KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Katonadolog

Varró Attila


Dog – amerikai, 2022. Rendezte és írta: Reid Carolin. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Thomas Newman. Szereplők: Channing Tatum (Briggs), Jane Adams (Tamara), Kevin Nash (Gus), Ethan Suplee (Noah). Gyártó: MGM / FilmNation Entertainment. Forgalmazó: Big Bang Média. Szinkronizált. 101 perc.

 

Hollywood farokméregető stúdióvilágában nem meglepő, hogy a rendezők előszeretettel látnak minden méretesebb állatban hol áldozatra leső hímtagot Cápától Anakondán át Alligátorig, hol a serdülő férfiasság első erekcióját (mint a már címükben is árulkodó Szabadítsátok ki Willy-t, Alfa és Így neveld a sárkányodat esetében) – élen a kutyával, aki a 80-as évek legénykorában több klasszikussá vált buddy movie-val bizonyította, ki – vagy inkább mi – jelenti a férfi legjobb barátját. Híven a korszellemhez az idei Katonadolog – az Egyik kopó, másik eb és a Beethoven urbánus „vadon szava” történetei helyett – a Kutyám, Jerry Lee ellentétes irányú modelljét eleveníti fel (lásd a vakvezető jelenet hommage-át), ahol a láb között lapuló ádáz fenevad valójában szeretetre vágyó kutyimutyi, aki visszavezeti a fegyverébe kapaszkodó magányos farkast a társas kapcsolatok és gyengéd érzelmek ölmeleg otthonába.

Ez a megjuhászított, mondhatni dakszlikus maszkulanitás egy harctéri sokkból (látszólag) felépült, frontra vágyó veteránnak kínál visszautat az emberi közösségekbe egy traumatizált belga farkaskutya totemalakjában, akit imádott ranger-gazdája temetésére kell szűk határidőn belül eljuttatni Washington államból Arizonába. Reid Carolin író-rendező – még a Magic Mike-trilógia kerekre zárása előtt – ezt a laza road movie-keretet használja arra, hogy Channing Tatum szuperpasijáról a Zorall-jelmez utolsó rongyát is letépje, bevezetve középkorú sztárját a családbarát vígjátékok kedélyes kennelébe: a pikareszk kanossza minden állomása egy-egy újabb kihívás, ahol a bölcs blöki útmutatására hősünk az empátia, önismeret és elfogadás eszközeihez nyúl a hagyományos férfifegyverek helyett. Bár kultfilm bizonyosan nem lesz belőle, a Katonadolog tisztességgel teljesíti küldetését, mind a cuki haver-komédia, mind a férfinevelő tanmese frontján: tüneményes malinous-ja látványos, de nem harsány molinó egy minden másnál időszerűbb üzenethez arról, hogy valójában mi lenne manapság egy katona dolga.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15317