Magyar MűhelyA Saul fia és a „holokausztfilm” kódjaiKépszűkítés, újrateremtésMurai András
A háborút követően az európai országok jelentős részében a holokausztot évekig tabuként kezelték.
A Saul fia egyetlen személyre koncentráló, szűkített képi világa az
alkotók morális attitűdjének vizuális megfogalmazása. Rögtön a film első képsora
állásfoglalás a holokauszt filmes reprezentációjáról. A beállítás elmosódott,
körülbelül sejtjük, de nem látjuk tisztán a teret és benne az alakokat, majd a homályos
háttérből kiválik egy férfi arca, és míg a premier plán éles lesz, a környezet
továbbra is életlen marad. Ez a következetesen végigvitt, az előtér és a háttér
szétválasztására építő kompozíció, a küldetését mániákusan teljesítő Saul és a körülötte
dolgozó halálgyár mechanizmusának viszonya a koncentrációs tábor
megjelenítésének rendezői alapelve. A Saul
fia egy jelenetben sem rekonstruálja a teljes helyszínt, elhagyja a
környezet egy részét, mert az vagy homályban marad, vagy takarásba kerül, vagy
lemarad a képről. Ezzel a megoldással nem csak a néző bevonását biztosítja, de a
holokauszt játékfilmes elbeszélésével szembeni legerősebb ellenvetésre is reflektál,
miszerint a díszletvilág újraalkotásának aktusával a hitelesség válik
kérdésessé.
A Saul fia az emlékezet folyamatos változásának és teremtő erejének is
igazolása: szakít a képi és narratív klisékkel, és meghaladja a holokauszt-kánont
is, mikor az eddig tabunak számító helyszíneket, a gázkamrák és krematórium
működését rekonstruálja. Az elmúlt fél évszázadban a holokauszt-emlékezet
normái alapvetően meghatározták a téma filmes ábrázolását és annak kritikai
megítélését, így Nemes Jeles László rendezésének újszerűségét is az eddigi
kánonhoz képest tudjuk körülírni. Az összevetés más, a holokausztról készült
filmekkel természetesen nem jelenti, hogy különös felkészültség szükséges a
film befogadásához, hogy autonóm műként ne nyújtana maradandó filmélményt, sőt,
a Saul fia az emblematikus képeket
elhagyva válik rendkívül szuggesztív alkotássá.
A reprezentáció-történet
nézőpontjából sajátos kettősség jellemzi a filmet: kötődik a
holokauszt-diskurzus erkölcsi és esztétikai normáihoz, mely szerint a maga
teljességében ábrázolhatatlan eseményről van szó, ugyanakkor bevonja a nézőt a
szenvedés elképzelhetetlen poklába. A Saul
fiára ezért úgy is tekinthetünk, mint kísérletre az „ábrázolhatatlan
holokauszt” és az „átélhetővé tehető holokauszt” közötti ellentét feloldására.
Párhuzamos emlékezetek
Egyetlen történelmi
eseménynek sincsen véglegesnek tekinthető reprezentációs formája. Ezért, miközben
az etikai normák kimondatlanul is szabályozzák a holokausztról való beszédet,
és jól ismert filmes kódjainak használata is kialakult, a
holokauszt-reprezentáció mégis folyamatosan változik.
