FilmiskolaBeszélgetés Hartai Lászlóval„180 fokos fordulatra lenne szükség”Soós Tamás Dénes
A médiaismeret
tanításában húsz évvel ezelőtt még lépéselőnyben voltunk, mára sereghajtók
lettünk Európában.
A média elképesztően
gyorsan változik. Új korszakot kell nyitni a médiaoktatásban is, vallja Hartai
László, Balázs Béla-díjas rendező-operatőr, az ELTE BTK tanára, a hazai
médiaismeret-oktatás vezető személyisége.
*
A magyar médiaoktatás előnyös pozícióban volt a 2000-es évek
elején, de mára elveszítette ezt a fórját a többi európai országgal szemben –
mondtad legutóbb egy konferencián.
Fontos leszögezni az
elején, hogy én a médiaoktatáson – ebben a kontextusban legalábbis – az
általános iskolai és gimnáziumi médiaoktatást értem. Ezen a területen az előnyt
az jelentette, hogy 1996-ban bekerült a Nemzeti alaptantervbe a Mozgóképkultúra és médiaismeret
tantárgy. Ehhez mindössze három hónap kellett és néhány személyes kapcsolat,
ami teljesen abszurd. Egy ilyen lépés hosszú és alapos előkészítést igényel, a
tanterv részletes kidolgozásától a tankönyvek megírásán keresztül a tanárok
továbbképzéséig. Magyarországon viszont ezt a hosszú távban gondolkodó, sok
szakmai vitával és aprómunkával járó, de cserébe stabilizáló fejlesztést nem
ismerjük. Ha valaki az elmúlt ötven évben pozícióba került, akkor gyorsan át
akarta nyomni a számára fontos dolgokat, mert így volt esélye bárminek is,
ugyanakkor ez a módszer semmiféle garanciát nem adott a jövőre nézve.
Ennek ellenére a 90-es
években még előnyt jelentett a jogszabály, ami garantálta, hogy legyen
médiaoktatás Magyarországon. Hogy milyen óraszámban és milyen életkorban, az
másodlagos volt. Az egyezség úgy szólt, hogy ha bizonyít a tantárgy az
iskolában, akkor megszerezheti a szükséges óraszámokat. Elkezdődött a tanárképzés
is, és némi állami pénz is befolyt a területre: két alkalommal 30 millió
forintos nagyságrendben támogatta az oktatási minisztérium, hogy a tanárok
elmenjenek az egy- vagy a kétéves posztgraduális képzésekre. 2004-ben a magyar
iskolarendszer átállt a kétszintű érettségire – kezdetben emelt szinten is
lehetett érettségizni médiából, ma már nem –, ami kedvet csinált a gyerekeknek
ahhoz, hogy ilyen területen tanuljanak tovább a felsőoktatásban. Ez így együtt
olyan csomagot alkotott, ami máshol nem létezett Európában. De közben eltelt
8-10 év, és 2005 és 2009 között számos európai országban bekerült a média a
közoktatásba, ráadásul sokkal átgondoltabban és stabilabban, mert ott nem
spórolhatták meg az előkészítést. Ehhez hozzájön még az is, hogy a 2000-es évek
közepére az egész médiatér radikálisan megváltozott. A technológiai robbanás
ugyan megoldotta az eszközhiánnyal kapcsolatos problémákat, hiszen ma már a
gyerekek okostelefonja elegendő a legtöbb médiaórai feladathoz, viszont
átalakultak a gyerekek médiafogyasztási szokásai. Bizonyos életkor fölött kevesen
néznek tévét, helyette a számítógép előtt ülnek, és fogyasztóként, aktív
felhasználóként viselkednek. Emiatt a tanárképzésben is szükség lenne egy
második hullámra, mert a 90-es évek végén még nem lehetett kiképezni a
tanárokat arra, hogyan tanítsák a mai médiakörnyezetet a gyerekeknek.
Ma milyen problémákkal kell szembenézni a hazai médiaoktatásban?
