KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/május
KUROSAWA 100
• Lajta Gábor: Filmalkímia Kurosawa, a mozgóképfestő
• Báron György: A vasút kapujában Rashomon-variációk
SKANDINÁV VÉR
• Klág Dávid: A dán døg Nicolas Winding Refn
• Szalkai Réka: Egy vérbeli szerencsejátékos Beszélgetés Winding Refn-nel
• Schubert Gusztáv: Svéd para Niels Alden Oplev: A tetovált lány
• Pintér Judit Nóra: Belső pokol Lars von Trier: Antikrisztus
ANIMA-TREND
• Varga Zoltán: Összeraklak, szétszedlek A gyurmafilm paradoxonai
• G. Kovács László: Lázadás, szürrealizmus, szabadság Beszélgetés Jan ©vankmajerrel
• Roboz Gábor: Szörnysimogató Dean DeBlois - Chris Sanders: Így neveld a sárkányodat
• Zalán Vince: Mentőöv nélkül? Beszélgetés M. Tóth Gézával
FESZTIVÁL
• Schreiber András: Múltnak mámora Berlin
TELEVÍZÓ
• Ruprech Dániel: Az FBI titkos ügyei X-akták; A rejtély
• Schreiber András: Démon képében Női látnokok
• Baski Sándor: A jegesmedvék nem azok, aminek látszanak Lost-kultusz
KÖNYV
• Varga Zoltán: Műfaji képeskönyvek 101 horror film…; 101 sci-fi film…
KRITIKA
• Csillag Márton: Szívükben bomba van Jean-Pierre Jeunet: Micmacs – (N)agyban megy a kavarás
• Vajda Judit: Apáról fiúra Mátyássy Áron: Átok
• Barkóczi Janka: Filmforgalmazás 2.0 Helyzetek és gyakorlatok
MOZI
• Forgács Nóra Kinga:
• Nevelős Zoltán: Revans
• Géczi Zoltán: Brooklyn mélyén
• Baski Sándor: 52-es történet
• Barkóczi Janka: Sivatag virága
• Varró Attila: Tébolyultak
• Vajda Judit: Kínai lány
• Sepsi László: Vinyan – Az elveszett lelkek
• Tüske Zsuzsanna: Kedves John
• Roboz Gábor: Emlékezz rám
• Fekete Tamás: Titánok harca
• Alföldi Nóra: Túl jó nő a csajom
• Gelencsér Gábor: Kígyótojás
• Salamon Tamás: (500) nap nyár
• Varga Zoltán: Pillangó úrfi
• Alföldi Nóra: The Great Buck Howard – Tökéletlen trükk

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Pillangó úrfi

Varga Zoltán

M Butterfly – amerikai, 1993. Rendezte: David Cronenberg. Szereplők: Jeremy Irons, John Lone, Barbara Sukowa. Forgalmazó: Pro Video. 96 perc.

Meghökkentőnek tűnhet, hogy a Meztelen ebéd szürrealista rémálma és a Karambol bizarr szexuálvíziója között foglal helyet aPillangó úrfi, melyet sokan David Cronenberg munkásságában a leghagyományosabb kidolgozású, készítőjére a legkevésbé valló tételként tartanak számon. A megtörtént esetet földolgozó film a szerelem rejtelmeit, öncsalásra épített délibábjait fürkészi egy francia diplomata történetén keresztül, aki éveken át viszonyt folytat a pekingi opera művészével – anélkül, hogy tudatában lenne annak, imádata tárgya nem nő, hanem férfi. A nemi identitás bizonytalanságának pikantériáját politikai ármány súlyosbítja: a nyugati szeretőt keleti kedvese a kínai rezsim elvárásainak megfelelően manipulálja, s a diplomatának végül kémkedés és hazaárulás miatt kell felelnie. Bár a sikeres Broadway-színdarab adaptációjaként született Pillangó úrfi mindvégig realista keretek között mozog, az egzotikum iránti vonzódás, a kémkedés és az elfojtott homoszexualitás témái a Meztelen ebéd józan és evilági ikerdarabjává avatják. Szorosan kötődik más Cronenberg-opuszokhoz is, legyen szó az ízeltlábú-metaforikára épített munkákról (A légy, Pók), vagy az (át)változás rendezői kézjegynek számító motívumát belső, lelki jelenségként tételező filmekről (Két test egy lélek, Erőszakos múlt). A kiváló Jeremy Irons által megformált férfi ugyanis a maga módján vérbeli cronenbergi hősként értelmezhető: a Pillangó kisasszony által ihletett, de igazán a saját lelkéből táplált illúzióba szeret bele, ez lesz élete s halála is – a Pillangó úrfi torokszorító fináléja nemcsak az operát idézi meg, de Cronenberg életművének is egyik legemlékezetesebb és legtragikusabb pillanatát eredményezi.

Extrák: interjú a rendezővel; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/05 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10189