rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

„Bánom is én, ha elítél az utókor”

Odessa Blue

Vágvölgyi B. András

Radu Jude legújabb filmjében tabu-témához nyúl, amikor megidézi a II. világháborús román felelõsséget a Holocaustban.

 

Hogy Jude a román újhullám második generációjának fergeteges figurája, ahhoz nem fér kétség; Puiu, Mungiu, Poromboiu után õ nem a Ceauºescu-érát és a kisrealista jelent vizsgálja. A januári Filmvilágban hosszabb cikk tekintette át munkásságát, nem ismételnék, pusztán két epizód a kóved végett: a XVIII. századi oszmán-vazallus Havasalföldet nem afféle „mioritikus térnek”, ártatlan báránykás mesevilágnak ábrázolja, hanem vad, rabszolgatartó-feudális televénynek, ahol egy fejvadász  pikareszken kíséri foglyát egy fura-perverz bojárhoz (Aferim!); Max Blecher 1920-as évekbeli szürrealista zsidó költõ egy csonttuberkulózis szanatoriumban, nehéz vas merevítõkkel, durva fém tartóeszközökkel kalodába fogott testtel keveredik szerelmi jelenetbe sorstársnõjével és Jude ezt úgy tálalja, hogy nem szánakozást érzünk, hanem a vásznon megképzõdõ boldogság részesei leszünk (Megsebzett szívek). Új filmje durván más. Történelmi memória, emlékezetpolitika a fake news és az igazságutániság új korában, azaz a mában. Bukarest 2018: a II. világháborús történelmi élõkép inszcenírozására felkért rendezõnõ, szájszélharapdálósan nervõz harmincas szingli, egy kereskedelmi pilóta szeretõje, megpróbál historikus realitást szuszakolni a „2000 éves dák és román történet” világháborús fejezetébe. A régi sovinizmus és az unásig ismert felelõsség-elsikálás még bõven él, noha a világ okostelefonosan-elektromos autósan mai.

*

1990 májusában jártam elõször Bukarestben. Tán egy hetet voltam ott, a korábbi „demokratikus ellenzékhez” tartozó középkorú férfinél kecóztunk, korabeli bukaresti lakásviszonyok közepett. Egyik este ülünk a konyhában és Gabriel valahonnan þuicát (szilvapálinkát) szerzett, égett a gázláng az erõsen viseltes tûzhelyen, hûvös is volt, azért, meg arról lehetett rágyújtani a helyi dohánynemûre (Carpaþi). Gabriel már ledöntött két-három pohár cujkát, mikor elkezdte Antonescu marsall éltetését. Õszintén elcsudálkoztam. Nálunk ekkor még csak az MDF csurkista szárnya zsidózott, és szélsõségesen hûdött egyéb szervezetek is csak szõrmentén magasztalták Horthyt. Gabriel védeni kezdte a védhetetlent: Besszarábia Molotov-Ribbentropp paktumos visszaadását a Szovjetnek, a román nemzeti sértettséget, majd 1941-ben Odessza elfoglalását, ebben Antonescu marsall szerinte príma szerepét vitt. Fontos élmény volt a tanulási folyamatomban, hogy rájöjjek: az antikommunizmus nem feltétlenül humanista és demokratikus.

*

Ekkoriban olvastam Matatias Carp Fekete könyvét a román holokausztról; mely önerõbõl valósult meg 1941-tõl, saját Auschwitzcal Transznisztriában (Besszarábia – ma: Moldovai Köztársaság – Dnyeszteren túli sávján, mely ma oroszajkú, senki által el nem ismert szakadár kozák köztársaság), ahol bõven kegyetlenkedtek a bevonulók. A román holokausztot a területi egyenlõtlenségek jellemezték. Dél-Erdélybõl például nem deportáltak, ez késõbb jól jött a magyar közigazgatású Észak-Erdéllyel való összehasonlításban, ahol csak Kolozsvárról 18.000 zsidónak minõsülõ magyar állampolgárt hurcoltak Auschwitzba és az „aranyvonatos” Kasztner Rezsõ is itt kezdte meg sokak által joggal dicsõített, mások által erõsen, késõbbi izraeli meggyilkolásáig menõen kritizált mûködését. Deportáltak Moldvából és Besszarábiából (utóbbi fõvárosának, Kisinyovnak 70%-ban volt zsidó a lakossága), Iaºi-ban õrült pogrom volt, Olténiából és Munténiából – Bukarestbõl kevésbé –, Bukovinából pedig egyenest a Varsói Kormányzóság haláltáboraiba (Belzec, Treblinka, Sobibor) vitték a zsidókat. A népirtás áldozatainak számát 380 ezerre becsülik.  

