehát, ahogy az archaikus hõsöknek, fel kell dolgozniuk új tapasztalataikat, legyen szó barátságról, családról, árulásról, veszteségrõl, szerelemrõl, szexuális ébredésrõl vagy halálról. Ebben a munkában pedig nemcsak magukra támaszkodhatnak, hanem bizonyos esetekben az elmúlt korok tapasztalatait is felhasználhatják.

 

 

Örökség a képekben

 

Az emlékek õre ebbõl a szempontból azért különleges, mert a többi young adult disztópiához képest elemi fontosságú benne a múlthoz való viszony, illetve az emlékekbõl szerzett tudás szerepe. Az Õrzõ az, aki elõdjétõl átveszi a közösség összes emlékét, és mikor a vezetõk sehogy sem találnak választ egy kérdésre, a múlt tanulságaiból okulva segíti õket tanácsaival. Ez a társadalom azért mondott le önként az emlékekrõl, hogy megszûntesse a fájdalmat. Szerintük, ha nincs fájdalom, gyász, ami gyötörjön, gyûlöletet szítson, és nincs nosztalgia, vágyakozás az elmúlt dolgok iránt, megteremhetõ az abszolút béke és harmónia. Ahol azonban nincsen fájdalom, ott megélhetetlen az igazi öröm is; a monotónia sivatagában pedig a halál nem tragikus, mert az élet sem értékes. Az emlékek tehát a múlt nagy freskójának darabkáiként, ahogy Jonas át is éli, a humánum, az empátia, az érzelmek táplálói éppúgy, mint a bölcsesség, a tapasztalat katalizátorai.

Ebben az emlékek igen hasonlítanak a mesék másik funkciójára: szerepük ugyanis nem merül ki az életútját járó egyén támogatásában, hanem egy közösség komplex ismeretanyagának átörökítõ közegeként is szolgálnak. Ezért volt egykor minden településnek mesemondója, sõt, mesebírója, aki azt ellenõrizte, hogy bizonyos idõszakon belül el ne hangozzon kétszer ugyanaz a mese – azaz, a teljes tudást átmozgassák. (A tévhit, miszerint a mesék gyerekeknek szólnak, a 19. században gyökerezik, valójában felnõttek meséltek felnõtteknek, illetve mindenkinek.) A tapasztalatok és a tudás átadása a túlélés kulcsát jelentette, ahogy a kollektív emlékezet is identitás- és kultúraformáló erejû.

Az emlékek, amiket Jonas a regényben megkap, képek és érzetek összességeként egy érintésen keresztül érkeznek, és az olvasó elméjében éppúgy megjelennek, mint a fiú számára. A film ennél önreflektívebben, a montázsok, beállítások, szûrõk vizuális lehetõségeivel dolgozhat csupán. Mozgasson meg akárhány érzékszervet, az átörökítendõ tudás mindkét esetben végsõ soron és legerõsebben képben, illetve hosszabb-rövidebb narratív képsorban, filmjelenetben utazik Õrzõtõl Õrzõig. Itt az emlékek ismét közös eszköztáron osztoznak a mesékkel. Egy-egy archaikus, generációk és századok szûrõjén esszenciává érlelt mese ugyanis hasonlóan összetett képekkel dolgozik. Különösen a történetek fordulópontjain, kulcspillanataiban sûrûsödik össze egy-egy gazdag szimbolikájú képben, ami a ráhangolódott hallgatóból erõs érzelmi és pszichés reakciót vált ki. Mind a mese, mind az emlék esetében, a képre adott belsõ válasz az, aminek nyomán a tapasztalat, a következtetés leszûrhetõ, így a benne kódolt tudás aktivizálódhat. A túllátás, aminek birtokában Jonas kiválasztottá vált, nemcsak a színek érzékelésére teszi õt képessé, hanem arra is, hogy az emlékekbõl kinyerje azt a tudást, illetve tapasztalatot, amivel meglátja az elbocsátás és a gyilkosság, a tökéletes világ és a borzalom közti különbséget. Hogy a mesterséges, steril rend elviselhetetlen, a földön megvalósított mennyország pedig maga a pokol.

 

AZ EMLÉKEK ÕRE (The Giver) – amerikai, 2014. Rendezte: Phillip Noyce. Írta: Lois Lowry regényébõl Michael Mitnick. Kép: Ross Emery. Zene: Marco Beltrami. Szereplõk: Brenton Thwaites (Jonas), Jeff Bridges (Õrzõ), Odeya Rush (Fiona), Alexander Skarsgård (Apa), Katie Holmes (Anya). Gyártó: As Is Production / Tonik Productions / Walden Media. Forgalmazó: Big Bang Kft. Szinkronizált. 97 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 38-40. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11914

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 385 átlag: 5.36