KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/május
MAGYAR MŰHELY
• P. Szabó Dénes: A viszály magvai Jancsó-filmek a rendszerváltásról
• Kormos Balázs: Négy fal között Párhuzamos montázs: Panelkapcsolat / Ernelláék Farkaséknál
• Kelecsényi László: Barátságos kapcsolatok Beszélgetés Szekfü Andrással
SZLÁVOK ÉS MAGYAROK
• Szíjártó Imre: Magyar hangja Magyar-orosz filmszótár
• Forgács Iván: Találkoztunk déli szlávokkal is Magyar – szerb/horvát/bolgár filmszótár
• Szász Csongor: Tabutörténetek és kórképírók Vajdasági magyar filmszociográfiák
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Fekete kesztyűs kézzel Dario Argento-portré – 1. rész
• Huber Zoltán: Florida, narancsok, kemény arcok Willeford-adaptációk
• Fekete Tamás: Hajtóvadászat nácikra Vadászok
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szabó G. Ádám: Egy nemzet hanyatlása és felemelkedése Képregény-legendák: Skalp / Felvonulás
ÚJ RAJ
• Benke Attila: Hétköznapi antihősök Taika Waititi
FESZTIVÁL
• Csákvári Géza: Hatalmak és sorstragédiák Berlin
• Pazár Sarolta: Természeti erők Észt filmhét
FILMEMLÉKEZET
• Geréb Anna: Két elszalasztott filmszerep Gaál Franciska
TELEVÍZÓ
• Kránicz Bence: Hozott lelkek Egy másik életben
• Baski Sándor: A szex és a város Fülledt utcák
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Szex, szerelem, gyengédség Szexoktatás
• Árva Márton: Tápláléklánc A platform
KRITIKA
• Pauló-Varga Ákos: A bűnös pásztor Corpus Christi
• László Ferenc: A Kodály-paradoxon A mi Kodályunk
MOZI
• Kovács Bálint: Saint Frances
• Huber Zoltán: Proxima
• Baski Sándor: A vadászat
• Roboz Gábor: A képeslap gyilkosságok
• Kovács Kata: Még mindig hiszek
• Sághy Miklós: A Pásztor
DVD
• Gelencsér Gábor: Szabó István-díszdoboz
• Benke Attila: Fekete pillangó
• Kránicz Bence: Majdnem híres
• Kovács Patrik: Géniusz
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Saint Frances

Kovács Bálint

Saint Frances – amerikai, 2019. Rendezte: Alex Thompson. Írta: Kelly O’Sullivan. Kép: Nate Hurtsellers. Zene: Quinn Tsan. Szereplők: Kelly O’Sullivan (Bridget), Ramona Edith Williams (Frances), Jim True-Frost (Isaac), Charin Alvarez (Maya). Gyártó: Oscilloscope. Forgalmazó: Pannónia Entertainment. Feliratos. 106 perc.

 

A Saint Frances egyszerre végtelenül hiteles és ismerős, és játszódik annyira különös, más világban, mint egy űrutazós sci-fi. Csak nem egy térben messzi-messzi galaxis a helyszín, hanem a liberális mennyország, ahol leszbikus, vegyes bőrszínű párok nevelik kislányukat, aki már hat évesen többet tud a feminizmusról, mint sokan életük legvégén, és ahol hétköznapi témának számít az abortusz, a szabadban szoptatás és a menstruáció is. Mégis, a Saint Frances úgy viszonyul a hasonló filmekhez, mint a tamponreklámok kék folyadéka a valósághoz, pont azért, mert ez a liberális életszemlélet nem a tárgya a filmnek, nem ezt akarja (ön)ironikusan górcső alá venni. Inkább annak révén mutatja meg, hogy hiába fogadjuk el a külvilágot, és hiába nem engedjük, hogy a társadalom sokszor ostoba elvárásai megbénítsanak, még akkor is hiányozhat egy másik, a legfontosabb szabadság: hogy önmagunkkal, a saját kétségeinkkel, bénaságainkkal és elnyomott érzelmeinkkel is épp úgy szembe tudjunk nézni, mint a világ többi részével. Az csak egy ember a hétmilliárdból, mégis legalább ugyanolyan nehéz a feladat.

A Saint Frances egy szintén küszködő párnál gyerekfelügyeletet vállaló, az életében megrekedt, harmincas nő története, aki az őt körülvevők – főleg a kislány, Frances – jó és rossz példáit látva tud átlendülni egy bizonyos ponton; nevezzük ezt valamiféle kései felnövésnek, vagy csak egy érdekes élettörténetnek. Mert a főszerepet is eljátszó Kelly O’Sullivan nagyszerű karakterekkel teli, remek dialógusokkal és helyzetekkel teli forgatókönyvében épp az a legjobb, hogy nem pamflet, hanem ötletes, kiszámíthatatlan, és mélyen, nagyon mélyen emberi élettörténetek ábrázolása, amelyből az elsőfilmes Alex Thompson rendezett igazán felemelő és szerethető filmet, a csodás színészi alakítások révén több igazi, nagy pillanattal. Olyan, mint a partner, amire mindenki vágyik: nemcsak szép, de okos is.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/05 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14543