rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Sötét bûnök

Ray Donovan

Orvos a mûtõasztalon

Roboz Gábor

A Showtime népszerû sorozata a sztárok rejtett világába nyújt betekintést.

Erõs high concept-sorozathoz nem kötelezõ valamilyen nyakatekert ötlettel elõrukkolni: például egy foglalkozás is megteszi, amit a fikció még nem nyûtt el, ugyanakkor kellõen izgalmas ahhoz, hogy egybõl felkapjuk rá a fejünket. A Ray Donovan tavalyi premierje elõtt valószínûleg kevés nézõ szókincsében szerepelt a „fixer” kifejezés, a nemrég harmadik évadra is megújított széria azonban sokakkal megismertette a celebvilág azon munkásembereit, akik nélkül a sztárok nagy bajban lennének, a gálákon viszont már nem szívesen mutatkoznak velük. A tizenkét részes szezonokból álló sorozat ráadásul rögtön csavar is egyet az alapötleten: címszereplõ fõhõse olyan fixer, aki a Los Angeles-i gazdagok és híresek válogatott problémáit (holttest az ágyban, stb.) rutinosan megoldja, saját családi mizériáival azonban nem boldogul.

Az HBO hosszú életû Törtetõkjével szemben a Ray Donovan nem szatirikus megközelítéssel mutatja be a Hollywood-környéki színészek, producerek, sportolók és mások fényûzõ birodalmát, inkább harsány gesztusoktól és tolakodó önreflexiótól mentes, könnyen átélhetõ drámát kínál egy diszfunkcionális család hétköznapjairól. A Showtime-sorozatot jegyzõ Ann Biderman jó érzékkel ismerte fel, hogy ebben az egzotikus világban szinte bármilyen konfliktus (félrelépés, gyilkosság, stb.) eleve érdekesebbnek tûnik, és nem is fektet nagy hangsúlyt ezekre a szituációkra. A Ray Donovan alapvetõen nem az „egy epizód, egy ügy” szerkezetre épít, nem egy Nagy Leleplezõ Show arról, milyen erkölcsi fertõ L.A., a szex- és erõszakábrázolás terén is megelégszik a minimummal, a fókuszt másra viszi át. A sorozat a népes Donovan család nyûgjeinek bemutatására koncentrál, szinte minden családtag saját cselekményszálat kap (szorult annyi humor a szériába, hogy ne csapjon át melodrámába), és a hollywoodi mércével nagyjából középosztálybelinek számító família problémái rengeteg nézõ számára ismerõsek lehetnek. Nem véletlen, hogy a nálunk szeptemberben indult elsõ évad végére már teljesen háttérbe szorulnak Ray megbízásai, és a sorozatban fel-felbukkanó thriller-jelenetek ritkán kapnak akkora hangsúlyt, hogy eltereljék a figyelmet a szereplõk magánügyeirõl.

A karizmatikus Liev Schreiber által alakított címszereplõ a hard-boiled magánnyomozók örököse: sokat látott, de keveset beszél, nem tud nem borostás lenni, jó morcosan néz, szereti az italt és hûvös profizmussal végzi a munkáját. Foglalkozásából adódóan persze nem egészen az erkölcs védelmezõjeként jelenik meg, adott esetben a gyilkosságtól sem riad vissza, és a házastársi hûséget sem érzi kötelezõ érvényûnek. Ezzel együtt már a kezdetektõl fogva rokonszenves karakter, köszönhetõen annak, hogy egy igencsak traumatizált család fejeként igyekszik vigyázni két szerencsétlen, felnõtt öccsére (az egyik Parkinson-kórban szenved, a másikat gyerekkorában molesztálta egy pap, azóta alkoholista), hogy az apjuk helyett az apjuk legyen. Az elsõ részbõl azonban kiderül, hogy húsz év után kiengedik a börtönbõl az apát, Mickey Donovant, aki egykor családja rovására leginkább bûnözõi karrierjére koncentrált, most pedig próbál vezekelni és visszakéredzkedni szerettei közé. A sorozat gerincét Ray és Mickey konfliktusa adja, amit persze nagyban bonyolít, hogy a „tékozló apa” amolyan szerethetõ szemétláda, aki Rayen kívül gyakorlatilag az összes Donovan szívébe képes visszalopni magát.

A Ray Donovan kedvezõ fogadtatásában visszatérõ elem a meglepettség, hogy a fokozottan maszkulin széria mögött egy nõi alkotó áll, pedig egy cseppet sem váratlan, hogy a Mann-féle Közellenségek és a Terepen nagyra tartott zsarusorozata után Ann Biderman egy ilyen szériával csatlakozik a sorozat-szerzõnõk egyre népesebb táborához (Lena Dunham (Csajok), Jenji Kohan (Orange is the New Black), Michelle Ashford (Masters of Sex).Biderman a Terepenhez hasonlóan ezúttal is karakterközpontú szériával áll elõ, és a feltûnõen zsúfolt nyitórész után lassít a tempón, hogy részletesen kidolgozhassa sokszálú cselekményét, amelyet a minõségi tévészériáktól manapság már elvárható, mozis színvonalú képi világgal ruház fel. A Ray Donovan ugyanakkor a kicsit is tapasztalt bûnfilm-, illetve sorozatkedvelõk számára semmi meglepõvel nem szolgál, élvezeti értékét tehát leginkább az határozza meg, nézõként mennyire hoznak minket lázba a realista családi drámák, függetlenül attól, milyen kulissza elõtt zajlanak.

 

Ray Donovan – amerikai, 2013. Készítõ: Ann Biderman. Kép: Matthew Jensen. Szereplõk: Liev Schreiber (Ray Donovan), Jon Voight (Mickey), Eddie Marsan (Terry), Paula Malcomson (Abby). Gyártó: Showtime. 720 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 35-35. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11915

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 440 átlag: 5.25