KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/május
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Takács Ferenc: Hibaigazítás
• Takács Ferenc: Stanley Kramer (1913–2001)

• György Péter: A Titanic kora Hatalom és szabadság
FESZTIVÁL
• Gelencsér Gábor: Vonzások és változások Berlin
• Kriston László: Ők is forrón szeretik
• N. N.: Az 51. Berlini Filmfesztivál díjai
• Vágvölgyi B. András: Walkürök panasza Új német filmek
• Földényi F. László: Torz siker Marlene-imázs
• Nánay Bence: Az elbeszélés romjai A Straub–Huillet filmek
• Fáber András: Aranyborjút imádni Beszélgetés Jean-Marie Straubbal és Danièle Huillet-vel

• Karátson Gábor: Kicsit ásnak, nem röpülnek Szelek szárnyán
• Báron György: Kamera, csadorban Új iráni filmek
MAGYAR MŰHELY
• Zachar Balázs: A vágás joga Filmtörvényen kívül

• Beregi Tamás: A Gulliver-szindróma Törpék és óriások
• Ádám Péter: Tizenegy dollár Billy Wilder
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Pop-kelet Cottbus
KÖNYV
• Kelecsényi László: Osztott képmező Csala Károly – Fazekas Eszter: A fény festője – Koltai Lajos operatőr
KRITIKA
• Ágfalvi Attila: Élni a tutiban I love Budapest
• Galambos Attila: Egy ország álma Feri és az édes élet
• Reményi József Tamás: Dalkor Cseh Tamás film
• Varró Attila: Yakuza Smaragdvárosban Fivér
• Pápai Zsolt: A saját bőrén érzi Memento
LÁTTUK MÉG
• Ádám Péter: Ízlés dolga
• Bikácsy Gergely: Baise-moi
• Bori Erzsébet: Bíbor folyók
• Tamás Amaryllis: Jónás és Lilla
• Pápai Zsolt: Ellenség a kapuknál
• Tóth András György: Kirikou és a boszorkány
• Zsidai Péter: Tizenhárom nap – az idegháború
• Hungler Tímea: Beépített szépség
• Kovács Marcell: Rossz álmok
• Korcsog Balázs: Blair Witch 2
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Utánpótlás

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Jónás és Lilla

Tamás Amaryllis

 

Jónás felnőtt. Huszonöt éves lett – 2000-ben. Szenegálból francia nyelvterületre elszármazott felesége van, a bantu néger ősöktől származó, gyönyörű és okos Lilla. Jónás dokumentumfilmes, Lilla sokat olvas – gyakorlatilag munkanélküliek. Tanner töredezett filmnaplója ezredfordulós moralizálás – a helyszínek Genf, Marseille és Dakar –, amiben nem kevesebbet állít, mint hogy a globális gondolkodásmód égető szükségszerűsége nem magánügy, nem a kiválasztottak passziója – és nem is utópia. Nem hárítja senkire a felelősséget, nem szörnyülködik a világ „mai állapotán”, hanem az egyén felelősségét kutatja. „Ha meg akarod változtatni a világot, változtasd meg önmagad!” – Gandhi sem mondott többet a film öregedő mesterének üzeneténél: „Élj felelősségteljesen!” A dokumentumértékű képek, a néha újsághír-ízű dialógusok példamesék az ezredforduló valóságáról. Tanner nem tesz mást, mint hangot/képet ad abbéli döbbenetének, hogy például a világ népességének egy része azon az áron lakik jól, hogy a másik részt éhezésre ítéli.

Mikor Tanner–Jónás kamerája ágyban és az íróasztalnál, szeretkezés, evés vagy gondolkodás közben követi felnőtt és kiábrándult, félelmükben a csodában reménykedő hőseit, csak csöndesen ennyit mond: Élj úgy, hogy mások is élni tudjanak!

De hiszen 25 esztendeje is ezért szerettük azt a filmet. Ugyanerről szólt: a hangzatos „propaganda” tolerancia, intolerancia inkább csak eltávolít a közös létezés gondolatától – a növényekkel, az állatokkal és az emberekkel egyaránt. Eltávolít a megfontolt döntésektől az élet valamennyi területén; eltávolít attól, hogy az örömök és a sikerek értékét az élvezet minőségével és az elégedettség fokával mérjük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/05 58-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3317