rendezõ | színész | operatõr | forgatókönyvíró | zenész | egyéb személy | filmcímek | egyéb cím | Mindegyik | Egyik sem
Jelölje be, mely tartalmi elemeket szeretné kiemelve látni a szövegben!

Kritika

Hidegháború

Az álmok tûzfészke

Pályi András

Pawe³ Pawlikowski filmje nem történelmi film, hanem izgalmas identitásdráma egy szerelmi hidegháború titkairól.

 

A film nyitó szekvenciája a háború utáni éveket idézi, amit annak idején kellõ pátosszal a felszabadulás utáni új világ lázas építéseként emlegettünk, mi is, a lengyelek is. Ez a kissé provinciális, történelmileg mégis hiteles pátosz, amely a maga nemében még szerethetõ is volt, olyan valódian, már-már dokumentumszerûen jelenik meg a Hidegháború elsõ kockáin, mintha legalábbis a lengyel filmiskola valamely ismeretlen, most elõkerült opusát látnánk. Hogy mást ne mondjak, akár Wojciech Has 1958-as Búcsúját, ezt a történelmi love storyt, amely az épp véget ért háború romjain szövõdik, egyszerre vetve keresztet az elsüllyedt régi világra, és hitet téve az új mellett. Pawe³ Pawlikowski, jó hét évtized után visszapillantva e ma már akárhogy is, de mosolyognivaló miliõre, másfajta szerelmi történetet mesél, bár tavaly májusban Cannes-ban, miután filmjével elnyerte a legjobb rendezésért járó Arany Pálmát, az õt faggató kritikusoknak épp Has kevéssé ismert mûvét emelte ki a lengyel filmiskolából, mint ami a legnagyobb hatással volt rá.

Wiktor (Tomasz Kot) és Irena (Agata Kulesza), a két megszállott zenész nekivág a lepusztult mazóviai tájnak, tehetséges néptáncosokat, énekeseket verbuválnak, egy új, állami népiegyüttes alapítására van megbízásuk, ez lesz a Mazurek – a név nyilvánvaló utalás a híres Mazowsze együttesre, a stílus, a repertoár is ezt sugallja –, amely majd nemzetközi porondon is megállja a helyét. Szól hát a zene, a legények, lányok járják a táncot, beleadnak apait-anyait, a párttitkár (Borys Szyc) boldogan trappolja hozzá a ritmust, a tengernyi jelentkezõbõl Wiktor szeme megakad a szárnyaló hangú, kacér tekintetû, temperamentumos Zulán (Joanna Kulig), aki állítólag megölte az apját, amiért felfüggesztettet kapott. Késõbb kiderül, csak kést emelt rá, „mert összetévesztett az anyámmal”, de ez mindegy is, a priusz csak érdekesebbé teszi a lányt, aki csupa ambíció, ragyog, mint a nap, és zeng, mint a harang. Wiktor egyébként is az a zenész, aki legszívesebben csak saját intuíciójára hallgatna, megpróbál kibújni a feladat politikai béklyóiból, a Zula és közte szövõdõ románc már csupán idõ kérése. Eleinte még azon manõvereznek, hogy lélegzetvételnyi idõre megszabaduljanak a ritmust mellettük lábával kitrappoló párttitkártól, ami késõbb, mondhatnám, túl jól sikerül, Wiktor az együttes kelet-berlini vendégjátékát kihasználva, nyugatra szökik, disszidál, ahogy akkoriban mondtuk, a berlini fal még nem létezik, Zula, bár megígéri, nem tart vele, így aztán viszonyukból másfél évtizedes szerelmi odüsszeia kerekedik az ötvenes-hatvanas évek Európájában, Berlinen, Jugoszlávián át egészen Párizsig.

