FesztiválTörök filmekMenekülés az érzelembeMorsányi Bernadett
Történetek a száz éves török filmművészetből.
A török filmkészítés
századik évfordulójának alkalmából a Török Kulturális Minisztérium válogatást
adott ki az elmúlt évtizedek legjobb török filmjeiből. A Yunus Emre Enstitüsü
Budapesti Török Kulturális Központban idén is folytatódó programsorozat célja,
hogy a magyar, a török, s más külföldi nézők is megismerkedjenek a török
filmművészettel.
A Yunus Emre Enstitüsü filmklubja nem köti magát filmtörténeti
szempontokhoz, a szervezők a vetítést az intézet tematikájához igazítják. A Dinnyehéjból hajót készíteni (Karpuz kabuğundan gemiler yapmak, 2004)
című filmet a gasztro hónap alatt vetítették, aztán szúfi hónap következett,
ezért a filmklubban egy valláshoz köthető alkotás, a több díjat is nyert Derviş
Zaim-film, a Pont (Nokta, 2008) szerepelt. Majd az irodalom
és a kultúra került fókuszba, ekkor vetítették a Két nyelv, egy tábla (2 dil 1
bavul, 2008) című dokumentumfilmet, mely egy kurd faluba került pályakezdő
török tanár egy tanévét mutatja be Ezt a kulturális sokszínűség hónapja követte,
ezért a Távoli lehetőséget (Uzak ihtimal, 2009) játszották, egy
török müezzin és egy félig olasz katolikus nővér (távoli) szerelméről szóló
történetét. A karácsonyhoz illeszkedve a Boldog
élet (Neşeli hayat, 2009) következett,
melynek török főszereplője mikulásként dolgozik egy bevásárlóközpontban. A
köztes időszakoknak nem volt kiemelt témája, egy régi klasszikus is előkerült,
a Magyarországon egykorjátszott Atif Yilmaz-film, A piros kendős lány (Selvi
Boylum Al Yazmalim, 1978). Az 1980-as katonai hatalomátvételről két filmet
is vetítettek (Apám és fiam, Babam ve oǧlum, 2005; Nemzetközi, Beynemilel, The International, 2006), majd modernebb
történetek következtek (Pandora
szelencéje, Pandora’’ nin kutusu,
2009; A szerelem szereti a véletleneket, Așk tesadüfleri sever, 2011).
*
Ha megnézzük a pár hónapja moziba került Nuri Bilge Ceylan-filmet, a több,
mint három órás Téli álmot (2014), a
modern török film eszenciáját kapjuk. Az alapvetően moralizáláson, gondolatokon,
képeken nyugvó lassú tempójú történet
álomszerű atmoszférája, a lét nagy kérdéseit (élet, halál, idő) érintő
párbeszédek, a kultúrára, főként a vizuális művészetekre történő reflexiók,
idézetek a többi filmnek is sajátja. A Téli
álomból talán csak a nagy érzelmek
hiányoznak, ami a vetített műveknek szinte védjegye. A főszereplő Aydın, az
idősödő színész (a film történetének idején panziótulajdonos író), fiatal
feleségével Nihallal is csak morális kérdésekről beszél, nem tudja kimutatni
érzelmeit, miközben a film végén elmondott belső
monológjából (a török filmesek kedvelt eszköze), s döntéséből (végül marad
a panzióban és nem megy Isztambulba) kiderül, hogy élete értelmét a felesége
jelenti. A téli hidegben, mintha az érzések is befagytak volna, ilyenfajta
érzelmi visszafogottság csak Mahmut Fazıl Coşkun filmjében, a Távoli lehetőségben tapasztalható, csupa
csend és (el)hallgatás a film. Egy Isztambulba költözött müezzin, Musa beleszeret
a szomszéd katolikus nővért ápoló Clarába, sokáig csak a konyhaablakból nézik
egymást, s mikor végre megismerkednek, találkozgatni kezdenek, a lány
bejelenti, hogy elmegy Olaszországba apácának. A férfi kikíséri az állomásra,
de csak áll tehetetlenül, miközben a vonat elindul. Ömer Faruk Sorak A szerelem szereti a véletleneket című
filmjét a szerelem mozgatja, a Távoli
lehetőség hősei megfutamodnak a nagy érzés elől, ebben a történetben
viszont a szerelmesek az utolsó pillanatig küzdenek sőt életüket adják
egymásért. A női főszereplő Deniz színházi előadásán összeesett szívbeteg Özgürt
a színésznő vőlegénye, Burak találja meg és viszi kórházba. Az előadás után szerelméhez
siető Deniz autóbalesetet szenved, s Özgür az ő szívével él tovább. A Dzsingisz
Ajtmatov elbeszéléséből készült, A piros
kendős lány című film is egy szerelmi háromszög története, de itt a
