KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Die Hard – Drágább, mint az életed

Sepsi László

A Good Day to Die Hard – amerikai, 2013. Rendezte: John Moore. írta: Skip Woods. Kép: Jonathan Sela. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Bruce Willis (John McClane), Jai Courtney (Jack), Sebastian Koch (Komarov), Mary Elizabeth Winstead (Lucy), Cole Hauser (Collins). Gyártó: Duner Entertainment. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 98 perc.

A moziszériák előszeretettel költöznek Oroszországba meghalni: a Rendőrakadémia Moszkvában akciózott utoljára, Ilsa, az SS nőstényfarkasa nem kegyetlenkedett többet szibériai kiruccanása után, és John McClane ötödik kalandjának már most nyilvánvaló kritikai bukása is a széria dicstelen végét sejteti. Az epizódot levezénylő John Moore rendező és Skip Woods forgatókönyvíró korábbi munkáikkal sikeresen bizonyították, hogy nagyrészt érzéketlenek a finom árnyalatok és hangsúlyeltolódások megragadására, amik egy ikonikus figurát megkülönböztetnek sokadrangú társaitól, így karaktert szintén elég szabadosan kezelő negyedik részre is bőséggel ráígérnek.

Hasonlóan a 2006-os Omen nyíltan gonoszkodó ördögfiókájához vagy a Max Payne szuperkatona-szérummal felpumpált noir-detektívjéhez, Bruce Willis megszokásból hozott gesztusain túl McClane idei inkarnációja kis mértékben kötődik az eredeti koncepcióhoz, sebezhetetlen rajzfilmfiguraként épp azon sziklából faragott akciósztárok közé sorol be, akikkel szemben első megjelenésekor alternatívát jelentett. De a Drágább, mint az életed teljes koncepciótlanságáról nem csupán az árulkodik, hogy a branddel egyet jelentő karakter alapvető attribútumai elvesztek valahol az újragondolás során. Az egzotikusnak szánt új helyszínekből épp az egzotikum hiányzik (a cselekmény utolsó harmadának helyt adó Csernobilban hőseink ugyanúgy egy szál pólóban akcióznak, mintha egy New York-i raktárépületben lennének), a gonosztevők nélkülözik a minimális karizmát, hiába vannak többen a megszokottnál, és az ifjú McClane jellegtelensége még Willis rutinalakítása mellett is szembetűnő. A Drágább, mint az életed megannyi újrahasznosított gegből (lásd a Golyózáport idéző réparágcsálást) összetákolt szomorú agónia, ami inkább hat A feláldozhatók 2 vadhajtásának, mintsem egy érdemi tételnek a Die Hard-sorozatban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11384