rendező | színész | operatőr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Mozi

Önkívület

Soós Tamás

Self/less – amerikai, 2015. Rendezte: Tarsem Singh. Írta: David és Álex Pastor. Kép: Brendan Galvin. Szereplők: Ryan Reynolds (fiatal Damian), Ben Kingsley (idős Damian), Natalie Martinez (Madeline), Matthew Goode (Albright). Gyártó: Endgame Entertainment / Ram Bergman Productions. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 117 perc.

Más a korszak, eltér a rendezői habitus, de hasonló a sztori és egyezik a cél is: ki kell lépni a szűkösnek bizonyuló skatulyákból. Frankenheimer a klasszikus hollywoodi filmstílust zilálta szét az 1966-os Másolatokban, Tarsem Singh pedig a barokkos vizuális kézjegyeit kívánta eltörölni az Önkívületben, hogy „ne csak a Tim Burton által kidobott forgatókönyveket kínálják fel neki”. Mindketten sikerrel jártak: Frankenheimer merészen kísérletezett, és a hatvanas évek amerikai filmjében szokatlan ugróvágásokkal, nagylátószögű optikával és torzított képekkel érzékeltette az átlagember életközepi válságát. Singh pedig elhagyta az erős szimbolizmust, a festményszerű tablóképeket, és a fantázia és valóság kölcsönhatását pedzegető témákat – vagyis mindent, amiért eddigi műveit szeretni lehetett.

A két filmet az alapötlet kapcsolja össze: Frankenheimernél egy jelentéktelen hivatalnoknak, Singhnél egy arrogáns sztárépítésznek kínálnak új életet azáltal, hogy fiatal testbe ültetik át a tudatát. A végeredmény viszont nem is állhatna távolabb egymástól. A műfajfilmes Frankenheimer használta ugyan a paranoiathriller és a science fiction zsánerkódjait, de elidegenedésről, újrakezdésről, megbánásról szóló drámát mesélt – Singh pedig, akit eddig hidegen hagytak a műfaji izgalmak, szögegyenes, kiszámítható akcióthrillert rendezett. A Másolatok még akció nélkül volt ijesztő, a tudatátültetés nagyvállalati logikával zajlott (a veszteséget le kell írni, a selejtet újrahasznosítani), és a második esély is csak azt az egyéni választást nélkülöző álutópiát kínálta, mint az anyagi javak kergetését előirányzó amerikai álom. Az Önkívületben csak egy halhatatlanságra vágyó őrült tudós, és az ő folyvást újjáélesztett zsoldosa próbál félelmet gerjeszteni – nem pedig a belső űr, amit mindenki mindhiába igyekszik betömni. Gyanítható, Singh azoknak a szkripteknek még kevésbé fog örülni, amiket az Önkívület buktája után kaphat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/09 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12390

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 55 átlag: 5.84