szerelem helyett a józan belátás győz, Asya a megbízható férfit választja. A Pont főszereplője, a börtönből szabadult
kalligráfus, szerelme segítségével próbálna új életet kezdeni, de akarata
ellenére bűnt bűnre halmoz, képtelen pontot tenni régi „ügye” végére. A
vígjátéknak induló Muharrem Gülmez és Sırrı Süreyya Önder rendezte Nemzetközi című filmben a
zenekarvezető Abuzer lánya, Gülendam egy baloldali ellenállóba, Haydarba
szerelmes. A lány az internacionálét másolja át otthon lemezről kazettára,
tanulatlan apja megjegyzi a dallamot, betanítja zenekarának, ezért egy állami
ünnepség után kivégzik. A Dinnyehéjból
hajót készíteni című filmben is fontos mozgatórugó a szerelem. A kamasz
főhős, Recep azért akar híres rendező lenni, hogy felkeltse egy lány
érdeklődését.
A magyar filmekben a hatvanas években megjelent oldás és kötés problematika, a
vidékről nagyvárosba kerülő elsőgenerációs értelmiségi fiatalember a török
filmekben is tipikus karakter. A népi származékkal, aki kitör a szűk falusi
létből otthagyva apái-nagyapái világát találkozhatunk a Dinnyehéjból hajót készíteni című önéletrajzi ihletettségű, több nemzetközi díjjal
is kitüntetett Ahmet Ulucay-filmben, ahol a két kamaszfiú Recep és Murat egy
közeli kisvárosba jár át dolgozni és moziba, arról álmodva, hogy egyszer majd
filmet készítenek. A szerelem szereti a
véletleneketben Özgür rockzenészi karrierje miatt hagyná ott a szülői
házat, szívbetegsége miatt viszont az apja preferálta fényképész pályát
választja, de nem akarja tovább vinni apja ankarai üzletét, Isztambulba
költözik. A Nemzetközi forradalmár
hőse, Haydar szintén elhagyja szülővárosát, hogy egyetemen tanuljon. A Jancsó
Miklós Oldás és kötés (1963) című
filmjében megjelenő enervált, belső válságba került harmincas értelmiségi, aki
visszamegy szülőfalujába „megmártózni az egyszerű igazságok tiszta forrásába”
török változata Çagan Irmak Apám és fiam című filmjének egyik főhőse, Sadık, aki azért tér vissza a szüleihez, hogy
fia, Deniz nevelését rájuk bízza. Az apa-fiú konfliktus A szerelem szereti a véletleneket esetében is kiélezett formában
jelenik meg, de mindkét filmben megszűnik a generációs szembenállás, apák és
fiúk egymásra találnak. A családi összetartozás, a rokonokért való kiállás még Yılmaz Erdoğan Boldog élet című szatirikus vígjátékában is központi
szerepet játszik: a Mikulásként dolgozó Riza, sógora esküvőjére gyűjt pénzt. A Téli álomban a testvéri szeretet is
fagyosabb változatban jelenik meg. Aydın megkeseredett elvált húgával, Neclával
sem tud érzelmekről beszélni, olyan témákat feszegetnek, mint a bűn és bűnhődés
kérdése, vagy az, hogyan kéne megszabadulni a gonosztól. Yeşim Ustaoğlu Pandora szelencéje című filmjében anyjuk
keresésére induló három testvérnek sem sikerül egymásra találnia. A szenilis
nagymama, Nusret előkerül, de az asszony egyik gyerekénél sem érzi jól magát, visszavágyik
szülőfalújába, s ebben az utazásban nem gyermekei, hanem a szüleitől elszakadni
akaró unoka, Murat lesz a társa. A nagyszülők unokák szövetségének, generációk
közötti közvetítő szerepének (ez a motívum Gárdos Péter Szamárköhögés című filmjében is megjelenik) megindító szép példája
az Apám és fiam, melyben az unokának,
Deniznek köszönhetően talál egymásra apa és súlyos beteg fia. A nagypapa és
unoka közötti szoros kapcsolat A szerelem
szereti a véletleneketben is megjelenik, Deniz gyerekkorában a legtöbb időt
nagyapjával tölti. A Dinnyehéjból hajót
készíteni című filmben Recep halott nagypapája segítségét kéri, hogy
rájöjjön, milyen elven működik a vetítőgép. A félárvaság, árvaság motívuma több
filmen is végighúzódik, az Apám és fiamban
a katonai puccs alatt szülő anya belehal a szülésbe, mert a város kiürül és nem
találnak orvost. A Távoli lehetőségben
Clara anyja sem éli túl a szülést, utolsó erejét összeszedve még benyit egy
zárdába, de a nővérek már nem tudnak segíteni rajta. A Nemzetköziben Abuzer egyedül neveli lányát, A szerelem szereti a véletleneketben Deniz apja otthagyja családját
egy fiatal nőért.
