rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Streamline Mozi

Jeremy Saulnier: Hold the Dark

Farkas, ember

Roboz Gábor

Az alaszkai vadonban játszódó thriller provokatív mûfaji élményt kínál regényként és filmként egyaránt.

 

Közismert kép, hogy egy kanos kamaszfiú az irodalomkönyvébe rejt pucércsajos magazint, William Giraldi azonban a történelemben talán elsõként dugott gyúrós újság lapjai közé verseskötetet. Egy szerelõkkel és kõmûvesekkel, teherautókkal és motorokkal, mûhelyekkel és sztriptízbárokkal teli – ráadásul, nem vicc, Manville nevû – városban könyvmolyként felnõni túlélõmûsorokba való kihívás, pláne anya nélkül és hipermaszkulin férfi rokonok árnyékában, Giraldi pedig testépítõnek is készült, de a szépirodalomban talált magára. Nem csoda, hogy az idén negyvenöt éves, fõállásban szerkesztõként dolgozó – civilben amúgy három fiát nevelõ – szerzõ Busy Monsters címû debütje fõként kritikusoknak szánt erõfitogtatás lett, nabokovosan barokkos és metafikciós pikareszk, az édesapja sorsát bemutató The Hero’s Body memoárja pedig felváltva érzelmes és analitikus összefoglalója saját progresszív férfiképének. Hold the Dark címû második regénye már letisztult és filmszerû, érzékenységében Nic Pizzolatto írásait idézõ bûnügyi sztorit mesél el, amely még egy önfejûnek megismert rendezõt is képes volt adaptációra csábítani.

Alaszka a rendezõket fõként valóságshow-k és családbarát vígjátékok-kalandfilmek készítésére ihleti meg, és a természettel folytatott küzdelem tematikája gyakran még – az Álmatlanság egyedüli említésre méltó kivételével – a kevés itt játszódó bûnfilmet is meghatározza, ám a Giraldi-feldolgozás csak elsõ ránézésre áll be a sorba. A 2018-ban bemutatott thriller szinopszisa ismerõs befogadói örömöket ígér: amikor egy Keelut nevû fiktív, hegyvidéki faluban eltûnik egy hatéves kisfiú, édesanyja megkér egy farkasszakértõt, hogy kerítse elõ a gyereket az embertelen vadonban, hogy legalább egy holttestet felmutathasson majd a férjének, aki „valamilyen sivatagi háborúban” harcol. A produkció azonban már az expozíció egy-egy rejtélyes mondatával és gesztusával jelzi, hogy a fagyos, de azért közönségbarát thrillerre számító nézõket zavarba hozza majd.

Ami mindenekelõtt a bõ kétszáz oldalas alapregénynek köszönhetõ, a pályája elején operatõrként is aktív Jeremy Saulnier ugyanis éppen azzal betonozta be a nevét az ínyencebb bûnfilm-kedvelõk körében, hogy sallangmentes, nyers erõszak-ábrázolással dolgozó, lekerekített zsánerfilmeket készített. A múlt hamvai (Blue Ruin, 2013) bosszú- és a Green Room (2015) kamarathrillerét a vidéki közegen és a minimalista sztorin kívül alig köti össze valami, legfeljebb az a profizmus, ami keveset emlegetett elsõfilmjénél még hiányzott (a Gyilkos mulatság [Murder Party, 2007] haverokkal forgatott, campes thrillerkomédiáját érezhetõen kultfilmnek szánták), és ami mostanra alkalmassá tette arra, hogy széles közönségnek adaptáljon egy öntörvényû regényt.

Giraldinál a karakterrajz mellett fontos szerephez jut a tárgyi-természeti környezet és az idõjárás plasztikus leírása, és bármennyire is felstilizálja itt-ott a prózáját, és a természet(ellen)es és a sötétség fogalmaira is nagy hangsúlyt fektet (utóbbi kapcsán lásd a duplafenekû címet is), közben hozza a mûfajtól elvárt erõszakpillanatokat és fordulatokat is. Saulnier – és a forgatókönyvíró Macon Blair, aki eddig csak színészként közremûködött a rendezõ munkáiban – szinte szóról szóra átveszi a forrásmû párbeszédeit, és cselekményét is szorosan követi, jó érzékkel rövidítve vagy kiejtve egy-egy jelenetet (fõleg flashbackeket), ugyanakkor lefarag a helyi hidedelemvilágra tett utalásokból (bár a lihegõs-hörgõs énekhanggal legalább felkelti az õslakos rituálék képzetét) és az állat/ember határvonal elmosására vonatkozó gesztusokból. A film dramaturgiáját és karakterábrázolását tekintve Netflix-produkcióhoz képest már-már felforgató vonásokkal is bír: a farkasvadásznak alig van érdemi szerepe, mindhárom fõbb szereplõ motivációja homályos (sõt a film lényegében hallgat a könyvben kulcsfontosságú anyaperspektíváról), az antagonista morális értelemben szürkezónás figura, és a kétórás film legakciódúsabb jelenete egy közel tízperces lövöldözés a közepén. Az alkotók persze minden merész fogást nem emelhetnek át a regénybõl: Giraldi a torokszúrással felérõ epilógusában kristálytisztán fogalmazhat, Saulnierék azonban egy közel száznegyven millió elõfizetõs streamingszolgáltató platformján vélhetõen kényszerbõl vezetik fel a csattanót finom utalásokkal, így a Hold the Dark filmváltozatának radikális emberképével a maga teljességében inkább csak a különösen éber vagy az újranézésre hajlandó befogadók szembesülhetnek.

 

Hold the Dark – amerikai, 2018. Rendezte: Jeremy Saulnier. Írta: William Giraldi regényébõl Macon Blair. Kép: Magnus Nordenhof Jonck. Zene: Brooke Blair és Will Blair. Szereplõk: Jeffrey Wright (Core), Alexander Skarsgård (Vernon), Riley Keogh (Medora), James Badge Dale (Marium), Macon Blair (Shan). Gyártó: Addictive Pictures. Forgalmazó: Netflix. 125 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13969

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -