KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
   2015/január
KÉZDI-KOVÁCS ZSOLT
• Gelencsér Gábor: Director doctus Kézdi-Kovács Zsolt (1936−2014)
• Kézdi-Kovács Zsolt: Nulladik, kiindulási pont Erdély leírása a XX. század végén
• Bilsiczky Balázs: Feledhetetlen múlt Erdély leírása a XX. század végén
VIDÉKI MAGYARORSZÁG
• Sándor Tibor: A paraszti sors változásai Vidéki Magyarország 1942-89 – 1. rész
MAGYAR BÖRTÖNFILMEK
• Soós Tamás Dénes: „Nincs feloldozás” Beszélgetés Gerő Marcellel és Monory-Mész Andrással
• Horeczky Krisztina: Kibukottak Gerő Marcell: Káin gyermekei
• Kolozsi László: Fiatalkorú és bűnöző Magyar börtönfilmek
ZSENIMOZI
• Andorka György: Agyak a tartályban A mindenség elmélete; Kódjátszma
• Huber Zoltán: Az évszázad embere Einstein moziba megy
MIKE NICHOLS
• Baski Sándor: A szerző, aki ott se volt Mike Nichols (1931 – 2014)
• Varró Attila: Két Robinson között Diploma előtt
VETERÁN AKCIÓHŐSÖK
• Szabó Ádám: Halálközelben Az akció öregkora
ANIMÁCIÓ
• Orosz Anna Ida: Rajzceruza és digitális ecset Anilogue 2014
• Varga Zoltán: A jegesmedvéket lelövik, ugye? Bucsi Réka: Symphony No. 42
ÚJ RAJ
• Kránicz Bence: Téli mesék Magyar Filmhét: Generációk
• Sipos Júlia: A távollét elviselhetetlen könnyűsége Menjek/maradjak
• Margitházi Beja: Hozott anyagból Füredi Zoltán: Világpark
KÖNYV
• Kelecsényi László: Vedd könnyedén Makk Károly: Szeretni kell
• Orosdy Dániel: A nevető bohóc szomorúsága Robin Williams
• Kovács Gellért: A világhírű duplőr Itt forgott – Főszerepben Budapest
KRITIKA
• Vajda Judit: Álomlányok Swing
• Vincze Teréz: Csehov Anatóliában Téli álom
MOZI
• Lichter Péter: Shirley – A valóság látomásai
• Jankovics Márton: 20.000 nap a Földön
• Kolozsi László: Sils Maria felhői
• Schreiber András: Keresztút
• Huber Zoltán: Spanyol affér
• Kovács Kata: Büszkeség és bányászélet
• Varró Attila: Hős6os
• Parádi Orsolya: Apropó szerelem
• Vajda Judit: Annie
• Forgács Nóra Kinga: Újrahasznosított szerelem
• Sepsi László: Exodus – Istenek és királyok
• Rusznyák Csaba: A hobbit: Az öt sereg csatája
DVD
• Záhonyi-Ábel Márk: Emberek a havason
• Gelencsér Gábor: Szerelmem, Elektra
• Pápai Zsolt: Az orvosdoktor
• Soós Tamás Dénes: Legénylakás
• Pápai Zsolt: Missouri fejvadász
• Géczi Zoltán: Super
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Apropó szerelem

Parádi Orsolya


Words and Pictures­ – amerikai, 2013. Rendezte: Fred Schepisi. Írta: Gerald Di Pego. Kép: Ian Baker. Zene: Paul Grabowsky. Szereplők: Clive Owen (Jack Marcus), Juliette Binoche (Dina Delsanto), Valerie Tian (Emily), Navid Negahban (Rashid). Gyártó: Lascaux Films. Forgalmazó: Cinetel. Szinkronizált. 111 perc.

Kép vagy szöveg? Melyik a magasabb rendű megnyilvánulási forma? Melyik adja vissza hívebben a valóságot? Ezt a görög filozófusok óta felmerülő kérdést teszi fel Fred Schepisi legutóbbi romantikus komédiájában, melynek főhősei egy menő amerikai középiskola irodalomtanára és a frissen érkezett rajztanárnő. Vagy legalábbis ez az apropó. A diákokat ledroidozó, alkoholista Jack Marcus, és az ízületi gyulladása miatt bottal járó, neves festő, Dina Delsanto között először szellemes szójátékok és fricskák sorjáznak a tanáriban, majd a diákok bevonásával kitör a szó vs. kép háború.

Szerencsénkre a párt Clive Owen és Juliette Binoche kelti életre, ami kiváló választásnak bizonyult. Előbbi szenvedélyes figurája a piálás miatt a kirúgás szélén áll, apának csapnivaló és a lejtőn lefelé halad, amikor utóbbi, a makacs és sztoikus, még betegen is szupernőies művész felveszi a kesztyűt ellene. Ritkán látható dinamizmus jellemzi kettejük kapcsolatát. Owent pályája során így még nem láthattuk: hol elsöprően lendületes tanár; hol tavaszt érző férfi virágcsokorral a kezében; hol összetört, függőségével szembenéző apafigura. Sokrétű szerepe tízpontos alakítássá érik az egyik filmvégi jelenetben, ahol bocsánatot kér fiától. Binoche pedig Binoche – az érzelmi gazdagságot bármely apró arcizmának rándításával képes feltárni. E páros nélkül is megállna a lábán a Gerald di Pego kellemesen intellektuális forgatókönyvéből írt darab, de tőlük lesz emlékezetes. A veterán ausztrál rendező, Schepisi szinte minden műfajban kipróbálta magát pályája során. Filmje javára írandó a szokásos romkomokhoz képest elemelt vonalvezetés. Valóban intellektuális vita folyik, melyet a diákok körében is élvezetesen jelenít meg, és ezt a szerelmi szál csak a kissé banális happy enddel zavarja meg.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12075