A „holokausztfilm” tág
tematikai keretébe beletartozik a gettóba kényszerítés, a deportálás, a
koncentrációs táborok, valamint a holokauszt eseményeinek hatása a túlélőkre és
elkövetőkre – s az egyes stációkhoz a filmek által teremtett és gyakran
ismételt képi emblémák is társulnak. Az 1960-as években megfogalmazódnak a
holokausztról való beszéd szabályai, a kánon a filmekre is hatással van,
ugyanakkor az elmúlt hetven évben meglehetősen változatos műfajokban (dráma,
szatíra, történelmi melodráma) és stílusban készültek e témában filmek. A
háborút követően az európai országok jelentős részében a holokausztot évekig tabuként
kezelték, ezért is lehet, hogy ábrázolhatóságával és rekonstrukciójával
összefüggő dilemmák az első koncentrációs táborról szóló játékfilmnél, az
1948-as Az utolsó állomásnál még nem
jelentek meg. A film rendezője, Wanda Jakubowska maga is a birkenaui láger foglya
volt, a filmet pedig Auschwitzban forgatták, ezért nevezhette Balázs Béla Az utolsó állomást dokumentarista drámának,
s nem csak témája, hanem új művészi formája miatt is lelkesen fogadta. A
deportáltakat szállító vonat megérkezése a táborba, az „appelplatz” sártengere,
vagy a nők hajának leborotválása ebben a filmben jelenik meg először, csakúgy,
mint a hullahegyek, ezért a filmet Hanno Loewy egyik tanulmányában egyenesen a
holokauszt filmek „ősanyjának” nevezi. Az
utolsó állomásnak nem csak jelentős szerepe volt azoknak a képi jeleknek a
kialakításában, amelyek a későbbi filmek forrásává váltak, hanem a holokausztot
ábrázoló művek sorát is elindította. Ha nem is nagy számban, de folyamatosan
készültek ezután filmek Közép-Európában, mint Wajda Sámsonja, vagy 1965-ben a cseh Ján Kadár és Elmar Klos filmje, az Üzlet a korzón, és a nyugati féltekén, például
az Anna Frank naplója, de a mennyiségi
növekedés a Holocaust című 1978-as
amerikai tévésorozat nyomán indult meg. (Hanno Loewy kimutatása szerint ekkor tíz
év alatt kilencven film készült a témában.) A négy részes tévéfilm heves vitát
váltott ki hollywoodiasan leegyszerűsítő ábrázolása miatt, mégis, mivel
milliókhoz jutott el (többek között komoly visszhangja volt az addig a múlttal
való szembenézést többnyire halogató Nyugat-Németországban), ezzel a filmmel
kapcsolatban fogalmazódott meg először a helyes cél, a felvilágosító jó szándék
és a helytelen forma, a leegyszerűsítő és hatásvadász sémák közötti ellentét. Ebben
az értékítéletben legközelebb, tizenöt év múlva egy másik amerikai produkció, a
Schindler listája részesül. Úgy
tűnik, az Adorno (és Horkheimer) által kultúriparnak nevezett amerikai tömegkultúra,
és Adorno szintén sokszor idézett állításához („Auschwitz után verset írni
barbárság”) kapcsolódó, a holokauszt ábrázolhatóságát kétségbevonó kánon
kibékíthetetlen egymással.
A kilencvenes évek
filmgyártásában nem a mennyiségi, mint inkább minőségi változás a mérvadó. Összefoglalóan
és talán túlzó általánosítással élve: egyre erősödő folyamat a holokauszt
popularizálódása. Ez összefüggésbe hozható a kollektív emlékezet változásával,
hiszen a múlt eseményeinek feldolgozásában egy emberöltő, 40-50 év, fontos
határt jelöl. Ezt követően lassan eltűnik az a nemzedék, amelynek tagjai tanúi
lehettek a koncentrációs táborok borzalmainak. Kimozdul a múlt addigi
emlékezeti helyzetéből és ekkor már eltávolodunk annyira az adott eseménytől,
hogy a róla való beszéd is átalakul. Talán ezért, hogy a második generációs
holokauszt-túlélő, Art Spiegelman képregénysorozata, a Maus harmincöt évvel a háború után (1980-tól) jelent meg, és
csaknem fél évszázaddal a lágerek felszabadítását követően készült el a Schindler listája. Lényeges különbség
azonban a kettő között, hogy a Maus szerzője
folyamatosan reflektál az alkotás folyamatára, arra, lehet-e ebben a
szórakoztató műfajban hitelesen beszélni a holokausztról. Spielberg filmje
viszont a tömegkultúra önreflexiót mellőző alkotása, amelyben a műfajért
felelős alkotóelemek maguk alá rendelik, és alapsémákká egyszerűsítik az általa
feldolgozott témát.
