Vajda Judit
Elkészülte után hét évvel hazánkba is eljutott a 21-es számú Dogma-film, a Prágai történet rendezõje, Ole Christian Madsen korábbi alkotása.
Habár a Dogma '95 tisztasági fogadalma szerint a mûfaji film nem elfogadható, a magyar moziforgalmazásba bekerült legtöbb dán Dogma-film igen erõs melodrámaként (is) mûködik – a Születésnapot, a Mifune utolsó dalát, a Bûnöket, illetve a Hogy szeretsz? és a Nézz balra, ott egy svéd címû mûveket épp az menti meg az érzelgõsségtõl, hogy a Dogma szigorú szabályai szerint készültek. Ebbe a sorba illeszkedik erõs érzelmeivel és szélsõséges helyzeteivel a dán Ole Christian Madsen 2001-es alkotása, a Szerelem magyarázat nélkül is. Szerelem, betegség, õrület, hûtlenség, féltékenység, érzelmek kusza hálója szövi át Madsen filmjét, melyben egy pszichiátriáról frissen kikerült, férjezett, kétgyerekes fiatalasszony, Kira (sikertelen) beilleszkedési próbálkozásait követhetjük nyomon – feltûnõen sok közelivel. A plánok használatát ugyan nem szabályozza a Dogma tízpontja, de a premier plánok és szuperközelik ilyetén túlsúlya nem jellemzõ a tisztasági fogadalom szabályai szerint készült alkotásokra, sõt inkább azokban az illúziókeltõ, manipulatív filmekben figyelhetõ meg, melyek ellen a dogmások 1995-ben kiáltványukat megfogalmazták (mi más, ha nem manipuláció a folyamatosan bevágott, igen hatásos arcközelik használata?). A Szerelem magyarázat nélkülben igen gyakran mutatják a fõhõsnõ arcát ráfagyott, õrült mosolyával, sõt sokszor csak a szemét látjuk. A legtöbb közelit tehát Kiráról kapjuk, és egyértelmûen õ a fõhõs is, egészen a cselekmény legvégéig azonban nem vele azonosulunk, hanem inkább a körülötte, vele élõkkel, elsõsorban a férjjel érzünk együtt. Ennek oka fõként a nõ viselkedésében keresendõ – a dogmás szabályok betartásán kívül ugyanis az alkotók az Idiótákat idézõ jelenetekkel is sikeresen teremtenek távolságot. Habár az a végletekig vitt polgárpukkasztás, mint amit Lars von Trier elsõ Dogma-filmjében láthattunk, itt elmarad, azért a számtalan bizarr, zavarbaejtõ jelenetet néha ugyanolyan kínos nézni, mint az Idiótákat. Fontos különbség azonban, hogy míg Trier idiótái csak játszották a hülyét, addig Kira tényleg õrült. A film szinte minden egyes jelenete (az elkapkodott, félbehagyott szex, a hátborzongató összeomlás az uszoda gyerekmedencéjében, a szánalmas egyéjszakás kaland) arra bizonyíték, hogy hiába jött ki a pszichiátriáról, továbbra sem találja a helyét, és talán még mindig ugyanolyan beteg, mint elõtte. A Kira által bejárt pálya Ibsen Nórájának vergõdését is megidézi: fõhõsünk ugyanúgy menekülne a rákényszerített szereptõl, s akárcsak Nóra, õ is be van zárva a „babaházba”, szenved házasságában; férje hiába szereti, nem érti meg õt. Vagy hogy közelebbi, filmes példát hozzunk, a Szerelem magyarázat nélkül legközelebbi rokona az Egy hatás alatt álló nõ, melynek Madsen még egy konkrét jelenetét is (vacsora a munkatársakkal) parafrazálja. Cassavetes mûvén kívül további párhuzamként említhetõ a szintén egy idegbeteg, kiszolgáltatott nõ portréját megjelenítõ A vágy villamosa is (a kapcsot ezzel az alkotással is egy konkrét jelenet, a „kvázi nemi erõszak” képsora teremti meg). A sok fárasztó, kínos szituáció után pedig végül szinte letaglóz a kulcsjelenet, amire az egész film épül (ezt a magyar cím sajnos nem, de az angol Kira’s Reason – Kira oka, indítéka – beszédesen fogalmazza meg, ráadásul csodálatosan kétértelmû is, hiszen a „reason” egyúttal „észt”, „értelmet” is jelent). A cselekmény legvégén ugyanis váratlanul kiderül, miért került Kira ilyen állapotba, hogy jutott a pszichiátriára – a fordulat nem olyan nagyon meglepõ, mégis egészen megdöbbentõ és felkavaró, ahogy mindez a nézõ elé tárul. Ebben rejlik a film ereje is: nem túl eredeti, de – a rendezõ és színészei magas szakmai tudásának köszönhetõen – nagyon hatásos. A Dogma célja, hogy megszabadítson az illúziónktól, de ez a puritán film végül is nem kevésbé megható, mint bármely hollywoodi melodráma. A végsõ célkitûzés azonban egyértelmûen sikerült: „a karakterekbõl és a filmben ábrázolt helyzetekbõl kikényszerítették az igazságot”.
A cikk közvetlen elérhetõségei: | |
![]() | offline: Filmvilág folyóirat 2008/09 53. old. |
![]() | online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9478 |