*

Románia lakosainak döntõ többsége mioritikusan gondolkodik a nemzeti identitásáról – Mioriþa a román népballadák báránykája, szelíd és ártatlan persze. Ebbe a világképbe nehezen illeszkedik a történelmi felelõsség, és ezt nem csak én mondom, de a mai román történetírás jelentõs önkritikus alakja, Lucian Boia is. „A román hadsereg 1941-ben három hónapon keresztül, augusztustól októberig képtelen volt bevenni Odesszát. A szovjet hadvezetés a hosszúra nyúlt ostrom idejét arra használta ki, hogy a katakombákba Moszkvából küldött, alaposan képzett diverzánscsoportot telepítsen. Az elsõrangú profikat hat hónapra elegendõ élelmiszer-, lõszer- és robbanóanyag-tartalékokkal látták el. A Moszkvából küldött alakulat mellé vezetõkül helyi lakosokat rendeltek, akik a katakombákat – amelyekben bárki idegen percek alatt eltéved – kiválóan ismerték.” (Fischer István: Egy hadvezér bosszút áll. ÉS, 2001. május 4.) A katakombák a Moldovanka negyed alatt tenyésztek, mely színpompás alvilági törzshely volt korábban is, Benya Krik és Miska Japoncsik világa (lásd Iszaak Babel odesszai történeteit). Antonescu marsall csak német segítséggel tudta bevenni a Odesszát. 1941. október 16-án vonult be a városba. „A katakombák profi csapata öt nappal a bevonulás után akcióba lépett. Elsõ fegyverténye a román parancsnokság Engels utcai épületének, a GPU korábbi székházának szakszerû levegõbe röpítése volt 1941. október 22-én 17 óra 48 perckor. (…) A robbantásnak 60 áldozata lett; 16 tiszt (köztük maga a városparancsnok, Glogojanu tábornok), 9 altiszt és polgári tisztviselõ, valamint 35 közkatona. A merénylet az alighogy elfoglalt városban a román fegyveres erõk újabb csúfos megszégyenítése volt” (Fischer op. cit.)  Trestioreanu tábornok intézkedésére a köztereken „zsidókat és kommunistákat” akasztottak fel, október 23-án reggel a város fõutcáin a fákon mindenütt találomra összeszedett és felakasztott zsidók tetemei lógtak, minden román tisztért 200, közlegényekért 100 „zsidó vagy kommunista”. Antonescu számszerû parancsát azonban a gyilkolásba belelendült román csapatok bosszúja a legszerényebb számítások szerint is legalább háromszorosan túlteljesítette. (Az idézett cikk szerzõje, a közelmúltban Németországban elhunyt kolozsvári Fischer István nem csak ismert újságíró volt, de dokumentum-, sõt egy játékfilmjében nouvelle vague-követõ rendezõként szenvedélyesen vizsgálta szülõföldje öncsalásait és történelemhamisításait.)

*

Jude filmjében a fõhõsnek, az alter-színházas fiatal rendezõnõnek komoly kihívás a reenectment, a történelmi élõképre szóló megbízás, pénz-paripa-fegyver; Hannah Arendt totalitarianizmus elmélete, az odesszai mészárlás, korabeli antiszemita viccek, korhű lőfegyverek és Antonescu-idézetek mind szerepet kapnának a rendezőnő, Mariana (Ioana Iacob, a Temesvári Német Színház remek mûvésze) történelmi tablójában. Egy archív filmhíradóval kezd a film, a bevonulás Odesszába, gyõzelemittas haditudósítással. Ebbõl bontakozik a próbafolyamat egy nagyszabású utcaszínházi elõadáshoz, mely a tömeggyilkosság témáját tárgyazza. Ám a ma világa sem habostorta, Marianát folyamatosan környékezi a középkorú lazabölcsész minisztériumi cenzorkáder, bõven érvelve és udvarolva amellett, hogy a jelen politikai céljainak éppúgy nem felelnének meg a múlttal való kíméletlen szembenézés szempontjai, ahogy 1944-tõl 1989-ig sem feleltek meg. A próbák során múlt és jelen, fikció és valóság keveredik, történelmi sebek szakadnak föl. A szereplõgárdából is lépnek ki menet közben színészek, gyenge románságteljesítménnyel vádolva a rendezõnõt, és az elõadásra már némileg finomított változat készül, a fõvárosi alpolgármesternõ mégis megnyúlt fejjel nézi. A közönségnek olykor tetszenek a zsidóviccek, az akasztottak erdeje, a hajdani marsall mondatai. Nemzeti mítosz keveredik mai hamistudattal, megszépítéssel, a rendezõnõ harcával, magánéleti kudarcaival, korunk valóságával. „A karaktereket látva világossá válik, hogy mennyire sújtja a populizmus, az illiberalizmus a volt kommunista országokat, ahol az ‘igazság’ egy félrevezető konstrukció” – írja Jude filmjérõl a Cineuropa. „A rendező fejet hajt Godard és Brecht előtt, csípős párbeszédekkel és punkos odaszólásokkal pedig saját névjegyét is leteszi” – ezt a Hollywood Reporter mondja. Románia a Karlovy Varyban Kristálygóbusszal díjazott „Bánom is én, ha elítél az utókor”-t nevezte a legjobb idegen nyelvű film Oscar-jára. Mi meg elgondolkodhatunk, hogy mikor lesz nekünk az 1941-es kamenyec-podolszkiji vérengzést eredményezõ „idegenrendészeti intézkedést” (Szakály Sándor történész dermesztõ eufemizmusa) témául vevõ játékfilmünk a nagy, történelmi mozgókép-lázban.

 

„Bánom is én, ha elítél az utókor” („Îmi este indiferent dacã în istorie vom intra ca barbari”) – román, 2018. Rendezte és írta: Radu Jude. Kép: Marius Panduru. Szereplõk: Ioana Iacob (Mariana), Alex Bogdan (Traian), Alexandru Dabija (Movilã), Ilincha Manoleche (Oltea), Ion Rizea, Claudia Ieremia, Sofia Nicolaescu, ªerban Pavlu. Gyártó: Hi Film Productions. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 140 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 48-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13973

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -