rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

A kedvenc

Háttér – elõtér

Takács Ferenc

Lanthimos elsõ kosztümös filmjében is megõrzi illúziótlan látásmódját.

 

A The Favourite (2018), Yorgos Lanthimos új filmje fordítói balfogásnak köszönheti magyar címét, A kedvencet. Az Anna királynõ uralkodása (1702-1714) idején az angol királyi udvarban játszódó film fõszereplõje, Marlborough hercegnõ, leánykori nevén Sarah Jennings, akire a cím utal, ugyanis royal favourite volt – a királynõ kegyence, ahogyan ezt fordítani szokás, illik, sõt kell. A kedvenc tehát történelmi film, azaz olyan ismereteket jelenít meg számunkra, amelyekre vonatkozólag a filmtõl független és megbízható forrásaink vannak. S nem árt elõvenni ezeket a forrásokat, mivel A kedvenc tartózkodik a szabvány történelmi filmekben megszokott ismeretterjesztõ segédletektõl, évszámok közreadásától, a történelmi figurák bemutatásától, szerepük magyarázatától és hasonlóktól. Ezért nem sokra megy a nézõ, ha a filmbõl próbálja megtudni, hogy ki volt Lord Godolphin és Robert Harley (1711-tõl Oxford grófja), hogy kik voltak és mit akartak a whigek és a tory-k, mikor kezdõdött-végzõdött a spanyol örökösödési háború, és mi volt benne a szerepe John Churchillnek, Marlborough hercegnek. Ha viszont utánanéz, meglepve tapasztalja, hogy a film mennyire pontosan és hitelesen bánik a történelmi tényekkel, legalábbis azokkal, amelyeket a rendezõ beemelt A kedvencbe. A filmben „több dolog is pontos, bár sok minden van, ami nem az” – nyilatkozta Lanthimos a Hollywood Reporter-nek.

Ilyen „pontos dolog” Sarah Jennings alakja és politikai szerepe is. Marlborough hercegnõ a királynõ mindenható bizalmasa volt, akaratát mindenben rá tudta kényszeríteni uralkodójára, s így hosszú éveken át gyakorlatilag övé volt az ország politikai irányítása. „Pontos dolog” a történet harmadik szereplõje is: Abigail Hill, a hercegnõ elszegényedett unokatestvére, aki a királyi kegyenc protekciójával jut be az udvarba, hogy idõvel kiszorítsa pártfogóját a királyné kegyeibõl, eltávolíttassa az udvarból, hogy õ uralkodjék az egyre betegebb, tehetetlenebb, mankóval sántikáló és szélütött Anna felett.

Hogy hármójuk pszichodrámájából, nemiség és hatalomvágy féktelen és véresen komoly játszmáiból – ez ugyanis a film magva, három nagyszerû színésznõ páratlan színvonalú elõadásában (Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone) – mennyi a történelmi tény és mennyi könyvelendõ az alkotó spekuláció és rendezõi képzelet számlájára, tulajdonképpen lényegtelen. Különös paradoxszal állunk szemben: a film centrumában álló dráma, mint ahogy az egész film történeti hûsége, s evvel együtt történelmi film mivolta is, mely elsõ pillantásra oly lényegesnek látszik, legalább annyira lényegtelen is.

Lanthimos rendezõi munkája ugyanis egy páratlanul következetes un. foregrounding-mûvelet foglalata. A történelmi-politikai környezet és a három asszony drámája helyett ugyanis maga a feldolgozás módja, a megjelenítés vagy ábrázolás technikája követeli magának a nézõi figyelem java részét, a hogyan kerül az elõtérbe és válik a film közlendõjévé, az ábrázolás tárgyának a radikális háttérbe szorításával. Még a három nõ testi elroncsolódásának a képei – Anna a történet végére tehetetlen roncs, Sarah arcát szörnyû forradás ékteleníti, Abigail bõrét rühes foltok borítják– is különösmód szépek, érdek nélkül, érzelmet nem keltve tetszenek.

Hûvös, pontos és technikailag végtelenül csiszolt módon zajlik le mindez. A rendezõ egyrészt annak a kinemato-piktorializmusnak a tanítványa, amelynek Kubrick Barry Lyndon-ja volt a klasszikus foglalata, s amely idõben közelebbrõl a Greenaway-filmekbõl ismerõs: a csordultig telített festõiség nappali és éjszakai szekvenciái váltakoznak ritmikusan a filmben. Ugyanez a ritmus mutatkozik meg a film szerkesztésmódjában is: szinte metronómtól vezérelve ismétlõdnek váltakozva a helyszínek, a mozgások, a képi effektusok és a zenei motívumok, a variatív ismétlés „zenéje” felülírja a cselekménymenetet. A film a maga film voltát a legközvetlenebb felvétel-technikai szinten is elõtérbe helyezi: idõnként divatjamúlt halszem-optikát használ az operatõr, és a záró kép hármas áttünése egyenest a némafilm-korszak avantgárd kísérletezését idézi.

Mindezek az eszközök és eljárások persze nagyjából a hatvanas évek óta jelen vannak a filmmûvészetben, tehetnénk hozzá némi kritikai éllel. De nem tesszük: Lanthimos ebbõl a közkincsbõl válogatva hatásos, rangos, fölényesen eredeti ötvözetet hozott össze.

 

A KEDVENC (The Favourite) – brit, 2018. Rendezte: Yorgos Lanthimos. Írta: Deborah Davis és Tony McNamara. Kép: Robbie Ryan. Szereplõk: Olivia Colman (Anna), Rachel Weisz (Sarah), Emma Stone (Abigail), Mark Gatiss (Marlborough), Nicholas Hoult (Harley). Gyártó: Element Pictures / Film4. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 119 perc.

 

 


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13968

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -