KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/január
FILMSZEMLE
• Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
• Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
• N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
• N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
• N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
• N. N.: Játékfilmdíjak 1980
• N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről

• Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
• Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
• Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
• Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
• Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
• N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
• Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
• Schéry András: Forgalmi dugó
• Csala Károly: Reggeli vizit után
• Kemény György: Kérek egy elefántot
• Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
• Harmat György: Csapda az erdőben
• Zilahi Judit: Lövések holdfényben
• Dániel Ferenc: Szakadék szélén
• Palugyai István: Vér a síneken
• Schéry András: Start két keréken
• A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
• Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
• Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
• Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
• Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
• Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
• Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
• Karcsai Kulcsár István: Babaház
• Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
• Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
• Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
• A szerkesztőség : Az év játéka

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Filmszemle

Külföldi lapok – magyar filmekről

N. N.

 

A teljesség igénye nélkül válogattunk az 1980-as sikeres magyar filmek kritikáiból, reméljük, hogy összeállításunk jellemző képet ad filmjeink külföldi fogadtatásáról.

 

 

Örökség

 

Le Monde, Párizs, 1980. május 14.

„... Megtalálhatók ebben a filmben Mészáros Márta kedvenc témái... Kiváló a két színésznő. Annyira, hogy – miután a legrosszabbtól tartottunk – ez a film végül a fény-árnyék filmje, szűrt fényű és néha igen megkapó film, amelyet mintegy belülről világít meg a szenvedélyek tüze, s amelyre sokáig emlékezni fog az ember...”

Jean de Baroncelli

 

Jeune Cinema, Párizs, 1980. július-augusztus.

„Jól megcsinált film, de eléggé akadémikus, amely szerzőjének semmiféle megújhodását nem mutatja...”

Ginette Gervais

 

L’Humanité, Párizs, 1980. május 12.

„... egy kitűnően irányított „duo”, amely felülkerekedik a történet melodramatikus vonásain. Mindez igen szép filmet eredményez...”

François Maurin

 

La Presse, Montreal, 1980. május.

„Az Örökség ragyogása és finomsága nosztalgiával tölt el egy nem is olyan régi korszak iránt... Mészáros Mártának sikerült, mint az Örökbefogadásban, lelkem mélyéig megráznia...”

Luc Perrault

 

Die Welt, 1980. május 12.

„... helyenként szorongató intenzitású film, egy bizarr háromszög-kapcsolat finom pszichogrammája. De Mészáros nem viszi végig az önmagának állított mércét. Annyira túlhajtja a dramaturgiát, hogy az Örökség végülis nagyon mesterkéltté válik.”

M. v. Schwarzkopf

 

Il Messagero, Róma, 1980. május 11.

„... a kort Mészáros igen nagy lélektani és figuratív figyelemmel idézi fel úgy, hogy a filmből súlyos mágia árad, a fojtogatottság érzése, amelyben a tragédia fényei szuggesztíven erősödnek fel s halványodnak el anélkül, hogy hatásosságukat veszítenék.”

Guglielmo Biraghi

 

Cinema 80., Párizs. 1980. június

„... igazságtalanok lennénk, ha nem örülnénk annak, hogy ez a film, ahol a szerelem minden pénz ellenére is diadalmaskodik, a szélesebb közönség számára is lehetővé teszi egy olyan filmrendezőnő megismerését, mint amilyen Mészáros Márta, akinek erényei – a pszichológiai finomság és szabatosság – itt éppúgy megtalálható, mint többi filmjében.”

Catherine Taconet

 

 

Bizalom

 

Film–Echo Film–Woche, 1980. febr.

„Szerelmesfilm, politikai film, sőt ha akarjuk, a nők problémájával foglalkozó film. Mindenesetre nagyon finom, érzékeny és felkavaró mű, amelyben azonban sokat, néha túl sokat beszélnek, magyaráznak...”

Beate Schaller

 

Frankfurter Neue Presse, 1980. február 28.

„... Szabó lemond a harc effektusairól, de megteremti a bizalmatlanság, az árulás, a fenyegetettség légkörét... Megragadó történet, hamis hangok nélkül, teljesen intim, talán túlságosan is intim...”

Eberhard Seybold

 

Film a divadlo, Pozsony, 1980. március 7.

„... Az alkotók felesleges pátosz és olcsó szentimentalizmus nélkül tárják fel az emberek közötti konfliktusokat és etikai ellentmondásokat...”

Sona Poljakova

 

Variety, New York, 1980. február 20.

„... Szabó legjobb filmje... Érzékeny, emlékezetes fényképezés, kiváló színészi játék és rendezői gondosság ezt a csaknem kafkai filmet megragadó drámává teszi. Ez Gábor Pál Angi Verája után ismét olyan film lehet, amely felkelti a világ figyelmét...”

Gene Moskowitz

 

Le Figaro, Párizs, 1980. február 27.

„Szabó István a kedvenceim között szerepelt... A Bizalomban csak lefegyverző naivitású melodrámát találtam...”

Pierre Montaigne

 

Der Tagesspiegel, Berlin, 1980. február 27.