A politikatörténet többé-kevésbé ezt az idõszakot nevezi a hidegháború éveinek, a kor természetesen határozott kontúrokkal jelen van a vásznon, a népiegyüttes mûködését megszabják a pártdirektívák, Sztálin hetvenedik születésnapján himnuszt kell zengeniük a népek atyjáról, Irena, Wiktor együttesalapító társa  megpróbál a pártszempontok ellen érvelni, egybõl el is tûnik a süllyesztõben. Pawlikowskit azonban nem izgatja a kisrealista korfestés, sokkal inkább Wiktor és Zula szerelmi hidegháborúja. Ebbõl teremt varázsos, hamisítatlan mozit, sziporkázó képzelettel, szarkasztikus tömörítésekkel, popkulturális utalásokkal, optikai kontrasztokkal, nem utolsósorban a korszak jellemzõ filmtechnikájával, az 1,33-as fekete-fehér formátummal – ahogy korábbi, Oscar-díjas lengyel filmje, az Ida esetében tette –, amirõl Cannes-ban nem véletlenül jutott a kritikusok eszébe a lengyel filmiskola, sõt David Lean munkássága. A Hidegháború Párizsa jellemzõen cigarettafüstös bárok, jazztrombitások, zajos vadászbankettek városa, Kelet-Berlin az üres utcák, áporodott kis hotelek, õrtornyok havas labirintusa, míg a háború utáni Lengyelország az álmok tûzfészke, a ledöntött szobrok temetõje, amit azonban még a propagandacélokra használt folklórt is átható vitalitás új életre kelt. Nem túlzás, ha Wiktort és Zulát, noha húsvér alakok, afféle film noir figuráknak (is) látjuk: a megmárosodott mûvész, akinek kicsúszik a talaj a lába alól, és a femme fatale, aki mindent egy lapra tesz fel.

Az 1957-ben született rendezõ, aki Paul Pawlikowskiként brit színekben kezdte filmes pályafutását, 1971-ben, tizennégy esztendõsen hagyta el Lengyelországot, A varsói egyetem angol tanszékén tanító anyja vitte magával, rövid ideig Németországban, Olaszországban éltek, majd Angliában telepedtek le. Az anyai részrõl zsidó származású orvos apa már korábban, az 1968-as antiszemita-értelmiségellenes kampány idején emigrált. Maga Pawlikowski azonban csak odakint, felnõttként szerzett tudomást zsidó gyökereirõl, többek közt arról is, hogy a jó nevû orvos nagymama Auschwitzban végezte. Ekkor már irodalmat és filozófiát tanult Oxfordban, költõnek készült, de feladta, elsajátította a kamerakezelést, és a kilencvenes évektõl a BBC kötelékében kezdett dokumentumfilmeket készíteni. Elsõ játékfilmjét, Az utolsó menedéket (2000) legjobb elsõfilmes kategóriában mindjárt díjazta is a Brit Filmakadémia, majd a Szerelmem nyarával (2004) a legjobb brit filmnek járó díjat is elnyerte. Filmjei mélyén felfedezhetõen mindig erõteljes identitásdráma zajlik, már a BBC-nél készült dokumentumaiban is. Alakjai, miközben önazonosságukért küzdenek, a saját bõrükön tapasztalják meg rossz döntéseik következményeit. Az Ida hõsnõje kislányként egy apácakolostorban vészelte át a német megszállást, a hatvanas években már a rend novíciája, de mielõtt örök fogadalmat tesz, meg kell tudnia egyetlen élve maradt rokonától, a nagynénitõl, aki a sztálinista perek véreskezû ügyésze volt, hogy õ maga is zsidó. Pawlikowskinál minden ábrázolt sors végén ott a láthatatlan, mégis hangsúlyos kérdõjel, olyan radikálisan és olyan könyörtelenül fogalmazza meg a kérdéseit, mint aki önmagát faggatja. Igaz, egyik filmje se megfejthetõ kulcstörténet, mégsem nehéz Ida sorsából kihallani a rendezõ identitásdrámáját. A Hidegháborút pedig õ maga ajánlja szülei emlékének. Wiktor és Zula szerelmi odüsszeiáját – szülei keresztnevét a filmben is meghagyta – áttette az ötvenes évekbe, egy egészen más miliõbe, a mese mégis róluk szól, és általuk magáról Pawlikowskiról. „Együtt voltak, veszekedtek, elvált az útjuk, mással éltek, egymásra találtak, újra meg újra, más-más nyugati országban, ismét veszekedtek, ismét elvált az útjuk, mégis egyszerre haltak meg 1989-ben” – meséli róluk egyik interjújában.

