KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Cinéma vérité

Huber Zoltán

Cinema Verite – amerikai, 2011. Rendezte: Shari Springer Berman és Robert Pulcini. Szereplők: Diane Lane, Tim Robbins, Thomas Dekker. Forgalmazó: Pro Video. 86 perc. 

A számtalan valóság-show és tematikus csatorna korában a közönség nemigen gondol a reality-műsorok morális vonatkozásaira. A felkínált „valóság” objektivitását csak ritkán kérdőjelezi meg, elfogadva a készítők kreatív beavatkozásait az események természetes menetébe. 1973-ban, amikor az Egyesült Államokban a műsortípus egyik első alkotását bemutatták, a forradalmian új televíziós szemlélet még óriási viharokat kavart. Az Egy amerikai család tizenkét epizódban követte egy kaliforniai mintafamília életét, ám a kamera állandó jelenléte gyorsan behatolt az ideálisnak tetsző felszín alá, és kíméletlenül feltépte a gondosan takargatott sebeket. A sorozat sugárzásával a televíziózás végleg elvesztette ártatlanságát, miközben megszületett egy új műsortípus, amely mára egyértelműen uralja a programkínálatot.

Az HBO saját gyártású produkciója, a Cinéma vérité a műsor keletkezéstörténetét vizsgálja, fikciós elemekkel egészítve ki az ismert tényeket. A film alkotóit ezúttal nem a történelmi kontextus izgatja, inkább a műsor hátterét, a kamera mögött történteket próbálják felgöngyölíteni. A néző a dokumentumfilmezés sűrűjében találja magát: a megfigyelő és a megfigyelt összetett viszonya, a „semleges” kamera katalizátorszerepe, a beavatkozás és a be nem avatkozás morális megfontolásai önmagukban is súlyos kérdések, ám a film azt is bemutatja, milyen veszélyes a gondosan ápolt látszatok megpiszkálása.

Bár a Cinéma vérité nem ás le a filozofikusabb mélységekig, és a bonyolult probléma felszínét karcolgatja csak, a felvázolt dilemma és a remek színészi alakítások kellő drámai feszültséggel töltik fel a másfél órás játékidőt. A dokumentumfilmes Shari Springer Berman és Robert Pulcini rendezők szerencsére nem rágnak semmit a szánkba, inkább körbejárják a filmesek és a család ellentmondásos viszonyát, majd a végső ítéletet okosan a nézőre bízzák.

Extrák: audio-kommentár a rendezők és Diane Lane közreműködésével; werkfilm.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11136