KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/szeptember
LÁZADÓ IFJÚSÁG
• Baski Sándor: Okkal lázadók Zöld rebellisek és cyberforradalmárok
• Sepsi László: Az ellenállás hasztalan Nima Nourizadeh: BeSZERvezve
• Varró Attila: Világot jelentő deszkák Larry Clark kamaszai
• Sándor Anna: Kertvárosi választások John Green: Papírvárosok
• Jankovics Márton: Ballagás előtt Jake Schreier: Papírvárosok
HIROSHIMA ÁRNYAI
• Andorka György: Lidércfény Hiroshima: A Manhattan-terv
DIGITÁLIS REALIZMUS
• Margitházi Beja: Kamera-szoftver hibridek Franchise-ok és digitális effektjeik
• Kránicz Bence: Kétbites Kalibánok / Digitális félelmeink Chris Columbus:Pixel
• Soós Tamás Dénes: A forradalom után CGI és Hollywood
• Sepsi László: A szabadság határai Műfajelmélet és számítógépes játékok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: Szerdai gyerek Beszélgetés Horváth Lilivel
• Sípos Júlia: Az öreg tölgy krónikája Beszélgetés Molnár Attila Dáviddal
• Bernáth László: Mikrokozmosztól az Univerzumig Tudomány és film
• Murai András: Képszűkítés, újrateremtés A Saul fia és a „holokausztfilm” kódjai
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
• Kozma György: Halott fiúk Saul fia – másképp
ÚJ RAJ
• Simor Eszter: Mágikus dokumentarizmus Mark Cousins
• Pernecker Dávid: A hülyeség szabadversei Adam McKay
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Jubileumi válságok Karlovy Vary
• Csiger Ádám: Transzilván gótika TIFF – Kolozsvár
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Toleranciaburger Bob burgerfalodája
KRITIKA
• Sághy Miklós: A másság és a hatalom Meleg férfiak, hideg diktatúrák
• Kovács Kata: Arcok a párnán 45 év
• Varró Attila: Párhuzamosok találkozása Guy Ritchie: Az U.N.C.L.E. embere
MOZI
• Gelencsér Gábor: Csendes szív
• Vincze Teréz: 1001 gramm
• Forgács Nóra Kinga: Tízezer km
• Kovács Kata: Suite Française
• Andorka György: Az Eichmann-show
• Varró Attila: Abszurd alak
• Tüske Zsuzsanna: Az ajándék
• Soós Tamás: Önkívület
• Huber Zoltán: Kész katasztrófa
• Simor Eszter: Mélyütés
• Baski Sándor: Fantasztikus Négyes
• Kránicz Bence: Mission: Impossible – Titkos nemzet
• Csiger Ádám: Irány a bárka!
DVD
• Gelencsér Gábor: Utazás a koponyám körül
• Kránicz Bence: Kegyes hazugság
• Soós Tamás Dénes: Az Almanach projekt
• Soós Tamás Dénes: A megváltás
• Pápai Zsolt: A Heineken-emberrablás
• Tosoki Gyula: Az élet dala
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Fantasztikus Négyes

Baski Sándor

Fantastic Four – amerikai, 2015. Rendezte: Josh Trank. Írta: Jeremy Slater, Simon Kinberg és josh Trank. Kép: Matthew Jensen. Zene: Marco Beltrami és Philip Glass. Szereplők: Miles Teller (Reed), Kate Mara (Sue), Michael B. Jordan (Johnny), Jamie Bell (Ben). Toby Kebbell (Doom), Tim Blake Nelson (Allen). Gyártó: Marvel Entertainment / 20th Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 100 perc.

 


Indokolható, sőt kifejezetten logikus döntés volt a Fox stúdió fejeseitől, hogy A Fantasztikus Négyes rebootjának levezénylését a fiatal Josh Trankre bízták. Fillérekből készített első filmje, Az erő krónikája kellően trendérzékenynek bizonyult – a szuperhős tematikát házasította össze a szubjektív found footage stílussal –, megcsavarta a klasszikus eredettörténetet, de csak annyira, hogy a végeredmény még befogadható legyen a szélesebb közönség számára is.

A film sikerében kulcsszerepet játszó Max Landis író sajnos nem kísérte el Tranket az új projektbe, a Fantasztikus Négyes ettől függetlenül Az erő krónikája kottáját próbálja követni. A hangvétel jóval komorabb, mint a Stan Lee-képregény 10 évvel ezelőtt bemutatott első adaptációjában, és a karakterek bevezetésére is bőven jut idő a hosszú expozíció alatt. Az alaptörténetben csak egyetlen komolyabb, de védhető változás történt: a címbéli négyes, illetve a kijelölt főgonosz, Victor Von Doom nem űrutazás, hanem egy dimenzióugrás során tesz szert a fizikai deformációként megjelenő különleges képességekre. Trank a mutációkat egy cronenbergi testhorror modorában prezentálja, ami kétségkívül frappáns ötlet, de ezt a korhatáros elképzelést mintha félúton megtorpedózta volna a stúdió, mert a fináléra már ismét egy generikus szuperhősmozit látunk, ahol természetesen az egész bolygó léte a tét.

A film dramaturgiai hibáktól hemzsegő, ad-hoc módon összevágott második felvonása megerősíti a rendező és a stúdió konfliktusáról szóló híreket, de Trank képességeit vélhetően akkor is meghaladta volna a feladat, ha teljesen szabad kezet kap. Míg a Marvel világos koncepció mentén gyártja saját képregényfilmjeit, addig a Fantasztikus Négyes mindössze azért készült el, hogy a Fox megtarthassa az adaptációs jogokat. Ilyen előzmények után az lett volna az igazán meglepő, ha a kényszer-rebootból nem egy bizarr – és sajnálatosan unalmas – mutáns születik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/09 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12393