KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
   2014/május
JANCSÓ MIKLÓS
• Hirsch Tibor: Volt bűne és erénye Jancsó nemzedéke, másképpen
• Gelencsér Gábor: Csend vagy kiáltás? Fiatalok Jancsó-képe
• Bíró Yvette: Szegénylegények Filmvilág-archívum
• Muhi Klára: 51 évig beszélgettünk Grunwalsky Ferenc Jancsóról
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 3. rész
RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Jövőre Marienbadban Alain Resnais – Idő és képzelet
MÉLY DÉL
• Varró Attila: Vadászok éjszakái Déli bűnfilmek
MÉLYDÉL
• Soós Tamás Dénes: Peremléti álmodozók David Gordon Green
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
• Géczi Zoltán: Genezis V2.0 Mesterséges intelligencia
• Sepsi László: A doktor bukása Transzcendens
HOLLYWOODI BIBLIA
• Andorka György: Kufárok és próféták Hollywood bibliai eposzai
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Schreiber András: Egyenlőség, szabadság, rövidfilm Beszélgetés Deák Dániellel
• Kránicz Bence: Az esélytelenek nyugalma Friss Hús-fesztivál
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Pszichopaták előnyben Kártyavár
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Kísérleti üzemmód Titanic versenyfilmek
• Szűk Balázs: Varázshangok Debreceni Szinkronszemle
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Hozott szalonnával A látogató
KRITIKA
• Jankovics Márton: New York – Mississippi Llewyn Davis élete
• Árva Márton: Szépség és erőszak Beszélgetés Mariana Rondónnal
• Margitházi Beja: Göndör fürtök
• Pápai Zsolt: Családban marad Vérkötelék
MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Lány kilenc parókával
• Baski Sándor: Borgman
• Zsubori Anna: Az elnémultak
• Vajda Judit: Saint-Tropez-ban történt
• Kovács Kata: Százkarátos szerelem
• Csiger Ádám: Salvo
• Sepsi László: Az eltűnés sorrendjében
• Kovács Marcell: Csúnya gonosz bácsik
• Kránicz Bence: Amerika Kapitány: A tél katonája
• Huber Zoltán: Flörti dancing
• Varró Attila: Angèlique
DVD
• Pápai Zsolt: Blackfish – Egy kardszárnyú delfin története
• Soós Tamás Dénes: Előttünk nincsenek titkok: A WikiLeaks története
• Varga Balázs: Tízezer nap
• Pápai Zsolt: A szív hídjai
• Géczi Zoltán: A Tai Chi harcosa
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az elnémultak

Zsubori Anna

The Quiet Ones – brit, 2014. Rendezte: John Pogue. Írta: Craig Rosenberg és Oren Moverman. Kép: Erdély Mátyás. Zene: Lucas Vidal. Szereplők: Jared Harris (Coupland), Sam Claflin (Brian), Olivia Cooke (Jane), Erin Richards (Kristina). Gyártó: Hammer Film Productions. Forgalmazó: A Company Hungary. Feliratos. 98 perc.

 

A Drakula, Frankenstein és Múmia-filmekről híres Hammer Stúdió a 2000-es években elhagyta régi koporsóját és miután lecsavarta magáról a gyolcsréteget új életre kelt. Ezúttal azonban klasszikus szörnyek helyett friss vérre vágyva az új Hammer-horrorok egyrészt a megfigyelésre (The Resident), másrészt pedig a szellemekre (A fekete ruhás nő) tették a hangsúlyt. Legújabb rémfilmjükben a kettő ötvözete valósul meg oly módon, hogy a film végig reflektál a filmkészítés folyamatára, és a kortárs „found footage” trendet központi témává téve szembesíti a nézőt szemtanúi mivoltával.

A történet középpontjában egy karizmatikus, majd lassan mániákussá váló egyetemi professzor és két diákjával folytatott kísérlete áll. Alanyuk Jane, egy természetfeletti erőktől kísértett lány, a különféle szokatlan jelenségeket pedig egy frissen beszervezett filmes, Brian örökíti meg kamerájával. Az alkotók az ódivatú atmoszférateremtés helyett inkább a jól bevált sikoltozás és kopogás eszközeihez folyamodnak, köztük a filmes csapóként használt kezek többször visszatérő motívumával, ami csak tovább erősíti a produkció low-budget dokumentumfilm jellegét. A régi filmvevők és a karcos celluloid felvételek egy letűnt korról mesélnek, azonban a szubjektív nézőpontok váltogatása, valamint a kézikamera gyakori használata már a Parajelenségek-féle új trendet idézi, amelyben a klasszikus hús-vér szörnyeket leváltották a láthatatlan kísértetek. Míg a professzor szemében Jane szimpla eszköz elméletének bebizonyítására, addig Brian egyfajta rendezőnek is tekinthető, aki beleszeret a szörnybe és megpróbálja megmenteni, a tragikus vég azonban ezúttal sem kerülhető el. A Jane-ben rejtőző szellem végül tűz formájában felemészti magát a celluloidot is, jelképezve azt a folyamatot, ahogy a veterán Hammer behódol az ezredfordulós hullámnak – az eredmény csupán egy halom pernye és a kezeit összecsapó csendes őrült látványa.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/05 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12000