Magának a filmnek látszólag nem sok köze van ezekhez az életrajzi kulisszatitkokhoz, mégsem véletlenül hivatkozom rájuk. Ritka fegyelmezett, az effektusokat mintegy patikamérlegen kimérõ rendezõvel van dolgunk, aki nagyon jól tudja, hogy az Idához hasonló monokromikus felvételeket (£ukasz ¯al), az 1,33-as fekete-fehér formátumból fakadó fullasztó atmoszférát, magyarán azt a világot, amelybõl kiveszett az egyéniség, a Mazowsze-repertoár temperamentumos, csupa vitalitás énekes-táncos számai majd ellensúlyozzák – ¯al kamerája valósággal remekel a zenei betétekbõl elõrobbanó, fergeteges népi életigenlés megragadásával, ami itt már-már paradoxonként hat –, hanem mindez fordítva is érvényes, a látványos táncünnepély kavalkádját, a harsogó népzenei refrének habját a komor hétköznapok fantáziátlansága helyezi el a földön. Ez a rendezõi kettõs látás nem állítja könnyû feladat elé a színészeket, aminek úgy tûnik, igazán csak a Zulát alakító Joanna Kulig tud eleget tenni, õ megejtõ természetességgel és magabiztos virtuózitással képes egyszerre bájos, temperamentumos, végzetes, pusztító, szerencsétlen és a nõi bölcsesség avatott képviselõje lenni. Pawlikowski már jó ideje felfigyelt rá, az Idában, sõt a Titkok Párizsban címû filmjében is jutott Kulignak egy-egy epizód, aki Zulaként most a legjobb európai színésznõ (ezt a címet már elnyerte Sevillában az Európai Filmakadémiától, ahogy a rendezõ is a legjobb film díját). Tomasz Kot, akitõl több ragyogó alakítást láttunk már, Wiktor szerepében valamivel halványabb a tõle megszokottnál, de sikerül ezt a rezignáltságot és szürkeséget, különösen párizsi jazz-zongoristaként, a szerep alkotóelemévé tennie, ez hagyja a legmélyebb nyomot bennünk. Mindenképp említenünk kell még egy sor karakteres figurát, elsõsorban Agata Kulesza Irenáját, Borys Szyc Kaczmarekjét, Adam Ferency Miniszterét.

Mitõl ejt rabul, mitõl nem ereszt el a Hidegháború? Ahogy a film elindult fesztiválról fesztiválra, és újra meg újra sikert aratott, több kritikus is feltette magának ezt a kérdést, és felállítottak egy-két elméletet. Sorolhatnék itt még persze neveket, epizódokat, jó megoldásokat a filmbõl. Mert Pawlikowski filmje valóban jól megcsinált film. Csakhogy több ennél. Noha õ maga nem tartja olyan hivatásos rendezõnek magát, amilyen mondjuk, Fellini vagy Tarkovszkij volt, akik úgymond azért éltek, hogy filmet csináljanak. „Nálam ez inkább fordítva van, engem mindig az élet érdekelt, és azért csináltam filmet, hogy élni tudjak” – állítja. Amivel illõ szerénységgel filmjei személyességére irányítja a figyelmünket. De ne arra gondoljunk, hogy az élete történeteit meséli, mert nem teszi. Azt mondja el, amit megélt. És ami a legérdekesebb minden alkotóban, kimondva-kimondatlanul többnyire ezért járunk moziba, ezért olvasunk könyveket: megtudni, mi az, amit az adott mûvész megélt, amit az életrõl tud. Ez a Pawlikowski-filmek személyessége, ez a Hidegháború titka, a jól megcsináltság ehhez csupán segédeszköz.

 

Hidegháború (Zimna wojna) – lengyel, 2018. Rendezte és írta: Pawe³ Pawlikowski. Kép: £ukasz ¯al. Szereplõk: Tomasz Kot (Wiktor), Joanna Kulig (Zula), Agata Kulesza (Irena), Borys Szyc (Kaczmarek), Adam Ferency (A miniszter), Cédric Kahn (Michel), Jeanne Balibar (Juliette). Gyártó: Opus Film / Apocalypso / MK2. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos.  88 perc.


A cikk közvetlen elérhetõségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 46-48. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13974

Kulcsszavak:


Cikk értékelése:szavazat: 0 átlag: -