KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/november
MAGYAR '68
• Schubert Gusztáv: A ’68-as csapdája Prága árnyékában
• Muhi Klára: Nem követeltük a lehetetlent Magyar ’68
NÉMETORSZÁG: ÓLOMÉVEK
• Schreiber András: Merénylet porszívóval Németország: 1968–77
• Vincze Teréz: Anyák, lányok, nővérek Ólomidő
ULRICH SEIDL
• Simonyi Balázs: Az osztrák beteg Ulrich Seidl, a provokátor
• Simonyi Balázs: „Nincsenek morális problémáim” Beszélgetés Ulrich Seidllel
PUPI AVATI
• Pintér Judit: Emlék-művek Pupi Avati
• Nevelős Zoltán: Baljós házak Pupi Avati horrorfilmjei
TÁVOL-KELET
• Géczi Zoltán: A háború filmművészete Kínai pantheon
• Baski Sándor: A Vörös Sárkány álma Egy másik Kína
• Teszár Dávid: Sziámi szintézis Apichatpong Weerasethakul
TRUFFAUT
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: Obama és a Youtube Amerikai elnökválasztás
• Kemenes Tamás: Hofi háta mögött Kabaré a képernyőn
FILMEMLÉKEZET
• Molnár Gál Péter: A kamillás hölgy Ralph Barton
KRITIKA
• Muhi Klára: Jobb későn…? Márió, a varázsló
• Pápai Zsolt: A Lajos, a Feri és sok füstölgő puskacső Para
• Csillag Márton: A kilátástalanság diszkrét bája Mázli
• Tüske Zsuzsanna: Csontváz az asztalfőn Gengszterek fogadója
MOZI
• Vajda Judit: Anna bekattanva
• Klág Dávid: Az árvaház
• Varró Attila: Elégia
• Parádi Orsolya: A szerelem határai
• Forgács Nóra Kinga: A zuhanás
• Schreiber András: A hazugság szabályai
• Baski Sándor: Csak egy szerelmesfilm
• Tüske Zsuzsanna: Tükrök
• Nevelős Zoltán: Sasszem
• Vízer Balázs: Ananász expressz
• Kovács Marcell: Törvénytelen
DVD
• Varga Zoltán: Egy amerikai farkasember Londonban
• Géczi Zoltán: CJ7 – A kis zöld látogató
• Alföldi Nóra: Öngyilkos szüzek
• Kovács Marcell: Két nővér

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Egy amerikai farkasember Londonban

Varga Zoltán

An American Werewolf in London – amerikai, 1981. Rendezte: John Landis. Szereplők: David Naughton, Jenny Agutter, Griffin Dunne. Forgalmazó: Budapest Film. 97 perc.

 

1981 vitán felül a farkasember éve volt a horrorfilmben: két alapmű (Joe Dante Üvöltése, illetve John Landis szóban forgó munkája) és még legalább két opusz (Michael Wadleigh szociohorrorral kevert Wolfenje, illetve Larry Cohentől a filléres költségvetésével szinte kérkedő Telihold Gimi) állította reflektorfénybe a szörnytársaihoz képest szerényebb mozgóképes múltra visszatekintő rémet. Ebben az esztendőben töltötte be a negyvenet a mintaadó klasszikus, a Lon Chaney Jr. nevével fémjelzett A farkasember, s az alműfaj posztmodern verziói fel is köszöntik – nagy adag műfaji játékossággal és a konvenciók újragondolásával. A Landis-film kuriózuma – mi mást is várhatnánk a Blues Brothers rendezőjétől – a humor. A bizarr rémálmoknak, a monstrum éjszakai őrjöngésének vagy a pornómoziból egyenest a Piccadilly Circusra vezető végjátéknak a sokkhatásával kéz a kézben jár az akasztófahumor – a filmnek máig alig akad vetélytársa az elborzasztó és a komikus mozzanatok ilyen ütőképes kiegyensúlyozásában. Miként az átváltozás bemutatásában sem: minden CGI-szemfényvesztésre köröket ver a Rick Baker által kidolgozott folyamatos, több mint kétperces – hideglelősen érzékletes és részletes, fájdalmakkal teli – metamorfózis-szekvencia. A produkciót többek között ezért a filmtörténeti jelentőségű képsorért honorálták maszkmesteri Oscar-díjjal. De Landis filmje nem csak emiatt különleges: az Egy amerikai farkasember Londonban kulcsszerepet játszott a nyolcvanas évek erősen látványorientált rémfilmtrendjének, egy újfajta attrakciós mozinak a megteremtésében is (olyan munkák képviselik e trendet, mint A Dolog, a Poltergeist, a Veszélyes éj és A légy). A film érdemeit a szellemes zenehasználat tetőzi be: az elhangzó dalok mindegyike a vérfarkas mítoszának egyik alapmotívumáról, a Holdról énekel.

Landis alkotásának inspirációja nélkül az elmúlt két és fél évtized jobb-rosszabb farkasember-filmjei sem képzelhetők el. Tizenhat évvel később ugyan követte egy érdektelen folytatás (Anthony Waller: Egy amerikai farkasember Párizsban), valódi párdarabja azonban Landis munkásságában található meg: a Harapós nő (1992) a vámpírokhoz viszonyul ironikusan, s ha a szörnyábrázolás az invenciózusságot tekintve alul is marad elődjével szemben, van annyira szórakoztató, mint az.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9560