KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/január
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Szóra bírt kép Lakatos Róbert
• Kolozsi László: A szeretet határai Beszélgetés Szajki Péterrel
• Kolozsi László: Szorongásom, félelmem, frusztrációm Nejem, nőm, csajom
• Kővári Orsolya: Én vagyok Só Mihály Beszélgetés Bodrogi Gyulával
• Tornai Szabolcs: Egy árulás anatómiája Beszélgetés Tornai Józseffel
LÁZADÓ KAMERA
• Stőhr Lóránt: Hit nélkül élni Errol Morris
• Szalay Dorottya: Szervízúton Dennis Hopper – The Lost Album
• Ruprech Dániel: Tegnap és holnap között Az Oberhauseni Nyilatkozat
• Baski Sándor: Az ellenállás útjai Verzió 2012
ANIMÁCIÓ
• Varga Zoltán: Kedvenced temetője Szörnyek a kortárs animációban
XANTUS
• Forgách András: Sötét csillogás Xantus János (1953-2012)
ANIMÁCIÓ
• Horváth Eszter: Átjárható dimenziók Anilogue
• Kovács Kata: Élmezőny Primanima
TELEVÍZÓ
• Kovács Gellért: A folytatás záloga A cliffhanger
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: A tigris, az Isten és a mentőcsónak Yann Martell: Pi élete
• Vajda Judit: Csalimese Ang Lee: Pi élete
KRITIKA
• Lovas Anna: Hushpuppy meséje A messzi dél vadjai
• Sepsi László: Bővített kiadás A hobbit: Váratlan utazás
MOZI
• Baski Sándor: Vérturisták
• Forgács Nóra Kinga: Volt egy tánc
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Nevelős Zoltán: Kényszerleszállás
• Roboz Gábor: Végzetes hazugságok
• Szabó Noémi: Rúzs, reptér, satöbbi
• Kovács Kata: Leánybúcsú
• Zalán Márk: Kvartett
• Molnár Viktória: A nyomorultak
• Tüske Zsuzsanna: A hét pszichopata és a si-cu
• Huber Zoltán: Kezelés
• Csiger Ádám: Kettős játszma
• Géczi Zoltán: Rajtaütés
• Varró Attila: Dredd
DVD
• Czirják Pál: Szindbád
• Pápai Zsolt: A kaland; Az éjszaka
• Nagy V. Gergő: Kitaszítva; Kallódó emberek
• Sepsi László: Stephen King-gyűjtemény
• Nagy V. Gergő: Akasszátok őket magasra
• Vincze Árpád: Római vakáció
• Géczi Zoltán: Nincs menekvés
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
XANTUS
• Szőnyei Tamás: Törékeny történetek A Xantus-filmek zenéi

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Stephen King-gyűjtemény

Sepsi László

Carrie (Carrie) – amerikai, 1976. Rendezte: Brian De Palma. Szereplők: Sissy Spacek, John Travolta. 94 perc.Tűzgyújtó (Firestarter) – amerikai, 1984. Rendezte: Mark L. Lester. Szereplők: Drew Barrymore, Martin Sheen. 101 perc.Halálos árnyék (The Dark Half) – amerikai, 1993. Rendezte: George A. Romero. Szereplők: Timothy Hutton, Amy Madigan. 122 perc.Forgalmazó: Fantasy Film.

A King-adaptációk tömegéből igen nagy számban lehet laza trilógiákat kombinálni, akár tematikai (íróhősök, gyerekszereplők, kisvárosok), akár szigorúan műfaji (vámpírfilm, kísértethistória, pszichothriller) szempontok mentén, így egészen meglepő, hogy jelen összeállítás nem mutat semmiféle logikát azon kívül, hogy mindhárom darabja horrorfilm. Míg a Carrie és a Tűzgyújtó egyaránt emberfeletti képességekkel megáldott-megvert kamaszlányokat szerepeltet, addig a Halálos árnyékban egy író akad össze életre kelt álnevével. A koncepció esetlegessége csak hajszálnyival kevésbé szembetűnő, ha a filmekhez a készítők felől közelítünk: Brian De Palma, George A. Romero és a Tűzgyújtót dirigáló Mark L. Lester egy-egy zsánerre specializálódott rendezőként szerepelnek a hollywoodi nagykönyvben, még ha utóbbi akciófilmjeivel nem is ért el olyan egyértelmű auteur-státuszt, mint a Hitchcock-mániás De Palma vagy a független zombifilmek királya. Az egybecsomagolt adaptációk ráadásul sem a kánonban elfoglalt helyük – a Carrie a King-adaptációk krémjéhez tartozik, vállvetve Kubrick Ragyogásával és A remény rabjaival, a Tűzgyújtó és a Halálos árnyék viszont a középmezőnyt erősítik –, sem pedig készítésük ideje alapján (1976, 1984 és 1991) nem tekinthetőek egyívásúaknak, miképp azt is túlzás volna állítani, hogy utóbbi kettő reprezentatív darab korának horrortermésében. Habár a Carrie állandó példa a hetvenes évek fősodorbeli horrorjának extremizálódására, a Tűzgyújtó és a Halálos árnyék csak lazán kapcsolódik efféle meghatározó trendekhez – ugyan utóbbi tekinthető a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján reneszánszukat élő domestic thrillerek egy természetfeletti antagonistával feldobott variációjának.

Mindennek köszönhetően nehéz eldönteni, vajon kit céloz ez a háromfilmes válogatás: a King-adaptációk között klasszikusnak ebből a háromból csak a Carrie tekinthető, ezért a kiadványra nehezen fogható rá, hogy a legfontosabb filmekkel bevezetést kínál a témába, ahogy az is, hogy egy szűkebb tendenciát mutatna be alaposabban. Célcsoportnak marad így azon horror-rajongók bizonyára népes halmaza, akiknek valami furcsa véletlen folytán pont ez a három film hiányzik a gyűjteményükből.

Extrák: Előzetesek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/01 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11328