KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/október
BLOG
• Wostry Ferenc: A kiúttalanság történetei Cinefest 7.
• Baski Sándor: Tablóképek Ká-Európából CinePécs 2010
KÖZELJÖVŐ-FANTÁZIÁK
• Kömlődi Ferenc: Közeljövő-képek Poszt-cyberpunk a XXI. század első évtizedében
• Kubiszyn Viktor: Háló által homályosan Virtuális közeljövő
MALICK
• Hlavaty Tamás: Az égig érő fa Az élet fája
ÁLOMMOZI
• Jankovics Márton: Kamera a tudattalanban Álomfilmek
• Lovas Anna: Álmok a negyedik falon túlról Satoshi Kon
• Géczi Zoltán: Álomterror Satoshi Kon: Paprika
FRANCE NOIR
• Géczi Zoltán: Marseille-i éjszakák Francia krimi 2000–2010
• Ádám Péter: A metropolis démona Ős-noir: Fantômas-sorozat
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Színésztükör Kállai Ferenc
PORTRÉ
• Zalán Vince: Kisvárosi víkendek Ivan Passer másfél cseh filmje
FILMISKOLA: A MONTÁZS
• Vincze Teréz: Tér-idő-gondolat Vágás és montázs
• Vincze Zsuzsanna: Filmek újratöltve Tévére vágva
• Varga Balázs: Folytonossági hiányok Az ugró vágás
TELEVÍZÓ
• Klág Dávid: Kentucky cowboy A törvény embere
KRITIKA
• Pápai Zsolt: Posztforradalmi jasszkorszak Kolorádó Kid
• Horeczky Krisztina: A boldog részünk Pina Bausch: Álomtánc
• Schreiber András: Egyik sír, másik nevet Juan José Campanella: Szemekbe zárt titkok
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Az ígéret megszállottja Ben Sherwood: Charlie St. Cloud halála és élete
• Szabó Noémi: Sekélyes sírhant Charlie St. Cloud halála és élete
MOZI
• Vajda Judit: Poézis – Mégis szép az élet
• Vajda Judit: Lourdes
• Forgács Nóra Kinga: A méz
• Zalán Márk: Minden rendben lesz
• Kolozsi László: Szeretők
• Ádám Péter: Dumas
• Vincze Teréz: Nők férfiak nélkül
• Roboz Gábor: Mission London
• Parádi Orsolya: Soul Kitchen
• Alföldi Nóra: Pancserpolice
• Sepsi László: A kaptár – Túlvilág 3D
• Baski Sándor: The Expendables – A feláldozhatók
• Varró Attila: Tolvajok városa
DVD
• Alföldi Nóra: A fantasztikus Róka úr
• Pápai Zsolt: A harcmező hírnökei
• Sepsi László: Mi a gond velem?
• Nagy V. Gergő: A köd

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A harcmező hírnökei

Pápai Zsolt

The Messenger – amerikai, 2009. Rendezte: Oren Moverman. Szereplők: Ben Foster, Woody Harrelson, Samantha Morton. Forgalmazó: Budapest Film. 113 perc.

 

Minél inkább tudatosodik amerikaiak tömegeiben, hogy a kormány és a hadsereg ázsiai akciózása nem csupa móka és kacagás, hanem emberek ezreinek halálával járó (ön)gyilkos küldetés, annál inkább nő az iraki vagy az afganisztáni veszteséglistát szemléző – egyúttal realista tónusú – off-hollywoodi filmek száma. A harcmező hírnökei is ebbe a sorozatba passzol.

Az alapötlet felettébb egyszerű, de akár eredetinek is mondható: a film két olyan katona sorsát követi le, akik feladata, hogy a csatatéren elesett katonák hozzátartozóit értesítsék az őket ért tragédiáról. A megbízás ellátása nem könnyű, speciális adottságokat igényel: erős gyomor kell ugyanis hozzá, az érző szív pedig kifejezetten hátrányt jelent.

Oren Moverman jobbára forgatókönyvíróként jeleskedett eddig (I’m Not There; Házasélet), de A harcmező hírnökeiben direktori erényeket is csillogtat. Erősen indie-tapintású debütáló filmje elsősorban a feszes forgatókönyv, a meggyőző színészvezetés és az intelligens kameramunka miatt lett fesztiválkedvenc, nyert Ezüst Medvét Berlinben és jutott Oscar-jelölésekig. A két központi színész belead apait-anyait (Woody Harrelson régen volt ilyen jó); a kameramunka okosan visszafogott (Bobby Bukowski operatőr alapjáraton statívot használ a jelenetekhez, a halálesetek közlésekor viszont mindig kézből fényképez); a forgatókönyv pedig patikamérlegen méri az érzelmeket. Kiváltképpen izgalmas az a cselekményszál, amelyet Moverman az egyik főszereplő és az annak szívét megszólító katonaözvegy között gombolyít: a rendező itt végig merészen kokettál a melodrámával, de az utolsó utáni pillanatokban szerencsére mindig visszatáncol a giccshatárról.

A végére ugyan csöppet mozaikos lesz a szerkezet, és Steve Buscemi apafigurája is kimaradhatott volna a fináléból, de egészében véve jó a mérleg. A harcmező hírnökei szolid, finom, a kortárs szcénában megszokottnál mélyebb kamaradarab – nagyon szerethető mozi.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/10 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10317