KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/április
HITCHCOCK
• Benke Attila: Tévedések és áldozatok Hitchcock és hősei
• Hubai Gergely: Halálkeringők Hitchcock filmzenéje
• Schubert Gusztáv: A géniusz műhelyében Stephen Rebello: Alfred Hitchcock Így készült a Psycho
AUDREY HEPBURN
• Tüske Zsuzsanna: Az apás Galatea Audrey Hepburn
ÓZ FÖLDJÉN
• Sepsi László: Lefelé a Sárga úton Óz-filmek
• Ardai Zoltán: A sziluett Óz, a csodák csodája
SZUPERHŐS ÉS FILOZÓFUS
• Huber Zoltán: Így használd az okostelefonod Heidegger és a Vasember
MAGYAR MŰHELY
• Muhi Klára: „Nem is tudtuk, hogy ilyen sötétben élünk” Beszélgetés a Nevelésügyi sorozat rendezőivel
• Szalai Györgyi: Felejtés ellen Emlékezés Wilt Pálra
FESZTIVÁL
• Varró Attila: Vágyak és vezeklések Berlinale 2013
• Gyenge Zsolt: Az anyaszomorító Călin Peter Netzer: A gyermek fekvése
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: A harmadik jelentés Chytilová „százszorszép” filmjei – 3. rész
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Lakatlanul Beszélgetés Szemerey Samuval
FILM / REGÉNY
• Szabó Noémi: Többnyire ártalmatlan Isaac Marion: Eleven testek
• Sepsi László: Fél-élet Jonathan Levine: Eleven testek
JAPÁN REBELLISEK
• Vágvölgyi B. András: Szex, hírnév, politika Nagisa Ôshima
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Amerika anno zéró A Mester
• Bikácsy Gergely: Érzelmek iskolája Május után
MOZI
• Baski Sándor: ill Manors – Rázós környék
• Sepsi László: No
• Huber Zoltán: Halálhegy – A Dyatlov-rejtély
• Forgács Nóra Kinga: Tango Libre – Szabad a tánc
• Margitházi Beja: Teddy Bear
• Alföldi Nóra: A csodacsapat
• Kovács Kata: Camille kétszer
• Géczi Zoltán: Likvidálva
• Barkóczi Janka: Egy hölgy Párizsban
• Parádi Orsolya: Tökéletes hang
• Kránicz Bence: Csapda
• Tüske Zsuzsanna: Dől a moné
• Varró Attila: Az óriásölő
DVD
• Szabó Ádám: Ölni kíméletesen
• Pápai Zsolt: Limonádé Joe
• Soós Tamás: Fejbenjáró bűn
• Nagy V. Gergő: Két nap az élet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Az X-Men visszatért
JAPÁN REBELLISEK
• Csiger Ádám: Harcosok klubja Japán radikális rendezői

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Dől a moné

Tüske Zsuzsanna

Gambit – amerikai, 2012. Rendezte: Michael Hoffman. Írta: Ethan és Joel Coen. Kép: Florian Ballhaus. Zene: Rolfe Kent. Szereplők: Colin Firth (Harry), Cameron Diaz (PJ), Alan Rickman (Shahbandar), Tom Courtenay (Wingate). Gyártó: Crime Scene Pictures. Forgalmazó: ProVideo. Szinkronizált. 89 perc.

Hollywood éjfekete humorral és zavarbaejtő cinizmussal felvértezett fenegyerekei, a Coen testvérek, az utóbbi időben ráuntak a fondorlatos csínytevésekre – vitriol helyett már tinta kerül a töltőtollba, a szerzőiség elvét pedig az újrahasznosításé váltotta fel. A mára szinte kizárólag hozott anyagból dolgozó testvérpár legutóbbi, Vadnyugaton tett látogatása A félszeművel, dicsőségesen végződött – most, kilenc évvel a Betörő az albérlőm után ismét egy ’60-as évekbeli Michael Caine-bűnvígjáték, a Gyalogáldozat megidézésével hazárdíroztak, bár csupán förgatókönyvíróként. A történet hőse Harry Dean, tehetséges kurátor és első osztályú lúzer, egy nap végleg kifogy az alázatosságból és úgy dönt, sérelmeiért elégtételt vesz tenyérbemászó főnökén. Végkielégítése egy ravasz festmény-csalással leakasztott, pár milliós tétel lenne, amelynek megszerzéséhez egy ügyes hamisító és egy csiszolatlan texasi rodeóbajnoknő segítségét kéri a milliomos agresszor ellen. A tanyasi vadvirág belépése persze megbonyolítja tervét: a kiszemelt áldozatból lassan vetélytárs válik.

A ’60-as évek műkincs-hamisítással megcsavart komédiái közül a brit alapművön túl egy hollywoodi örökzöld, a Hogyan lopjunk egy milliót? motívumai is megidéztetnek (mint a főszereplőnőt a mű/vágytárggyal közös nevezőre hozó alaptétel), bár kissé átértelmezve kerültek felmelegítéskor a levesbe. A legfeljebb jellegtelenségéről beazonosítható, álomgyári munkás, Michael Hoffmann most is a szokás szerint végezte feladatát, az újrahangolással pedig nem is lenne baj, ha Hollywood megfakult szarkazmusú, unott bérmunkásokká átvedlett csodagyerekei nem akarnák a klasszikus eleganciát és fanyarságot ismét a darabos blődség (Betörő az albérlőmben) és némi kínos altesti humor segítségével eladhatóvá aktualizálni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/04 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11422