Özgür Doğan és Orhan Eskiköy Két
nyelv, egy tábla című filmjében valódi, ma is aktuális (a film 2007
szeptemberében kezdődik, s 2008 júniusában ér véget) dokumentumok láthatók a
török társadalomtörténeti valóságból. „Boldog, aki töröknek mondhatja magát”, ismételteti
a török tanár a kurd gyerekekkel, akik nem értik, mit mondanak. A Téli álom és a Pandora szelencéje is él dokumentarista megoldásokkal, mindkét film
esetében az egynemű hangulatot színesítve. Emlékezetes karakter Aydın
bérlőjének anyja, aki először lábfájásra panaszkodik, majd követeli az őket meglátogató
Nihaltól, hogy adja vissza adósságuk miatt elszállított tévéjét. Ugyanilyen
életszerű életképek köthetők a Pandora
szelencéjének nagymamájához, aki, ha rájön a szükség, a szoba közepén is
hozzálát dolga elvégzéséhez, egy isztambuli kikötő gyorséttermében pedig sajátja
helyett unokája szendvicsébe harap bele. A Dinnyehéjból
hajót készíteni című filmben több esetben a fantázia realista (falusi)
életképpel keveredik, például Recep anyja kidobja fia összegyűjtött
filmtekercseit, s egy környékbeli macska játszani kezd velük.Az 1980 szeptember
12.-i katonai puccs, a három évig tartó katonai junta – ahogy 1956 a magyar
filmművészetben –, a török filmekben is nyomot hagyott. Az Apám és fiamban a politika drámai és sorsfordító módon kapcsolódik
össze a magánélettel. Az ellenzéki újságíró, Sadık börtönbe kerül, s a rossz
körülmények miatt gyógyíthatatlan tüdőbeteg lesz, így fia a belpolitikai
történések miatt apját és anyját is elveszíti. A Nemzetközi című filmben az új politikai fordulat eleinte komikus
formában jelenik meg. A katonai vezetés a népi zenekart militarizálja (katonai
egyenruhát kell viselniük, vastag bajszukat le kell borotválni, fúvós
hangszerüket vonósra kell cserélni), s egészen a film végéig úgy tűnik, hogy A tanúhoz (1969) hasonló filmszatírát
látunk. Abuzar Pelikánt idézve próbálja eltalálni azt az életstratégiát, amivel
túlélheti a hétköznapokat, de a film végül tragikus fordulatot vesz, egy állami
ünnepségen, mikor a zenekar a Kommunista Internacionálét kezdi játszani, a
katonák lelövik Haydart, Abuzart pedig börtönbe zárják, majd kivégzik.