Tantárgyfejlesztőként többet
kéne foglalkoznunk azzal, hogy aktuális, az internettel kapcsolatos példákon
keresztül tanítsuk a gyerekeket. De közben nem lehet kihagyni a televíziós
korszakot sem, mert a családban még mindig a tévé a legfontosabb
tömegkommunikációs eszköz – és a gyerekek is néznek tévét, csak éppen az
interneten. Figyelni kell arra is, hogy a digitális kompetenciafejlesztést ne
mossuk össze a médiaoktatással, amire a médiaoktatás „új iskolája” hajlamos. De
a legfontosabb talán az lenne, hogy felméréseket végezzünk az iskolákban. Ugyanis
senki nem vizsgálta meg, mi zajlik valójában a médiaórákon. A szakértők
kérdőíveket küldözgetnek egymásnak, és abból próbálják felfejteni, mi van a
valóságban, ahelyett, hogy elmennének az iskolába és beülnének egy órára. Azt
is hiába kérem az illetékesektől már tíz éve, hogy megnézhessük a diákok
médiaérettségi feladatait. Tíz év alatt több mint tízezer gyerek érettségizett
ebből a tantárgyból Magyarországon, tehát több mint tízezer projektmunka és
teszt alapján lehetne kutatni, hogyan fejlődött a szövegértési vagy épp a
filmalkotási képességük. De ha nincs rá pénz, akkor ezt sem lehet
megvalósítani, a médiaoktatásra, a kutatásra és fejlesztése pedig semmilyen
forrás nem áll rendelkezésre 2006 óta. Tíz év alatt pedig elment mellettünk a
világ.
Miben maradtunk le ez alatt a többi európai országtól?
Hollandiától
Németországig, Svédországtól Belgiumig sok országban léteznek ún.
tartalomfejlesztő és médiaoktatási központok, ahol azt kutatják, hogyan lehet
innovatív módon tanítani a médiát. A tankönyv csak egy lehetőség a sok közül,
és nem is feltétlenül a legjobb – Magyarországon például sok diák nem tudja
megvenni, mert drága. A tehetséggondozást is lehetne szabadabban folytatni,
nálunk ugyanis az OKTV túlságosan be van építve az iskolai rendszerbe, az
eredmény is beszámítható az egyetemi felvételibe. Máshol az OKTV-nél sokkal
izgalmasabb versenyek vannak. Soha nem tudtunk még pályázni például az Evens
Alapítványnál, ami a leginnovatívabb médiaoktatási formákat díjazza, annak
ellenére, hogy Magyarországon már húsz éve oktatjuk a médiát az iskolákban.
Az egyetlen szegmens,
ahol kitart még az előnyünk, az az érettségi. Annak idején még 1998-ban tettem
egy körutat az angliai iskolákban, hogy megnézzem, hogyan zajlik ott a
médiaoktatás. A tanulság az volt, hogy nem feleltetnek, hanem több hétre szóló
kutatási feladatokat adnak a gyerekeknek, amik teljesítéséhez mozogniuk kell a
környezetükben, tapasztalatokat gyűjteni és strukturáltan megfogalmazni azokat.
Ennek megfelelően a magyar médiaérettségit is úgy építettük fel, hogy legyen
egy projektrésze. Az érettségi azért is jelent sokat, mert kevés országban
mérik strukturált médiavizsgán azt, hogy mit tudnak a gyerekek és mennyit
fejlődtek a készségeik.
Ideális esetben hogyan nézne ki a magyarországi médiaoktatás?
