KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/december
MAGYAR MŰHELY
• Baski Sándor: Leltár miatt nyitva Magyar Filmhét
• Jankovics Márton: A bőség zavara Magyar Filmhét: kísérleti- és játékfilmek
• Gelencsér Gábor: Máskép(p) Magyar falu
• Schubert Gusztáv: Tizenkét szék Film, kritika, forgalmazás
• Stőhr Lóránt: Emberképző Illés György (1914-2006)
• Kolozsi László: Zászlómon a magyar színészek Beszélgetés Fazekas Csabával
EMBER AZ ŰRBEN
• Baski Sándor: A végtelenbe és tovább Csillagok között
• Hirsch Tibor: Féreglyuk-feeling Az univerzum meghódítása
ORWELL 1984
• Czigányik Zsolt: A Nagy Testvér árnyékában George Orwell: 1984
SAINT-EXUPÉRY
• Ádám Péter: Rajzolj nekem repülőt Saint-Exupéry és a film
• Saint Eva Marie: Igor Filmnovella
• Sándor Anna: A rózsa vándora A kis herceg mozija
GODARD
• Varró Attila: Fáktól az erdőt Godard: Búcsú a nyelvtől
• Kelecsényi László: Vezetékneve: Godard Az örök rebellis
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Istenek, emberek, rózsák Gdynia
HATÁRSÁV
• Zalán Vince: Szemben a gonosszal Wim Wenders: A Föld sója
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Orvosi acél Steven Soderbergh: A sebész
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Vadkeleten Délibáb
• Sepsi László: A dögevő álma Dan Gilroy: Éjjeli féreg
MOZI
• Barkóczi Janka: GETT - Válólevél
• Baski Sándor: Zárt rendszer
• Árva Márton: Eszeveszett mesék
• Kovács Bálint: Szexterápia A holocaust a lengyel filmben
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Eszeveszett mesék

Árva Márton

Relatos Salvajes – argentin-spanyol, 2014. Rendezte és írta: Damián Szifron. Kép: Javier Julia. Zene: Gustavo Santaolalla. Szereplők: Ricardo Darín (Simon Fisher), Leonardo Sbaraglia (Diego), Darío Grandinetti (Salgado), Erica Rivas (Romina). Gyártó: El Deseo S.A. Forgalmazó: Mozinet. Szinkronizált. 122 perc.


Noha minden idők legnagyobb argentin közönségsikere az egyre szaporodó rémfilm-antológiákhoz méltó intenzitással szállít hullákat, erőszakos eseményeket és szörnyetegeket, nézője borzongását nem a félelem okozza. Az Eszeveszett mesék eredeti címében és ismeretterjesztő tévécsatornák montázsaira hajazó, ugrásra kész ragadozók képeiből szerkesztett főcímében is azt az ösztönös vadságot hangsúlyozza, ami a humán társadalomban leginkább önbíráskodásként ismeretes. Ennek megfelelően a film hat – következetesen bosszúnarratíva-variációkként felsorakoztatott – epizódja örökzöld toposzok és filmes közhelyek gondosan megkevert kirakós-játékába rendezi a szociális léthelyzetek és az egyéni sérelmek súrlódásából adódó frusztráció elszabadulásának példameséit. A panelek kreatív kiforgatásának komikuma és a görbe tükörben felsejlő valós problémák szorongása többnyire hatásos groteszkké áll össze az egyes epizódokban, olykor a felszabadultabb műfajparódia (a Párbaj és a hillbilly-horror keresztezését gegekkel feldúsító epizód), máskor a fajsúlyosabb vádirat (a gázolás esetéből kiinduló erkölcsi mélyrepülés) felé billentve a mérleg nyelvét. Egy hitchcocki keringő feszültségére is rálicitáló esküvői tánc vagy az elmaradhatatlan Ricardo Darín nagyvárosi Kohlhaas-figurájának ámokfutása az Álex de la Iglesia-féle fatalista szemléletet idézi fel, azzal a különbséggel, hogy Damián Szifrón író-rendező munkája extrém fordulataiban is szigorúan kerüli a fantasztikumot.


Az egész életművében zsánerkeverékeket illetve sorozatokat kotyvasztó Szifrón ezúttal is tervszerű kiszámítottsággal méricskélt, de a szkeccsfilmek szokásos gondjai (egyenetlenség, lezáratlanság) nála is megkerülhetetlenek. Minden szempontból profi mutatványának átható fanyar humora épphogy a beteljesített revans utáni nevetés visszásságát erősíti fel.




A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/12 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11990