A török filmekre jellemző az érzelmi-hangulati és a műfaji hibriditás. A
tragikus végkifejlet miatt a Nemzetközit
sem lehet hagyományos értelemben vígjátéknak tekinteni, s ugyanez mondható el a
komédiának definiált Boldog életről
is, mely szintén a kisemberek nézőpontjából elmesélt történet. A humorosnak
szánt gegek ellenére a film súlyos állításokat tartalmaz, a főhős feleségének
leghőbb vágya, hogy gyereke legyen, de a bizonytalan anyagi körülmények miatt
korosodó férje még várni akar. A komikus elemektől a filmdrámák sem mentesek,
ez leginkább a formai játékosságban (közelik használata, kimerevítés,
gyorsítás) érhető tetten. A (vetített) török filmek másik meghatározó jegye a túlzott
érzelmesség, a giccsre való hajlam, a mesébe illő cselekménybonyolítás, ennek
jó példája A szerelem szereti a
véletleneket című film. A történet 1977 szeptemberében kezdődik, a főhősök
szülei kórházban vannak. Deniz anyja kontrollra érkezik, Özgür édesanyjának,
Nerimannak a szülési fájdalmai indulnak be, ezért férje autóval viszi a
kórházba. Yılmaz a parkolóban belehajt Deniz szüleinek kocsijába, s az ütéstől
Incinél is beindul a szülés. A két nő egymás mellé kerül a kórteremben, s végül
egyszerre szülnek, az anyákat kezükben a csecsemőkkel a fényképész Yılmaz
megörökíti. A kórház, a karambol és a két csecsemőről készült fénykép adja a történet
keretét. A film végén Deniz autóbalesetet szenved, s ezzel sikerül megmentenie Özgürt,
a férfi az ő szívével él tovább. Az utolsó képeken Özgür a Deniz gyerekkori
naplójába ragasztott csecsemőfénykép mellé illeszti a sajátját. A napló és a
gyerekkori fényképek végigkísérik a történetet, s a szerelem szinte kezdetektől
Özgür szívbetegségével fonódik össze. Deniz gyerekkorukban a fiú biciklije elé
ugrik, s mindketten kórházba kerülnek, ekkor derül ki, hogy Özgür szívbeteg.
Egy alkalommal Deniz nagypapája fényképet készített unokájáról Yılmazzal. Özgür
ebédet hoz az apjának, s mikor megpillantja a lányt elejti az ételhordót, Deniz
nevetni kezd, Yılmaz pedig kattint. A lány odaszalad a fiúhoz és megcsókolja,
ezután Özgür rosszul lesz, s a felnőttkori együttléteket is szívpanaszok
követik. Huszonötévvel később a férfi ezzel a fényképpel reklámozza apja
emlékére rendezett kiállítását. Deniz megpillantja a posztert, s bemegy a
megnyitóra, ekkor találkoznak újra, bár a sűrűn használt flash backekből
kiderül, hogy az elmúlt években többször is elmentek egymás mellett. A filmnek
központi formaképző eleme a fénykép, sok esetben egy-egy gyerekkori fotó
elevenedik meg, s mutatja be a gyermekkori éveket, gyakorik az áttűnések, mikor
pedig a főhősök felnőttként visszatérnek Yılmaz üzletéhez, párhuzamosan látjuk,
ahogy gyerekként mennek az utcán. A Téli
álomban fontos szerep jut a társművészeteknek (irodalom, zene), A szerelem szereti a véletleneket elsősorban
a popzenéből merít, a két főhős története sokszor zenekarok dalaival van
elmesélve. A Téli álom hóesése és az
állandó hideg ad valami álomszerű-meseszerű atmoszférát a filmnek, A szerelem szereti a véletleneketben a
hóesés inkább a giccs aláfestő eszköze, Özgür drámai zene kíséretében próbálja
elérni az Isztambulba induló vonatot, hogy zenekarával fellépjen, de a vonat
elmegy, a férfi összeesik, a kórházi kezelést követően pedig a nyugodtabb
életet ígérő fotós pályát választja. A hóesés egyedül a Dinnyehéjból hajót készíteni című filmben jelenik meg humoros,
játékos formában. Recep egy nyári délután találja ki A téli éjszaka című horrorfilm ötletét, melyben a magányos
vízimolnárt egy hóviharos éjszakán, arra akar kényszeríteni egy dzsin, hogy
őrölje meg a gabonáját, de a vízimolnár nem nyit ajtót. Mikor Recep ideér a
meséléssel, a hóvihar kivágja a pajta ajtaját, Murat felnéz, de csak azt
kérdezi meg barátjától, mennyibe kerül egy 8 mm-es kamera.
A Yunus Emre Enstitüsü filmklubjában vetített filmek érzelmes, lassú tempójú,
néha túl hosszú történeteikkel eltérnek a kordivattól. Az intézet is, mintha a
filmeket reprezentálná: archaikusnak tűnő bútoraival, tárgyaival, vendégszeretetével
egyfajta menedéket, menekülési útvonalat nyújtva a rideg valóság elől a mesébe
és az érzelembe.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 107 átlag: 5.71 |
 |
|