KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/november
MAGYAR VIDÉK: ELVESZETT FIATALOK
• Kránicz Bence: Kamera által élesen Dokumentumfilmek fiatalokról
• Varga Balázs: A hatalom íze Veszettek
• Pólik József: Mi leszünk az ifjúság Szocreál fiatalok
MAGYAR MŰHELY
• Erdélyi Z. Ágnes: „A szüleimtől megkaptam a huszadik századot” Beszélgetés Fekete Ibolyával
• Bilsiczky Balázs: Emlékkönyv Beszélgetés Gárdos Péterrel
• Kovács Bálint: „Mint Pókember szuperképessége” Beszélgetés Dési András Györggyel és Móray Gáborral
RETRO-BANDÁK
• Géczi Zoltán: A java még csak most következik Frank Sinatra 100
• Varró Attila: Élő legendák Fekete mise
A SZERZŐI HORROR
• Varga Zoltán: Rémálmok álmodója Wes Craven (1939-2015)
• Árva Márton: Eleven vérvonal Del Toro kísértetei
• Sepsi László: Rosszfiúk és fúriák Lucky McKee
VELENCE
• Schubert Gusztáv: Vén Európa Velence
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Valami jobbra várva CineFest
• Stőhr Lóránt: Valami jobbra várva CineFest
• Sághy Miklós: Kontinenseken átívelő vizuális utazások / A világ szeme BIDF
• Horeczky Krisztina: Istentől az ördögig Érpatak modell
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: A fekete múmia átka Alsó-Parnasszus magaslatán
KÖNYV
• Huber Zoltán: Variációk egy témára Kelecsényi László: Eső és telefon
• Varga Zoltán: Az újraértelmezett szatíra Török Ervin: A szatíra diskurzusai a modernitásban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: Botanikus szuperhős Andy Weir: A marsi
• Andorka György: Prométheusz gyermekei Ridley Scott: Mentőexpedíció
KRITIKA
• Takács Ferenc: Shakespeare és az irokézek Macbeth a filmvásznon
• Ádám Péter: A banlieu tigrise Dheepan
• Nagy V. Gergő: A panel Istene A legújabb testamentum
• Varró Attila: Útirajzok a kamaszkorból Tökmag és Gázolaj
MOZI
• Strausz László: Miért én?
• Baski Sándor: A lecke
• Kovács Kata: A keresés
• Jankovics Márton: Kötéltánc
• Huber Zoltán: Sicario – A bérgyilkos
• Vajda Judit: A kezdő
• Kránicz Bence: Apák és lányok
• Sepsi László: Szcientológia, avagy a hit börtöne
• Forgács Nóra Kinga: Fák jú Tanár úr! 2.
• Varga Zoltán: Hotel Transylvania 2.
• Hegedüs Márk Sebestyén: Az utolsó boszorkányvadász
• Varró Attila: Pán
DVD
• Gelencsér Gábor: Ének a búzamezőkről
• Pápai Zsolt: Kálvária
• Soós Tamás Dénes: Cobain: Montage of Heck
• Varga Zoltán: Szaffi
• Soós Tamás Dénes: Testvéri kötelék
• Sepsi László: A kihalás szélén

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A kezdő

Vajda Judit

The Intern – amerikai, 2015. Rendezte és írta: Nancy Meyers. Kép: Stephen Goldblatt. Szereplők: Anne Hathaway (Jules), Robert De Niro (Ben), Nat Wolff (Justin), Rene Russo (Fiona). Gyártó: Waverly Films. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 121 perc.

 

A hetvenes/kilencvenes évekbeli ikonikus alakításai után megszelídült bika, Robert De Niro bő tizenöt éve ugyanakkora elszántsággal építi komikusi pályáját, mint annak idején a drámait. Ennek újabb lépcsőfokaként az igényes romkomok királynőjével, Anne Hathaway-jel és Nancy Meyers forgatókönyvíró-rendezővel szövetkezett, akit eddig főként súlytalan blődlik szerzőjeként ismerhettünk.

A korábban csak Nora Ephron gyengébb kiadásaként muzsikáló Meyers most több fronton is szintet lépett. Nemcsak hogy korábbi alkotásainál minden szempontból jobb filmet rendezett, de két, a filmművészetben a mai napig elhanyagolt és kihasználatlan területen is előremutató lépéseket tett. A hetvenes özvegy „senior gyakornokként” való vidám és tanulságos csetlés-botlásáról mesélő A kezdő tökéletesen illeszkedik az utóbbi években előretörő gerontofilmek sorába, sőt meg is haladja azokat. Meyers műve ugyanis nemcsak olyan öregfilm, ami hitelesen jeleníti meg a nyugdíjkorhatár felettiek gondját-baját, hanem olyan, ami időskorú főhősét egy nála sokkal fiatalabb közegben is érvényesen tudja ábrázolni. A kezdő lényegi része arról szól, milyen jól „üzemel” Ben a fiatalos startup cégnél, milyen jól megtalálja a hangot fiatal kollégáival és jó barátja lesz annak a főnöknőnek, aki az unokája lehetne.

A rendezőnő alkotása ugyanilyen haladó abból a szempontból is, ahogy a női karrierépítést bemutatja. A munkamániás, karrierista nő itt nem ellenpélda vagy feltörekvő vágyaival mint afféle hübrisszel küzdő hősnő, hanem megdicsőülő figura, akinek feminista erényekből adódó kiválóságát több jelenetben is hangsúlyozzák – olykor az Amerikában szinte egyeduralkodó női karrierként elfogadott focianyukák ellenében is. Ha a filmnek semmi más pozitívuma nem lenne, már ezért a két, forradalminak tekinthető húzásáért érdemes volt elkészíteni – és érdemes megnézni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/11 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12477