KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A folyosó túloldalán

Soós Tamás Dénes

Across The Hall – amerikai, 2009. Rendezte: Alex Merkin. Szereplők: Brittany Murphy, Mike Vogel, Danny Pino. Forgalmazó: ADS Service. 93 perc.

 

Filmtörténeti tradíciók találkozási helye ez a folyosó: a B-filmekben manapság már ritkán felbukkanó neo-noir ad randevút a szebb napokat is látott hűtlenségi thrillernek. Titkos szeretőjének pedig June, akit pechjére a barátja, Terry követ a Riverview hotelig. Terry az a fajta amorózó, akit a noir előszeretettel tesz főhősévé: robbanékony szívszerelmes, és parttalan érzelmeivel megfullasztja a nőjét – pláne ha csaláson kapja. De mielőtt tényleg megfojtana valakit, a lerobbant hotelből felhívja legjobb barátját, Juliant, akinek húsz perce van, hogy a helyszínre érve megakadályozza Terry terveit.

A feszültséget viszont nem is a szűk határidő, hanem az időbontásos szerkesztés srófolja fel. Rendre visszaemlékezések szakítják meg a lassan őrlő cselekményt, hogy Alex Merkin rendező motivációkkal és érzelmekkel ruházhassa fel a szerelmi háromszög szereplőit. A tördelt narratíva néhol csak a fordulatok kiszámíthatóságát leplezi, de passzol a készítők technikafitogtató attitűdjéhez, akik a lehető legtöbb hangulatteremtő fogást sűrítik bele a film szűk másfél órájába. A hotel tetejéről vett extrém beállításoktól az ajtó kukucskálója által meggörbített térig, Merkin gyermeki örömmel játszik a perspektívákkal és a színekkel. Terry például a hotel utcai neonreklámja mögött lévő szobát bérli ki, gyilkosságra elszánt arcát a rendező így gátlástalanul fürdetheti a vörös fényben.

A film legkidolgozottabb aspektusa a kontrasztos fény–árnyék-játékokra építő színstilizáció, amely szinte apokaliptikus hangulatot csempész a málló falú, penészes hotelbe. Enyhülést csak az abszurd komikumra hajtó portás hoz, aki mintha csak a Négy szobából sétált volna át a folyosó túloldalára. A fanyar humor viszont hamar átadja a helyét a pattanásig feszített thrillerjátéknak, amelynek kimenetele a család sérthetetlenségét hirdető konzervatív zsánerdarabok (például a Végzetes vonzerő) helyett szinte westernbe illő tanulságot sugall: a nő hitszegésénél csak a férfibaráté a súlyosabb.

Extrák: semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11850