rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Szép új világok

Az útvesztõ

Sokadik nekifutás

Jankovics Márton

A zsarnoki felnõtt-társadalom rémképe mind gyakoribb.

Változnak az idõk, és velük együtt változnak a vászonra felkúszó kollektív félelmeink is. Hol vannak már a 70-es évek horrorjainak démoni gyerekei, vagy a Mechanikus narancs erõszakos és érthetetlen szlenget beszélõ kamaszhordái? A fókusz mára eltolódott, és a következõ generációk elvadulása miatt aggódó szülõi nézõpont helyett, a tinédzserek félelmei kapják a fõszerepet. Így lett Hollywood egyik jövedelmezõ exportcikke egy elnyomó felnõtt-társadalom rémképe, mely merev szabályok közé szorítja, kényszerpályára állítja, és puszta eszközzé degradálja saját fiataljait.

Az éhezõk viadala nyomdokain járó young adult disztópiák eme divathullámának egyik jellegzetes egyede Az útvesztõ is, mely túl sokkal nem járul hozzá a mûfaj eszközkészletéhez. A többi trónkövetelõhöz hasonlóan, úgy tûnik, õ is az utánzást tartja a legcélravezetõbb taktikának. James Dashner regényfolyamának és az azon alapuló filmnek az egyetlen figyelemre méltó újítása az in medias res dramaturgia, mellyel minket és a szereplõket betaszít a furcsa és kényelmetlen alaphelyzetbe.

A körülményes expozíciót sutba vágó felütés tehát jól mûködik, kérdések sorát ültetve el a nézõben: Mi ez az egész labirintus? Miért nem emlékeznek az ideküldött gyerekek a múltjukra? Miféle lények motoszkálnak odakint? Ám ahogy telik az idõ, és sorban kapjuk a banálisabbnál banálisabb válaszokat ezekre a kérdésekre, rohamosan lanyhul a kezdeti feszültség is. A film ugyan jó érzékkel hagyja el az alapmû néhány fölösleges elemét, ám azzal, hogy még tovább áramvonalasítja az eleve nem túl komplex karaktereket, végleg kétdimenzióssá teszi õket. A szereplõknek szinte a homlokán villog a felirat, hogy milyen dramaturgiai célra szerzõdtették õket. Egyre laposabb konfliktusaikba csak a tisztességesen megkomponált üldözési jelenetek visznek némi izgalmat, melyek aztán a folytatásnak szemérmetlenül megágyazó fináléba torkollnak. A nézõt közben mindvégig ugyanaz az érzés gyötri, mint Thomast, az útvesztõbe amnéziásan bedobott fõhõst: hogy ezt az egészet már látta valahol.   

  

AZ ÚTVESZTÕ (The Maze Runner) – amerikai, 2014. Rendezte: Wes Ball. Írta:

James Dashner regényébõl Noah Oppenheim és Grant Pierce Myers. Kép:

Enrique Chediak. Zene: John Paesano. Szereplõk: Dylan O'Brian (Thomas), Will Poulter (Gally), Thomas Brodie-Sangster (Newt), Kaya Scodelario (Teresa). Gyártó: 20th Century Fox / Gotham Group. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 113 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 41-41. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11934

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 361 átlag: 5.45