KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/április
HITCHCOCK
• Benke Attila: Tévedések és áldozatok Hitchcock és hősei
• Hubai Gergely: Halálkeringők Hitchcock filmzenéje
• Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében Stephen Rebello: Alfred Hitchcock Így készült a Psycho
AUDREY HEPBURN
• Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea Audrey Hepburn
ÓZ FÖLDJÉN
• Sepsi László: Lefelé a Sárga úton Óz-filmek
• Ardai Zoltán: A sziluett Óz, a csodák csodája
SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
• Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod Heidegger és a Vasember
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel
• Szalai Györgyi: Felejtés ellen Emlékezés Wilt Pálra
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Vágyak és vezeklések Berlinale 2013
• Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Lakatlanul Beszélgetés Szemerey Samuval
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan Isaac Marion: Eleven testek
• Sepsi László: Fél-élet Jonathan Levine: Eleven testek
JAPÁN REBELLISEK
• Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika Nagisa Ôshima
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró A Mester
• Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája Május után
MOZI
• Baski Sándor: ill Manors – Rázós környék
• Sepsi László: No
• Huber Zoltán: Halálhegy – A Dyatlov-rejtély
• Forgács Nóra Kinga: Tango Libre – Szabad a tánc
• Margitházi Beja: Teddy Bear
• Alföldi Nóra: A csodacsapat
• Kovács Kata: Camille kétszer
• Géczi Zoltán: Likvidálva
• Barkóczi Janka: Egy hölgy Párizsban
• Parádi Orsolya: Tökéletes hang
• Kránicz Bence: Csapda
• Tüske Zsuzsanna: Dől a moné
• Varró Attila: Az óriásölő
DVD
• Szabó Ádám: Ölni kíméletesen
• Pápai Zsolt: Limonádé Joe
• Soós Tamás: Fejbenjáró bűn
• Nagy V. Gergő: Két nap az élet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Az X-Men visszatért
JAPÁN REBELLISEK
• Csiger Ádám: Harcosok klubja Japán radikális rendezői

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Két nap az élet

Nagy V. Gergő

Week-end a Zuydcoote – francia, 1964. Rendezte: Henri Verneuil. Szereplők: Jean-Paul Belmondo, Georges Géret, Marie Dubois. Forgalmazó: Mirax. 98 perc.

Figyelembe véve, hogy egy rendes magyar háztartás valamelyik könyvespolcán még mindig nagy eséllyel található legalább egy Robert Merle-kötet, itthonról nézve különösen fájónak tűnik, hogy a humanista lektűr gall fejedelme milyen méltatlan elbánásban részesült a filmesek részéről. A majd’ kéttucatnyi tételt és megannyi szofisztikált fabulát számláló életműből ugyanis mindössze négy darabot dolgoztak át a gyöngyvászonra, s ezek közül Henri Verneuil szolid háborús mozija valóságos klasszikusként magasodik elő – jóllehet mind Verneuil, mind a főszerepet játszó Belmondo életművében, mind pedig francia háborús filmek közt is csupán a középvonalba szokás besorolni.

Pedig a jobbára könnyű kézzel vezényelt zsánerfilmekről (Alvilági melódia, Százezer dollár a napon, A szicíliaiak klánja) nevezetes Verneuil adaptációja nagy gonddal és ambícióval készített, nívós és fajsúlyos mozi. A Merle-regényt jobbára hűséggel követő cselekmény néhány francia katonáról mesél, akik 1940 komor nyarán az északi tengerpartra, Dunkerque-be szorult hadsereggel várják, hogy átszállítsák őket Angliába, mielőtt az egyre gyakrabban hulló germán bombák valamelyike ízekre tépi a testüket. A képtelen helyzetben az értelmet kutató hősünk, Maillan (Belmondo) tanácstalanul kóvályog a hullákkal zsúfolt város és a strandon fogyatkozó barátai között – s a szívszorító epizódokkal erősített, világvégi pikareszkjét Verneuil vonzóan kába ritmusban és megragadóan leharcolt hangulatban prezentálja. Akad ugyan olykor némi izgalom (például hatástalanítani kell egy bombát) és egy románc is szárba szökkenni látszik – de azért a Két nap az élet háborús kaland (netán pacifista tézismozi) helyett inkább egzisztencialista kóborlásfilmként vagy abszurd drámaként működik, melyben a kamera rendre elidőzik az égből lemmingeknek látszó katonákon, amint a légitámadás előtt lusta engedelmességgel fekszenek ki a holdbéli tájjá lyuggatott strand homokjára, mintha csak napozni készülnének.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11391