„... ilyen nagyon a magánélethez kapcsolva ritkán lehetett az üldözöttek sorsát látni...”

Volker Baer

 

Image et Son/Ecran, Párizs, 1980. április.

„Szabó István a Bizalommal kilép a történelmi parabolákból s intim stílusban előadott lélektani tanulmánnyal lep meg bennünket... ...Szabó eleven érzékenysége, lélektani mélyrehatolása csodát hoz ki ebből az erkölcstanulmányból, ebből a hangulatrajzból...”

Marcel Martin

 

Narodna Kultura, Szófia, 1980. április 4.

„... kiemelkedő Szabó István műve, a Bizalom; lírai költemény stílusában készült (a színes, de fekete-fehérnek ható) film...”

Pavlina Zseleva

 

 

Vasárnapi szülők

 

Le Monde, Párizs, 1980. aug. 30.

„... S aztán szóljunk a magyar Rózsa János nagyon szép filmjéről, a Vasárnapi szülőkről...

... Egyéni rendezés, csodálatos színésznő – Nyakó Júlia –, mindig jelenlevő emóció...”

Jean de Baroncelli

 

Jeune Cinema, Párizs. 1980. júl.–aug.

„... Rózsa János magyar filmje, a Vasárnapi szülők végig érdekfeszítő... Gyengédséggel teli portré, a fékező intézmény manicheizmus nélkül ábrázolt, a serdülők környezete pedig egyszerűsítés nélkül...”

Lucien Logette

 

Szovjetszkaja Kultura, Moszkva, 1980. márc. 11.

„... A film érdeme, hogy szerzői nem adnak kész megoldásokat, hanem arra törekszenek, hogy bemutassák a „nehezen nevelhető” gyermekek viselkedésének okait...”

V. Glebov

 

San Francisco Chronicle, 1980. okt. 16.

„... Ami meglepő Rózsa János erőteljes drámájában, az az őszinteség, amellyel a fiatalkorú bűnözőknek a mieinktől nem nagyon különböző helyzetét leírja...”

Judy Stone

 

Films and Filming, London, 1980. április.

„... Szükségtelenül kihagyásos és szedett-vedett szerkezete inkább elhomályosítja, mint megvilágítja a társadalmi mondanivalóra való törekvést...”

Derek Elley

 

Zaterdag, Amsterdam, 1980. április 19.

„... A Vasárnapi szülők Rózsa János szívetmelegítő filmje... ...Rózsának évek óta ez a legjobb filmje, bár hamiskásan kacsint Truffaut Négyszáz csapására...”

Pieter van Lierop

 

Film a doba, Prága, 1980. június.

„... Rózsa nem szakított ebben az eddig legjobb filmjében sem dokumentarista tapasztalataival s avval sem, hogy érdeklődésének központjába mindig a fiatalokat helyezi... ...A film drámai tömörítésű, rendkívüli hatást kiváltó alkotás; minden helyzete, minden gesztusa és szava jelentőséggel bíró...”

Katerina Posova

 

 

Ajándék ez a nap

 

Film, Varsó, 1980. május 4.

„Gothár Péter e filmmel való bemutatkozása arra utal, hogy nemzedék-váltás történt a magyar filmben. Az a nemzedék került előtérbe, amelyik a televízión nőtt fel, s amely a vizuális nyelvet jobban ismeri...”

Bogdan Zagroba

 

Nice Martin, Nizza, 1980. szeptember 9.

„Gothár Péter Ajándék ez a nap című filmjében napjaink Budapestjének realista krónikása, a magyar film jelenlegi kibontakozásának tökéletes képviselője...”

 

Film a doba, Prága, 1980. június

„Gothár Péter, a tehetséges fiatal rendező figyelemre méltó első alkotása került a közönség elé... ...A cselekmény meglehetősen pergő, kitűnőek a helyzetgagek s nagyszerűek és pontosak a lélektani megfigyelések...”

Katerina Posova

 

Variety, New York, 1980. február 27.

„A film üdítően cinikus a hazai közönség számára, de külföldi bemutatóhoz talán kissé nehézkes, bár elevensége révén esetleg másutt is kelthet érdeklődést...”

Gene Moskowitz

 

Zaterdag, Amszterdam, 1980. április 19.

„... legjelentősebb az elsőfilmes Gothár Péter Ajándék ez a napja, amely a magyar társadalom egy sor érzékeny pontjára tapint borotvaéles elemzéssel. ... éppen egyszerű megfogalmazásában válik egy ígéretes új tehetség remek filmjévé.”

Pieter van Lierop

 

L’Unità, Milano, 1980. szept.

„... a téma és a nyelvezet olyan összetételűnek tűnhet, amely súrolja a trivialitás határát... ...Örülünk annak, hogy valaki felfedezte a szívügyek és egy társadalom dilemmái között a kapcsolatokat...”

Aggeo Savioli

 

Il Giorno, Róma, 1980. szept.

„... látszólag a személyes érzelmek sakktábláján játszódik... ...feminista film...”

Morando Morandini


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/01 12. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7584