Az utóbbi évtizedekben
egyre több film törekszik arra, hogy a hollywoodi dramaturgia révén tegye sokak
számára felfoghatóvá a felfoghatatlant. A közönség körében is sikeres holokauszt-filmeknek,
mint a Schindler listája, Az élet szép, a Hazudós Jakab, az Életvonat,
vagy A zongorista, amelyek egymástól lényegesen
különböző szemléletű, stílusú alkotások, van egy közös vonásuk: a
holokausztábrázolással korábban összeférhetetlennek tartott műfaji, vagy mesei
sémák alkalmazása. Több közülük túlélő-történetet mond el, amelyben a
történelem még a legnagyobb katasztrófák esetében is kicselezhető. A történelmi
filmek egyik jellegzetes konfliktusa a privátszféra és a történelem ütközése, a
mindennapiság jól ismert világába berobbanó külső erő, amely hatására a
kiszámíthatóságot a káosz váltja fel, és a főhős életerején és leleményességén múlik
a túlélés. A Schindler listájában a
jó üzleti érzék, Az élet szépben a
játék és a szeretet, A zongoristában
a mindent legyőző életvágy, a Hazudós
Jakabban a jótékony hazugság a motivációja a hősnek a történelmi
katasztrófával vívott harcban. Az Életvonat,
amely a mese irracionalitásán keresztül erősíti meg a történelmi tényt, a
holokauszt pusztítását, szintén eljátszik a túlélés lehetőségével, mikor a falu
bolondjának képtelen ötletét, az öndeportálást választják a kis zsidó falu
lakói. A felsorolt filmek egyike sem kerüli meg a történelmi katasztrófa igazságát,
hanem épp erre alapozva a túlélési lehetőséget helyezi előtérbe az
elkerülhetetlen pusztításhoz képest.
Némi leegyszerűsítéssel
tehát azt mondhatjuk, hogy a Saul fia
színrelépésekor a koncentrációs táborok ábrázolásának kétféle reprezentációja
él egymás mellett. Továbbra is jelen van az a megközelítés, amely szerint a
holokausztot az ábrázolhatatlanság elvéből kiindulva lehet csak megjeleníteni, mert
Auschwitz nem tartozik a racionális történelmi események közé, ép ésszel
megérthetetlen, ezért a róla szóló alkotásoknak a trauma közvetítésének
kudarcát kell tükröznie. A filmek esetében a szenvedés felfoghatatlan és
megmutathatatlan voltát a „képtilalom” fejezi ki. Ennek a felfogásnak
esszenciája Lanzmann több mint kilenc órás dokumentumfilmje, a Soah, amely az archív felvételek teljes
kizárásával az emlékezés tárgyát csak a visszaemlékezések által teszi
jelenvalóvá. Másrészről azonban jelen van a műfaji elemek erőteljes alkalmazása
néhány fikciós műben, amelyek megragadhatóvá teszik, és alapsémákká
egyszerűsítik a történetet. A meg nem mutatás misztikuma mellett a mitizálódás
folyamatát jelöli a holokausztnak ez a reflektálatlan megjelenítése.
A Saul fia művészi koncepciója, a képszűkítés elve az előbbi
hagyományt követi, mikor a cselekményvilág megteremtésében a néző
képzelőerejére legalább annyira támaszkodik, mint a látvány erejére. A
gázkamrák rekonstrukciója, a hullahegyek megmutatása és a filmet mozgató erős
archaikus történet viszont meghaladja ezt a hagyományt, és – megfelelő
távolságot tartava a holokausztot szentimentálisan megközelítő trendtől – a
rettenet átélésére „kényszeríti” a nézőt.
Kép és képzelet
Milyen válaszai vannak a
Saul fia alkotóinak az olyan
traumatikus helyzet érvényes ábrázolhatóságára, mint a megformázhatatlannak
tűnő végállapot, a Sonderkommando tevékenysége, és a tömeges emberölés gépezete?
A megjeleníthetőség „normái”, mindenekelőtt a megmutathatóság tilalma, az
elbeszélhetőség lehetetlensége és a holokauszt, mint történelmi esemény egyedi,
mással összehasonlíthatatlan volta, eddig is különböző ábrázolásmódok kialakítására
késztették az alkotókat. A Saul fia azzal
teremti újjá a holokauszt emlékezetét, hogy nem csak rámutat a képi
reprezentáció régóta ismert kétségeire, hanem elhagyva az eddigi stratégiákat,
leválva az ismert kódokról, új filmnyelvi választ ad rájuk.
