Sándor Anna
A fiataloknak szóló disztópiában nem a zsarnokság elemzése az elsõdleges, hanem az egyéniségét és szabadságát keresõ kamaszhõs fejlõdéstörténete.
Hollywoodban ismét fordult a széljárás, a young adult regények lázából az utolsó
dollárcseppet is kifacsaró stúdiófõnökök immár disztópiában utaznak. A
felfokozott érdeklõdés mindössze hat-hét éves, és a robbanás mindenképpen
Suzanne Collins Az éhezõk viadala trilógiájának
elsõ kötetéhez, illetve a 2012-es filmadaptációhoz köthetõ. A disztópia
ugyanakkor már a 1960-as évektõl felbukkant itt-ott a (kis)kamaszoknak szánt
science fiction regényekben. Suzanne Martel 1963-as Surreal 3000 -je vagy H.M. Hoover Children of Morrow (1973), illetve This Time of Darkness (1980) kötetei sikeres elõfutárai voltak a
késõbbi divathullámnak. Az elsõ komoly áttörést mégis Lois Lowry érte el még
1994-ben, Az emlékek õrével. A
vékonyka kis kötet a nagy elõdök, Orwell, Huxley, Bradbury nyomdokain jár, és
bár megjelenését követõen nemcsak elismerések, de számtalan bírálat is érte,
mára nemcsak amerikai és kanadai, de magyar iskolák feldolgozott olvasmánya is
lett.
A könyv egyik nagy
erénye, hogy megközelíthetõ formában tárja kiskamasz korú közönsége elé a
disztópiák klasszikus témáit: a szabad akarat és a vele járó felelõsség, az
egyformaság kontra sokféleség vagy az egyén és a társadalom viszonyának
kérdéskörét. Másfelõl Lowry regénye, miközben archaikus hõsfejlõdési stációk
mentén haladva kíséri végig egy fiatalember önállósulásának kibontakozását, az
emlékeken keresztül a történet középpontjába emeli a kollektív tudás és
tapasztalatok átörökítésének szintén évezredes identitás- és kultúraformáló
szerepét is.
A fõhõst, Jonast alkata
és képességei miatt a vezetõk kiválasztották, hogy az Emlékek Õre, a közösség
tanácsadója legyen egy olyan világban, ahol nincs fájdalom, nincsen
diszkrimináció, éhezés, szegénység. Képzése során Jonas apránként megkapja
elõdjétõl az emlékek sokaságát, a múlt lenyomatait, melyekrõl a közösség
tudatosan lemondott valamikor régen, az úgynevezett Egyenlét bevezetésekor. Így
tárulnak fel fokozatosan a látszólag tökéletes világ árnyoldalai: az érzelmek,
színek, zene, felszabadult öröm és legfõképpen a választási lehetõségek nélküli
élet elviselhetetlensége.
Elsõ fecskétõl a gyártósorig
Lowry finom hullámokat
generálva szerzõk sorát ihlette meg, olyan bestsellereknek készítve elõ a
terepet, mint A skorpió ház (2002), a
Szikraváros (2003) vagy a Truesight (2004). Nem meglepõ, hogy
csakhamar Hollywood is lecsapott a növekvõ üzletágra: már 2008-ban elkészítette
a Szikraváros adaptációját, s az
évrõl-évre érkezõ impozáns könyveladási számok pedig azóta gyártósorra
helyezték a mûfajt. Collins regényének egyértelmû sikerét meglovagolva elindult
Az éhezõk viadala tetralógiája
(2012), elkészült A burok (2013), a Delírium tévés verziója (2014), és A beavatottal, Az emlékek õre leporolásával és Az
útvesztõvel idén máris három young adult
disztópia került a mozikba, Az éhezõk
viadala novemberi fejezete elõtt.
