KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
   2015/január
KÉZDI-KOVÁCS ZSOLT
• Gelencsér Gábor: Director doctus Kézdi-Kovács Zsolt (1936−2014)
• Kézdi-Kovács Zsolt: Nulladik, kiindulási pont Erdély leírása a XX. század végén
• Bilsiczky Balázs: Feledhetetlen múlt Erdély leírása a XX. század végén
VIDÉKI MAGYARORSZÁG
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 1. rész
MAGYAR BÖRTÖNFILMEK
• Soós Tamás Dénes: „Nincs feloldozás” Beszélgetés Gerő Marcellel és Monory-Mész Andrással
• Horeczky Krisztina: Kibukottak Gerő Marcell: Káin gyermekei
• Kolozsi László: Fiatalkorú és bűnöző Magyar börtönfilmek
ZSENIMOZI
• Andorka György: Agyak a tartályban A mindenség elmélete; Kódjátszma
• Huber Zoltán: Az évszázad embere Einstein moziba megy
MIKE NICHOLS
• Baski Sándor: A szerző, aki ott se volt Mike Nichols (1931 – 2014)
• Varró Attila: Két Robinson között Diploma előtt
VETERÁN AKCIÓHŐSÖK
• Szabó Ádám: Halálközelben Az akció öregkora
ANIMÁCIÓ
• Orosz Anna Ida: Rajzceruza és digitális ecset Anilogue 2014
• Varga Zoltán: A jegesmedvéket lelövik, ugye? Bucsi Réka: Symphony No. 42
ÚJ RAJ
• Kránicz Bence: Téli mesék Magyar Filmhét: Generációk
• Sipos Júlia: A távollét elviselhetetlen könnyűsége Menjek/maradjak
• Margitházi Beja: Hozott anyagból Füredi Zoltán: Világpark
KÖNYV
• Kelecsényi László: Vedd könnyedén Makk Károly: Szeretni kell
• Orosdy Dániel: A nevető bohóc szomorúsága Robin Williams
• Kovács Gellért: A világhírű duplőr Itt forgott – Főszerepben Budapest
KRITIKA
• Vajda Judit: Álomlányok Swing
• Vincze Teréz: Csehov Anatóliában Téli álom
MOZI
• Lichter Péter: Shirley – A valóság látomásai
• Jankovics Márton: 20.000 nap a Földön
• Kolozsi László: Sils Maria felhői
• Schreiber András: Keresztút
• Huber Zoltán: Spanyol affér
• Kovács Kata: Büszkeség és bányászélet
• Varró Attila: Hős6os
• Parádi Orsolya: Apropó szerelem
• Vajda Judit: Annie
• Forgács Nóra Kinga: Újrahasznosított szerelem
• Sepsi László: Exodus – Istenek és királyok
• Rusznyák Csaba: A hobbit: Az öt sereg csatája
DVD
• Záhonyi-Ábel Márk: Emberek a havason
• Gelencsér Gábor: Szerelmem, Elektra
• Pápai Zsolt: Az orvosdoktor
• Soós Tamás Dénes: Legénylakás
• Pápai Zsolt: Missouri fejvadász
• Géczi Zoltán: Super
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Sils Maria felhői

Kolozsi László

Clouds of Sils Maria – francia-svájci-német, 2014. Rendezte és írta: Olivier Assayas. Kép: Yorick Le Saux. Szereplők: Kristen Stewart (Valentine), Juliette Binoche (Maria Enders), Chloe Grace Moretz (Jo-Ann Ellis), Brady Corbet (Piers Roaldson). Gyártó: ZDF/Arte. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 124 perc.

Miért érzi kutyakötelességének minden középszerű, zsánerfilmekben egészen tűrhetőt alkotó európai rendező, hogy csinálnia kell egy igazán művészi, az alkotói motivációkat feltáró, vallomásos filmet, kérdezte nagyra becsült kollégám a Sils Mária felhői vetítése után. És én azt gondoltam, megragadta a lényeget. A derék alkotói kísérletek középpontjában rendre vagy egy rendező vagy egy író vagy egy színésznő áll – és biztos, hogy akad bennük egy A-kategóriás amerikai sztár, aki egyébként láthatóan még élvezi is, hogy nem üzemi blockbusterben szerepel. És még azt is képes magával elhitetni, hogy az európai rendező garantálni tudja számára a bejutást a művészet belső köreibe. Olivier Assayas filmjének hősnője egy már nem középkorú, de még nem idősnek számító színésznő. Első sikere egy, a svájci hegyek közt játszódó melodráma volt, egy szerelmi háromszög, melyben ő játszotta a fiatal, csábító lányt. Most az idősödő, meghódított dáma szerepére kéri fel egy éppen a karrierje felfutó ágában lévő ambiciózus rendező. A színésznő – Juliette Binoche alakítja, és tegyük hozzá, a rend kedvéért, elképesztően meggyőzően, ugyanakkor talán nem eléggé szenvedélyesen – hezitál, de végül igent mond: igaz, erősen taszítja a helyes döntés felé asszisztense is. Kristen Stewart (a kötelező A-kategóriás sztár, a filmben burkoltan szapult Alkonyatból) és Binoche kettőse alkotja a film gerincét. Huzakodásaik, ahogy leképezik a játszani kívánt drámát, ahogy a drámai fikció valóságba csap át, azért válnak unalmassá, mert folyton kibeszélik (elvégre ez is melodráma) érzelmeiket, és szétbeszélik a cselekményt: nem sok teret hagyva a nézőnek arra, hogy maga oldja meg, miről is akar e film szólni. Azon túl, hogy Assayas szerette volna bebizonyítani, több mint zsánerfilm-rendező, és nem a középszerhez tartozik.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12072