A holokauszt művészi
ábrázolását övező etikai elvárás szerint a koncentrációs táborok
rekonstrukciója a filmkép realizmusával ütközik, mert nem lehet a szenvedés
valóságát mesterségesen létrehozni, a megsemmisítést nem lehet instruált
színészekkel és újraépített díszletek között megmutatni. Az ellentmondás
feloldásaként gyakori a stilizáció (mint az Utószezon
groteszk gázkamra-jelenete, amely így elkerüli a realista ábrázolást), vagy az
archív felvételek használata (Jeles András a Senkiföldjében a család elhurcolásának fiktív képeit a deportálás
dokumentum-felvételeivel helyettesíti). A Saul
fia sem a láger frontális, leíró jellegű bemutatását választja, de nem is
kerüli a realizmus eszközeit. Megoldása a kiismerhetetlen tér, de felismerhető
helyszínek kettőssége. A Saulra tapadó kamera a tér egységét megbontja,
labirintussá változtatja, a koncentrációs táborból töredékeket mutat, mégis elvezet
a pokol legbelső bugyrába. Mivel a szűkített képpel a teret és a cselekvések
jelentős részét homályban hagyja, ami a képről lemarad, azt – főleg a
hanghatások segítségével – a néző képzelőerejére bízza. Amit mutat, a hullákat,
a gázkamrát, a tömeges főbelövést, azt viszont a realitás eszközeivel teszi,
így együtt dolgozik a nézőben a kép hatása és a hiány mozgatóereje.
A film „vonzódása” az
elbeszéléshez, annak ok-okozati összefüggései és magyarázó jellege miatt szemben
áll azzal az állásponttal, hogy a holokauszt a hagyományos narratív sémákkal
elbeszélhetetlen. A Saul fia ezt az imperatívuszt
úgy oldja fel, hogy egyszerre van jelen egy nagyon személyes történet, a fiú
eltemetésének etikai parancsa, és a tömegmészárlás gépezete. A film legalább
annyira összpontosít a halálgyár mechanizmusára, mint a túlélésre, Saul
küldetésének megvalósíthatóságára. Ezért nyilatkozhatta az egyébként nagyon
kritikus Claude Lanzmann a film kapcsán, hogy semmi kivetnivalót nem talál Nemes
Jeles László munkájában, hiszen ő a Soah-ban
hasonló struktúrát épít: Auschwitz logikáját, az iparszerű embertelenséget
akarta megérteni, a „hogyan volt lehetséges?” kérdésre kereste a
visszaemlékezéseken keresztül a választ. A Saul
fiában azonban nem a halálgyár működése az irracionális, hanem Saul
küldetése, a fiú szertartás szerinti temetése. A koncentrációs tábor
elképzelhetetlen világának „eléréséhez” azonban átélhető történetre van
szükség, megőrzi tehát a film a hagyományos elbeszélés szabályait, ami egyre
több fordulatot hoz, és a cselekmény végére háttérbe szorítja a láger
autentikus ábrázolását. A halál nagyüzemi termelése és a Sonderkommando
lázadása között megszállottan cselekvő Saul története mégsem engedi a lélektani
megközelítést, hiszen a főhős halott fiúhoz való viszonyáról alig tudunk meg
valamit. Az egyszemélyes észlelést közvetítő kamera pozíciója, és Saul
története is elkerül minden érzelmességet.
A holokauszt, mint az
európai kultúra legnagyobb traumája, az emberiség egyik legkegyetlenebb tette, milliók
szenvedése, ép ésszel felfoghatatlan – ez azonban nem azt jelenti, hogy nem kell
hozzáférnünk a (filmes) ábrázolás eszközeivel. A Saul fia alkotói nem az ábrázolás kudarcát vitték filmre, hanem az
emberi végállapot élményét, úgy, hogy közben magára a képalkotásra, ezen
keresztül pedig a holokauszthoz való viszonyára irányítják a befogadó figyelmét.
Így teljesíti a film a célját, az emlékezés fenntartását.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 111 átlag: 5.1 |
|
|