A töretlen siker okai
viszonylag egyszerûen visszafejthetõek a jórészt kamaszokból és huszonévesekbõl
álló célközönség hétköznapi problémái mentén. Az angolszász iskolák
erõdominancián alapuló diákhierarchiája, az általános bully-kultúra frusztrációja szembesül a vásznon Az éhezõk viadalának egymás
legyilkolására arénába terelt hõseivel (lásd a hasonlóan merev iskolarendszerû
Japán Battle Royale-sikerszériáját). A
korlátozó szabályok, a szigorú következmények és büntetések elborult hálózata
bontakozik ki Az emlékek õrének
társadalmában, ahol a vezetõk határozzák meg, mit ehetsz, mit viselj, mi legyen
a foglalkozásod, kivel élhetsz együtt, és végül, hogy mikor halsz meg.
Mivel a kamaszkor az
elválás, a függetlenedés ideje, a törzsközönség könnyedén azonosul a családot
elhagyó, egy bizonyos társadalmi berendezkedést, életformát elutasító fõhõssel,
aki ezután önállóan néz szembe a világgal, mint Beatrice A beavatottban, a Burok
gazdatest-hõse vagy a Majd újra lesz nyár
apokalipszis-történetének rebellis kamaszlánya. E döntés legfõbb katalizátora
többnyire az a pillanat, mikor a fõszereplõ szembesül a kormány, illetve a
rendszer romlott vagy korrupt állapotával. A mindennapos, bicskanyitogatónak
érzett igazságtalanságok sorát elszenvedõ kamaszok számára részegítõ az
autoriter hatalmat megkérdõjelezõ, cselekvõ hõssel azonosulni: Jonas ellopja az
elbocsátásra szánt csecsemõt, a Burok hõsnõje a földalatti mozgalom
vezérkarában talál helyet, Katniss, az éhezõk forradalmának élére áll. Az
idealista hit, hogy bár a jelen kietlen, sivár és a jövõ sem kecsegtet többel,
de azért megváltható, megjavítható, találkozik a különlegessé válás iránti
elemi vággyal. Beatrice képességei alapján nem sorolható be csupán egyetlen
kasztba. Jonas küldetéstudata pedig már-már messianisztikus, õ menti meg az
(idomulni képtelen) ártatlant a haláltól, illetve mindazokat, akik nem tudják,
mit cselekszenek. Mindezek végsõ soron abban az érzésben olvadnak össze, hogy
akár egyetlen ember is lehet az események beindítója, a változás kulcsa – tudatosan
vagy éppen véletlenül.
A hasonló hõsmotorral
dolgozó young adult fantasy-khez
képest (Alkonyat, Percy Jackson,
Lenyûgözõ teremtmények) a még ismerõs, de már éppen eltúlzott, potenciális
valóságosság ráadásul azokat is megfogja, akik kevésbé érzékenyek a fantasztikumra.
Az egyenként elismerése, kiemelkedésre vágyó közönség tagjai pedig végül mindenképpen
csak a klasszikus recept alapján etethetõek: a hõs megvívja a nagy csatát, elnyeri
szerelmét és legyõzi a rosszfiút. Így habár Katniss nem is tudja biztosan, kire
és mire vágyik, a közönség megkapja, amit akar.
A rendszer és a hõs
Általános gyakorlat,
hogy a mivel a disztópiák klasszikusan a science fiction alá sorolandók, young adult kistestvéreikkel is
automatikusan ez történik. Pedig hõskezelésüket tekintve ezek a történetek
közelebb állnak az archaikus (nép)mesékhez, illetve a mítoszokhoz. Orwell,
Huxley és Bradbury klasszikus vízióiban a középpontban a totalitárius, értékmegsemmisítõ
és a szabad akarattól megfosztó rendszer áll, és a cselekményben kiemelt egyén így
végsõ soron eszköz, akin e rendszer mûködése maradéktalanul demonstrálható. A young adult disztópiák viszont, bár
lehetõséget adnak a társadalomkritikai reflexiókra is, inkább az egyén útjára, kiemelkedésére
és fejlõdésére koncentrálnak. A disztópia embertelen, rettenetes világa csupán
közeg, extrém mesei akadály, ami ezt a fejlõdéstörténetet, beérést elõidézi és
teszteli. A nem túl távoli jövõ realitása által pedig torzan nagyító tükörként
veszi körbe a fõhõst a közönség jól ismert problémáival.
