Betiltott vágyakA dán lányElcserélt nemekSchubert Gusztáv
A
test forgandó. Ha a nemünket keveri el a sors, különösen.
A
címszereplő dán lány történetesen egy lányosan szép dán férfi, a múlt századelő
ismert és kedvelt dán tájképfestője, Einar Wegener (1882-1931). Hattyúnyakú,
pirulásra hajlamosan hófehérbőrű, feminin férfi volt, a látszat azonban csalt,
emancipált, szabad szellemű, életvidám feleségét férfias szenvedéllyel
szerette. Gerda Gottlieb szintén festett, nem sok sikerrel, mígnem egy végzetes
napon a Wegener-házaspár erotikus összhangja váratlanul és végletesen meg nem
rendült. Gerda modellje/barátnője késett, mire megkérte férjét üljön modellt a
hosszúcombú, elegáns balerina helyett. A férfi benne volt a csínyben, örömmel
bújt a selyemharisnyába, kéjjel húzta lábára a finom balettcipőt. Hanem a tréfa
balul sült el, akárha egy Andersen-mesébe csöppent volna, a férfi csodálatos
lánnyá változott.
Einar
Mogens Wegener egy nap Lili Elbeként ébredt. Ez, gondolnánk, nem is olyan kellemetlen
formája az átváltozásnak. Járhatott volna úgy is, mint a rút bogárrá lett Gregor
Samsa. Tisztán esztétikai szempontból, persze így is van, csak hát kívülről
nézni az efféle metamorfózist, finoman szólva is érzéketlen kibicelés, belülről
átélve az átváltozás akkor is durva horror, ha nem valami gusztustalanság lesz
belőlünk, hanem légies szitakötő. A dán
lány többek közt azért is figyelemre méltó film, mert átélhetővé teszi a zsigeri-lelki
rettenetet, amikor az ember egyszer csak felfedezi, hogy másvalaki testében
élte addig az életét. És ott siklik ki, amikor elhiszi, hogy férfiből
transznemű nővé lenni, mindössze bátor önkiteljesítés, olyan sima ügy, mintha a
4-es metróról átszállnánk a 2-es villamosra.
David
Ebershoff regénye nyomán Tom Hooper (A
király beszéde) fontos és súlyos témát talált, nagy kár hogy nem tudja
tisztán és élesen elmondani, mert a stílust nem találta meg hozzá. A könnyes-artisztikus
melodráma nyelvén nem lehet ezt a szövevényes, és inkább keserves, mint örömteli
sorsot pontosan és tragikus teljességében elmesélni. Pedig minden elem ott van
a filmben, még az egészből mit sem értő, és ezért ádázul ellenséges társadalom
precíz lélekrajza is. Einar/Lili „baját” úgy tekintik, mintha el lehetne kapni,
akár az influenzát, és persze a meglévő skatulyákba igyekeznek begyömöszölni
egész életét, hol homoszexuálisnak nézik, hol skizofrénnek. Pedig nem az, hanem
nő, aki egy nap férfitestben ébredt, és élete árán is azzá akar visszaváltozni,
amitől a DNS-láncok vakvéletlen találkozása elvett tőle.
A DÁN LÁNY (The Danish Girl) – amerikai-brit, 2015. Rendezte: Tom Hooper.
Írta: David Ebershoff könyvéből Lucinda Coxon. Kép: Danny Cohen. Zene:
Alexandre Desplat. Szereplők: Eddie Redmayne (Einar/Lili), Alicia Vikander
(Gerda), Matthias Schoenaerts (Hans), Ben Whishaw (Henrik). Gyártó: Working
Title / Pretty Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 119 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 6.06 |
|
|