KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
   2015/január
KÉZDI-KOVÁCS ZSOLT
• Gelencsér Gábor: Director doctus Kézdi-Kovács Zsolt (1936−2014)
• Kézdi-Kovács Zsolt: Nulladik, kiindulási pont Erdély leírása a XX. század végén
• Bilsiczky Balázs: Feledhetetlen múlt Erdély leírása a XX. század végén
VIDÉKI MAGYARORSZÁG
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 1. rész
MAGYAR BÖRTÖNFILMEK
• Soós Tamás Dénes: „Nincs feloldozás” Beszélgetés Gerő Marcellel és Monory-Mész Andrással
• Horeczky Krisztina: Kibukottak Gerő Marcell: Káin gyermekei
• Kolozsi László: Fiatalkorú és bűnöző Magyar börtönfilmek
ZSENIMOZI
• Andorka György: Agyak a tartályban A mindenség elmélete; Kódjátszma
• Huber Zoltán: Az évszázad embere Einstein moziba megy
MIKE NICHOLS
• Baski Sándor: A szerző, aki ott se volt Mike Nichols (1931 – 2014)
• Varró Attila: Két Robinson között Diploma előtt
VETERÁN AKCIÓHŐSÖK
• Szabó Ádám: Halálközelben Az akció öregkora
ANIMÁCIÓ
• Orosz Anna Ida: Rajzceruza és digitális ecset Anilogue 2014
• Varga Zoltán: A jegesmedvéket lelövik, ugye? Bucsi Réka: Symphony No. 42
ÚJ RAJ
• Kránicz Bence: Téli mesék Magyar Filmhét: Generációk
• Sipos Júlia: A távollét elviselhetetlen könnyűsége Menjek/maradjak
• Margitházi Beja: Hozott anyagból Füredi Zoltán: Világpark
KÖNYV
• Kelecsényi László: Vedd könnyedén Makk Károly: Szeretni kell
• Orosdy Dániel: A nevető bohóc szomorúsága Robin Williams
• Kovács Gellért: A világhírű duplőr Itt forgott – Főszerepben Budapest
KRITIKA
• Vajda Judit: Álomlányok Swing
• Vincze Teréz: Csehov Anatóliában Téli álom
MOZI
• Lichter Péter: Shirley – A valóság látomásai
• Jankovics Márton: 20.000 nap a Földön
• Kolozsi László: Sils Maria felhői
• Schreiber András: Keresztút
• Huber Zoltán: Spanyol affér
• Kovács Kata: Büszkeség és bányászélet
• Varró Attila: Hős6os
• Parádi Orsolya: Apropó szerelem
• Vajda Judit: Annie
• Forgács Nóra Kinga: Újrahasznosított szerelem
• Sepsi László: Exodus – Istenek és királyok
• Rusznyák Csaba: A hobbit: Az öt sereg csatája
DVD
• Záhonyi-Ábel Márk: Emberek a havason
• Gelencsér Gábor: Szerelmem, Elektra
• Pápai Zsolt: Az orvosdoktor
• Soós Tamás Dénes: Legénylakás
• Pápai Zsolt: Missouri fejvadász
• Géczi Zoltán: Super
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szerelmem, Elektra

Gelencsér Gábor

Magyar, 1974. Rendezte: Jancsó Miklós. Szereplők: Törőcsik Mari, Cserhalmi György, Madaras József, Balázsovits Lajos. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 72 perc.

A még DVD-n sajnálatos módon mindig kiadatlan Jancsó-filmek közül alighanem a Szerelmem, Elektra érdemli meg legjobban a digitálisan felújított képet és hangot. Ez ugyanis – ahogy Grunwalsky Ferenc fogalmaz az extrák közt található, Fazekas Eszterrel folytatott beszélgetésben – a Mester formailag legbravúrosabb filmje. A bravúr műhelytitkaiba pedig a másik beszélgetőtárs, Kende János operatőr avat be. A 12 képből álló 72 perces alkotás átlagosan 6−7 perces snittjeivel nemcsak Jancsó hosszú beállításos technikájának legkiérleltebb darabja, hanem a kamera elé komponált látvány tekintetében is különleges mű. Több száz statiszta gondosan koreografált mozgása kíséri a történetet, s a szereplőkéhez hasonlóan komponált a kamera útja is. Mindennek eredőjeként a statikus tér dinamikussá válik: a mozgó keretbe újabb és újabb motívumok kerülnek; a képsík a szuperplántól a nagytotálig ívelő utat jár be oda s vissza. Szemet gyönyörködtető látványorgia, amelyet élvezet újra és újra megnézni.

A Szerelmem, Elektra azonban nemcsak a szemnek, hanem a (politikai) értelemnek is szól. A gazdag ornamentika ugyanis súlyos jelentést rejt magában. A mai néző szinte nem is érti, hogy mehetett át a film a korabeli engedélyezési procedúrán. Talán Jancsó nemzetközi tekintélye, talán az eredeti mű szerzőjének, Gyurkó Lászlónak a személye, talán a történet kulturális referenciái – avagy talán épp a rendkívül gazdag ornamentika „takarta el” a döbbenetesen direkt politikai jelentést, amelyet a film az eredeti műhöz képest még jócskán fel is erősít. Itt a zsarnokölő testvérpár, Elektra és Oresztész forradalmi megdicsőülésével és ünnepi körtáncával végződik a történet, szemben Gyurkó tragédiájának kiábrándító, a zsarnokság és az erőszak továbbélését vizionáló zárlatával. S még egy, látszólag esetleges körülmény: a darabban a 15 éve meggyilkolt királyról esik szó; Elektra azóta nem felejt, s azóta készül a bosszúra. A darab ősbemutatója 1968-ban volt, a filmé viszont 1974-ben. S ha ehhez hozzászámítjuk a forgatás „átfutási idejét”, nos akkor a 15 év, amikor a zsarnok uralkodó meggyilkolta elődjét, s így hatalomra került, igencsak nevezetes évszámra utal. Ám ha e számmisztika erőltetettnek hat is, Elektra és Aigiszthosz politikai nézetrendszerét elképzelhetetlen nem a korabeli kádárizmusra vonatkoztatni. „Amíg egyetlen ember él, aki nem felejt, senki nem felejthet” – így Elektra. „Az emberek szeretnek elnyúlni a pocsolyában, és békésen röfögni” – így a király cinikus vezére. Mi ez, ha nem egyértelmű politikai program és kritika – „jancsóul”?


Extrák: Illúziók – Jancsó Miklós (részletek a húsz éve született Történetek a magyar filmről című produkcióból, 7’). Két, kifejezetten a dvd-kiadáshoz készült kisfilm: A hosszú snitt alakulásai (beszélgetés Kende Jánossal, 28’); Gondolatok és tér (beszélgetés Grunwalsky Ferenccel, 32’).




A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12065