Boldizsár Ildikó
mesekutató határozott állítása, hogy a mesék tulajdonképpen megoldási minták,
kulcsok, melyek a mindenkori emberi sors és életszakaszok megpróbáltatásaira
adnak választ szimbólumokba rejtve vagy nagyon is direkten. Így minden
kultúrában megtalálhatóak azok a történetek, melyek eligazítanak például a
párválasztással, a hivatás megtalálásával, az érett férfi- és asszonysors
kérdéseivel kapcsolatban, vagy a gyász, a megöregedés, a halálra való készülés
során. A young adult disztópiák
fõszereplõi pedig éppen az ifjúkorral foglalkozó mesék, illetve a mítoszok
hõseinek útját járják be. Azaz, a hõs önként vagy kényszer hatására, de
mozgásba lendül, a megszokottból átlép az ismeretlenbe és átszeli a
veszélyekkel teli világot.
A Beavatott Beatrice-a elhagyja az Önfeláldozók csoportját, hogy
beteljesítse álmát és a Bátrak közé tartozzon. A konkrét életben maradáshoz
többszörösen át kell lépnie aktuális komfortzónája, pszichés alkata és fizikai
erõnléte határait. Képességeit, elszántságát, fejlõdését a mesék hõseihez
hasonlóan próbák és megmérettetések sora kíséri, melyek nem egyszer halálosan
veszélyesek. Átalakulása látványos és abszolút, s ez teszi képessé a gyõzelemre
is. Jonas helyzete körmönfontabb az Emlékek
õrében, útja eleinte csendesebb, belsõ utazás: az õ transzformációja a
pszichés, emocionális síkon történik. Az árulás viszont, amivel szembe kell
néznie elementáris. Az apa titkainak feltárulása nemcsak azért gyomorforgató,
amit tesz, hanem az abszolút morális tudatlanság miatt is, amivel megcselekszi.
A tetõpont, ami megpecsételi Jonas beavatását, vagyis cselekvõ protagonistaként
való újjászületését, az a felismerés, miszerint az életet értékelni és védeni
képtelen atyák (királyok) megérettek a leváltásra, rendszerük (birodalmuk) a
bukásra.
Beatrice és Jonas
beéréséhez képest Katniss a mítoszok született hõseire is hajaz. Gyõzelemre
segítõ fizikai képességeinek már kalandra kényszerítése elõtt birtokában van.
Nem szûkebb közege ellenében, hanem éppen közössége képviseletében lép fel egy
hatalmasabb, pozícióját gyerekek vérén megszilárdító autoritás ellenében. Neki
nem a harcba kell beletanulnia, mint Beatrice-nek vagy aktivizálódnia, mint
Jonasnak, hanem kiismerni a kommunikációs trükköket. Útja során szövetségesekkel
és ellenfelekkel találkozik, akik segítségével felismeri: esetében a gyõzelem
kulcsa nem annyira az egyébként brutális fizikai próbatételek és akadályok
túlélése, hanem hogy képes-e felhasználni a rendszer belsõ mozgatórugóit, és
pont a hatalom szócsövét, a médiát és a saját népszerûségét fordítani az
elnyomók ellen. A tét magas, de a sorsát tudatosan felvállalva
megváltoztathatja a világot. A young
adult disztópiák protagonistáinak tehát, ahogy az archaikus hõsöknek, fel
kell dolgozniuk új tapasztalataikat, legyen szó barátságról, családról,
árulásról, veszteségrõl, szerelemrõl, szexuális ébredésrõl vagy halálról. Ebben
a munkában pedig nemcsak magukra támaszkodhatnak, hanem bizonyos esetekben az elmúlt
korok tapasztalatait is felhasználhatják.
