KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/november
ANGER APOKALIPSZISE
• Kecskés Péter: Haragos Apokalipszis Kenneth Anger
PÓKERMOZI
• Schreiber András: A nagy beetetés Tévépóker
AMERIKAI ÁLMOK
• Jankovics Márton: Kertvárosi titkok Született feleségek
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Pintér Judit: Tullio Kezich (1928–2009)
• Schreiber András: Bujtor István (1942-2009)
AMERIKAI ÁLMOK
• Vörös Adél: Álommunkák A kertvárosi Amerika
• Barotányi Zoltán: Henyék, lúzerek, Szuburbia Amerika hátsóudvara
PÓKERMOZI
• Deák Dániel: Flush back Pókerfilmek
AZ ISMERETLEN BERGMAN
• Pápai Zsolt: Nők, lelki tájban Robert Altman Bergman-trilógiája
• Gelencsér Gábor: Ördög és pokol Korai Bergmanok
• Tüske Zsuzsanna: Stockholmi randevú Ingmar Bergman: Ez itt nem történhet meg
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 3. rész
FRANCIA ÚJHULLÁM
• Dargay Marcell: Lőj a zongoristákra! Az újhullám zenéje
• Jancsó Miklós: Ó, a Nouvelle Vague!
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Szerencsés ember a felvevőgéppel Beszélgetés Pados Gyulával
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Holdonjárók Cinefest 2009
KRITIKA
• Báron György: Történelem félárnyékban Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról
• Reményi József Tamás: Érintő Mátyássy Áron: Utolsó idők
KÖNYV
• Baski Sándor: Pánik helyett Stachó László – Molnár Bálint: A médiaerőszak
MOZI
• Nevelős Zoltán: The Brothers Bloom – Szélhámos fivérek
• Schreiber András: Egy kurtizán szerelmei
• Parádi Orsolya: Páros mellékhatás
• Forgács Nóra Kinga: Welcome
• Sepsi László: Gamer – Játék a végsőkig
• Vajda Judit: Rémségek cirkusza
• Tüske Zsuzsanna: Julie & Julia – Két nő egy recept
• Varró Attila: Vakító fehérség
• Kovács Marcell: Sorority Row
• Baski Sándor: Ördög bújt beléd
E-MOZI
• Alföldi Nóra: A grófnő
MOZI
• Szabó Noémi: A Holdhercegnő
DVD
• Géczi Zoltán: Chang Cheh mesterhármasa
• Pápai Zsolt: Kis-nagy világ
• Gelencsér Gábor: Próba után
• Varga Zoltán: Leszbikus vámpírok gyilkosai

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Gamer – Játék a végsőkig

Sepsi László

Gamer – amerikai, 2009. Rendezte és írta: Brian Taylor, Mark Neveldine. Kép: Ekkehart Pollack. Zene: Robb Williamson és Geoff Zanelli. Szereplők: Gerard Butler (Kable), John Leguizamo (Freek), Michael C. Hall (Ken Castle), Milo Ventimiglia (Rick Rape), Alison Lohman (Trace). Gyártó: Lionsgate / Lakeshore. Forgalmazó: Fórum Hungary. Feliratos. 95 perc.

 

A Crank 1-2-vel és a Boncasztal forgatókönyvével a videójáték-hatásokat mutató kortárs tömegfilm meghatározó szerzőivé előlépett Neveldine/Taylor-páros legújabb munkájával haladt tovább az eddig megkezdett úton. Míg a Crank elsősorban a képi világ, illetve néhány jellegzetes motívum (mint az életerő újratöltése a második részben) szintjén mutatták fel a legfiatalabb médium hatását, a Boncasztal pedig elsősorban témája (orvostanhallgatók a tökéletes gyilkosság elkövetését célzó vetélkedése) által köthető a játékok világához, addig a Gamer már a szintézis filmje. Az író-rendezők vizuálisan végletekig stilizált disztópiájában az interaktív játékokat hús-vér avatarokkal játsszák: a szükségesnél is többet ripacskodó Michael C. Hall alakította, a tematika más darabjaiból is ismerős, istenszerű programozó-figura két projektje a Counter Strike-féle kommandós játékokat imitáló Slayers, illetve a Sims-sorozat élőszereplős változatát nyújtó Society a filmbéli társadalom legfontosabb szórakoztatóipari termékei. Bár a Society alapötlete minden szempontból izgalmasabb, a cselekmény jelentős részét természetesen az előbbi világában játszódó akciójelenetek teszik ki, középpontban a játék kényszerből lett sztárját alakító Gerard Butlerrel

Míg középszerű, formanyelvi szempontból a Tony Scott-iskolát folytató akciófilmként a Gamer megállja a helyét, minden más szinten a kihagyott ziccerek filmje. Az alkotópáros néhány kézjeggyel dúsítva felmondja a túlélőjátékokkal operáló disztópiák (Rollerball, Halálfutam, Menekülő ember) legfontosabb toposzait, minden adandó alkalommal beilleszt egy-egy női fenékről készült nagyközelit vagy szexuális utalást, de az eredetibb ötletek nagyrészt elsikkadnak a kínos közhelyáradatban. Viszont láthatjuk táncolni az Al Pacino és Christopher Walken babérjaira pályázó drága, dolgos Dextert.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9977