KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/november
KUBRICK
• Békés Márton: Renitensek A lázadás inflációja
• Simonyi Balázs: Lolita fotelje Kubrick Párizsban
• Hubai Gergely: Strauss az űrben A Kubrick-kotta
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Forradalom családi vállalkozásban Melvin és Mario Van Peebles
• Géczi Zoltán: Gyászbeszéd egy virgonc halott sírja felett Kortárs blaxploitation cinema
LATIN MOZI: ARGENTÍNA
• Lénárt András: A Harmadik Film országa A mai argentin mozi
• Ardai Zoltán: Nagy lófrálás délelőtt Cortázar–Antonioni
• Sepsi László: A bűn diktatúrája Argentin bűnügyi filmek
BUDAPEST NOIR
• Kolozsi László: Pesten lehetett este korzózni Beszélgetés Kondor Vilmossal
• Schubert Gusztáv: Bűnös Budapest? Noir Posthumus
RÉMREMAKE
• Varga Zoltán: Ne szemétkedj az eredetivel! Rémremake-ek
• Varró Attila: Vérfrissítés
TATSUMI
• Bayer Antal: A manga felnőttkora Yoshihiro Tatsumi
• Teszár Dávid: Condition humaine Tatsumi
FILMZENE
• Képes Gábor: A borzongás húrjai Riz Ortolani és kortársai
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Csak gépelés Kathryn Stockett: A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
• Tüske Zsuzsanna: Fehér fajansz A segítség
KRITIKA
• Kovács Kata: Botlások négy negyedben A halálba táncoltatott leány
• Kovács Kata: Kultúrturizmus Éjfélkor Párizsban
MOZI
• Vajda Judit: Apró kis hazugságok
• Schubert Gusztáv: Kaland
• Kolozsi László: Tengerre, franciák!
• Kovács Marcell: Álmok otthona
• Forgács Nóra Kinga: Tomboy
• Baski Sándor: Az adósság
• Sepsi László: Santiago '73
• Pálos Máté: Room 304
KRITIKA
• Kovács Kata: Egy nap
MOZI
• Tüske Zsuzsanna: Finánc a pácban
• Roboz Gábor: Testcsere
• Varró Attila: Delfines kaland
DVD
• Pápai Zsolt: Aranypolgár
KRITIKA
• Varga Zoltán: Gyilkossághoz öltözve; Halál a hídon
DVD
• Bata Norbert: Bombasiker
• Kardulesz Rita: Éjszakai nap
• Vincze Árpád: Temple Grandin
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Room 304

Pálos Máté

Værelse 304 – dán, 2011. Rendezte: Brigitte Staermose. Írta: Kim Fupz Aakeson. Kép: Igor Martinovic. Zene: Jocelyn Pook. Szereplők: Mikael Birkkjaer (Kasper), Stine Stengade (Nina), David Dencik (Martin), Luan Jaha (Agim). Gyártó: AlphaVille Pictures. Forgalmazó: Cinereál. Feliratos. 88 perc.

A dán film az utóbbi években egyszerre lopta be magát az európai mûvészfilmkedvelõk szívébe, és vegyítette sikerrel az öreg kontinens hagyományait az elcsépeltnek hitt hollywoodi sémákkal. A Dogma-mozgalomból származó igény a realista, hétköznapi, ugyanakkor erõsen drámai történetekre megteremtette a szélsõséges konfliktushalmozásra épülõ midcult melodráma, valamint a néhol abszurdba hajló, társadalmilag érzékeny bûnügyi filmek típusát. A kis filmgyártás nagy sikerének hátterében tehát Trier megkerülhetetlen egóján túl pár fáradhatatlan, a mûfaji fordulatok kreatív használatára képes forgatókönyvíró-mesterember áll. Ennek megfelelõen a bõ évtized alatt két tucat szkriptet jegyzõ Kim Fupz Aakeson (Egy család, Hétköznapi pár) ugyan a meglepetés veszélye nélkül dobálja egymásra a dán recept fent említett összes alkotóelemét, cserébe viszont biztos kézzel vezet végig a koppenhágai hotelben bonyolódó, alig tízszereplõs, három nyelven zajló kamaradráma széttartó cselekményszálain. Ezzel kockázatoktól mentes alapanyagot nyújt az elsõfilmes Staermose-nak, aki rendezésében érzékeny premier plánok, költõinek szánt homályos képek, és melankólikusnak szánt kínos balladák segítségével Wong Kar-wai-i fojtott vágyakozással vegyíti az északi mélabút. Az alkotók ravaszul szögezik a nézõ tekintetét a vászonra a lopott légyottok és a szállodában kallódó fegyver megmutatásával, és késõbb a nagyszerû mellékszereplõk közremûködésével bonyolult lelki történéseket képesek érzékeltetni két-három rövid jelenet alatt. Ez a hangsúlyeltolódás rámutat a film egyetlen gyengéjére: a konyhán mosogató koszovói menekült házaspár feszült epizódja, és a bárpultnál kihívóan koktélozó spanyol stewardess titokzatos figurája mellett a sztori fókuszában lévõ szerelmi dráma és a két fõszereplõ alakítása erõtlennek hat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/11 555-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10860