Örökség a képekben
Az emlékek õre ebbõl a szempontból azért
különleges, mert a többi young adult
disztópiához képest elemi fontosságú benne a múlthoz való viszony, illetve az
emlékekbõl szerzett tudás szerepe. Az Õrzõ az, aki elõdjétõl átveszi a közösség
összes emlékét, és mikor a vezetõk sehogy sem találnak választ egy kérdésre, a múlt
tanulságaiból okulva segíti õket tanácsaival. Ez a társadalom azért mondott le
önként az emlékekrõl, hogy megszûntesse a fájdalmat. Szerintük, ha nincs
fájdalom, gyász, ami gyötörjön, gyûlöletet szítson, és nincs nosztalgia,
vágyakozás az elmúlt dolgok iránt, megteremhetõ az abszolút béke és harmónia.
Ahol azonban nincsen fájdalom, ott megélhetetlen az igazi öröm is; a monotónia
sivatagában pedig a halál nem tragikus, mert az élet sem értékes. Az emlékek
tehát a múlt nagy freskójának darabkáiként, ahogy Jonas át is éli, a humánum,
az empátia, az érzelmek táplálói éppúgy, mint a bölcsesség, a tapasztalat
katalizátorai.
Ebben az emlékek igen
hasonlítanak a mesék másik funkciójára: szerepük ugyanis nem merül ki az
életútját járó egyén támogatásában, hanem egy közösség komplex ismeretanyagának
átörökítõ közegeként is szolgálnak. Ezért volt egykor minden településnek mesemondója,
sõt, mesebírója, aki azt ellenõrizte, hogy bizonyos idõszakon belül el ne
hangozzon kétszer ugyanaz a mese – azaz, a teljes tudást átmozgassák. (A tévhit,
miszerint a mesék gyerekeknek szólnak, a 19. században gyökerezik, valójában
felnõttek meséltek felnõtteknek, illetve mindenkinek.) A tapasztalatok és a
tudás átadása a túlélés kulcsát jelentette, ahogy a kollektív emlékezet is
identitás- és kultúraformáló erejû.
Az emlékek, amiket Jonas
a regényben megkap, képek és érzetek összességeként egy érintésen keresztül érkeznek,
és az olvasó elméjében éppúgy megjelennek, mint a fiú számára. A film ennél
önreflektívebben, a montázsok, beállítások, szûrõk vizuális lehetõségeivel
dolgozhat csupán. Mozgasson meg akárhány érzékszervet, az átörökítendõ tudás mindkét
esetben végsõ soron és legerõsebben képben, illetve hosszabb-rövidebb narratív
képsorban, filmjelenetben utazik Õrzõtõl Õrzõig. Itt az emlékek ismét közös
eszköztáron osztoznak a mesékkel. Egy-egy archaikus, generációk és századok
szûrõjén esszenciává érlelt mese ugyanis hasonlóan összetett képekkel dolgozik.
Különösen a történetek fordulópontjain, kulcspillanataiban sûrûsödik össze
egy-egy gazdag szimbolikájú képben, ami a ráhangolódott hallgatóból erõs érzelmi
és pszichés reakciót vált ki. Mind a mese, mind az emlék esetében, a képre
adott belsõ válasz az, aminek nyomán a tapasztalat, a következtetés leszûrhetõ,
így a benne kódolt tudás aktivizálódhat. A túllátás,
aminek birtokában Jonas kiválasztottá vált, nemcsak a színek érzékelésére teszi
õt képessé, hanem arra is, hogy az emlékekbõl kinyerje azt a tudást, illetve
tapasztalatot, amivel meglátja az elbocsátás
és a gyilkosság, a tökéletes világ és a borzalom közti különbséget. Hogy a
mesterséges, steril rend elviselhetetlen, a földön megvalósított mennyország
pedig maga a pokol.
AZ EMLÉKEK ÕRE (The Giver) – amerikai,
2014. Rendezte: Phillip Noyce. Írta: Lois Lowry regényébõl Michael Mitnick.
Kép: Ross Emery. Zene: Marco Beltrami. Szereplõk: Brenton Thwaites (Jonas),
Jeff Bridges (Õrzõ), Odeya Rush (Fiona), Alexander Skarsgård (Apa), Katie Holmes (Anya). Gyártó: As Is Production / Tonik
Productions / Walden Media. Forgalmazó: Big Bang Kft. Szinkronizált. 97 perc.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 38-40. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11914 |