Az iskolákat is partnerként
kezelő előkészítés után ajánlatot kéne tenni, hogy heti 2-3 tanórában tanítsák
a médiát 13 és 18 éves kor között. Ez az óraszám a mostaninak a sokszorosa, de
szükség lenne rá, mert a gyerekek ma már sokkal inkább a médiából tanulják a
valóságot, mint az iskolában a tanároktól. Muszáj lenne az iskolának is
megértenie ezt a mediatizált világot. A képességfejlesztés ma Magyarországon a
nyelvoktatást, a természettudományos tantárgyakat, valamint a magyar és
történelem órákat takarja, mintha csak ennyiből állna az emberi kultúra. Pedig
azt is figyelembe kéne venni, merre halad a világ és milyen képességeket igazol
vissza a munkaerőpiac. Kritikus állampolgárokat kéne nevelni, akik kétkedve
olvassák a média híreit és tudnak szelektálni, hogy mi tartozik rájuk, és mire
nem kell vesztegetni az idejüket. Fontos, hogy a gyerekek megtanulják: a média
minden eseményt történetté alakít, és a különböző médiaszervezetek különböző
narratívákat javasolnak, amiket megpróbálnak eladni nekik. Erről írtam részletesebben
az NMHH-nál megjelent könyvemben, a Médiaesemény-esettanulmányokban.
Emellett fontos lenne az
is, hogy felálljanak az említett innovatív tartalomfejlesztő intézetek.
Finnországban például folyamatos tantervfejlesztés folyik egy erre szakosodott
intézetben, ahol azt kutatják, hogyan kéne átalakítani a tantervet 7-8 év múlva
– függetlenül attól, milyen kormány lesz akkor hatalmon. A média nagyon gyorsan
változik, ezért szinte lényegtelen, mi volt a tanterv 2000-ben, amikor például
még a Facebook sem létezett. És persze a tanárképzést is támogatni kéne,
megtanítani őket a kreatív médiahasználatra. Nekik sem előadást kell tartani,
hanem feladatokat adni, azokat kiértékelni és elemezni, esetleg újra
elvégeztetni velük, ez pedig szintén idő- és erőigényesebb munka.
A médiaoktatáson belül a filmtanításra is lehetne nagyobb
hangsúlyt fektetni.
A Mozgóképkultúra és
médiaismeret tantárgy magyar specialitás, mi találtuk ki – és ebben nekem is
nagy szerepem volt –, hogy összekötjük a film- és a médiaoktatást. De általános
jelenség, hogy kezdik újra felfedezni és a médiától függetlenül hangsúlyozni a
tantervből az elmúlt évtizedekben kikopott filmoktatást. A legutóbbi
sikersztori az észak-íreké, akiknél évente kétmillió euróval támogatják a
filmoktatást, mert elmagyarázták a kormányzatnak, milyen fontos a film a
lokális hagyományok átörökítése, a személyiségfejlesztés és a munkahelyteremtés
szempontjából.
Bár globális trend, hogy egyre kevesebben járnak moziba, de lehet
összefüggés a magyar filmoktatás elhanyagolt helyzete és a magyar filmek nézőszámának
radikális csökkenése között?
Én próbálom meggyőzni a
Filmalapot, illetve a vezérigazgatót, Havas Ágnest, hogy mekkora potenciál van
a filmoktatásban. A Filmalap is kihasználhatná az iskolarendszert, hiszen
moziba a 12 és 30 év közöttiek járnak tömegesen, akiknek többsége a
gimnáziumban és az egyetemen ül az iskolapadban. A hazai publikum ötven éve
arra szocializálódik, hogy a magyar film rossz. A Filmalap még nem jött rá – vagy
rájött, de nemigen kezdeményezett ebben az ügyben –, hogy amíg ez nem változik
meg, addig hiába fektet akármennyi pénzt a marketingbe, nem fognak nőni a
nézőszámok. Ahhoz 180 fokos fordulatra lenne szükség, hogy az emberek azt
gondolják, a magyar film érdekes. Ha a mostani kormányzat úgyis a nemzeti
öntudatot hangsúlyozza, akkor a magyar film területén is ki lehetne használni ezt
– ugyanúgy, ahogy a magyar termék fogyasztására buzdítanak. Egyél magyar
paprikát, nézzél magyar filmet. Ennek megvalósításához persze rengeteg ötlet és
erő kéne. Nekem van is hozzá egy nagyon egyszerű szlogenem. Nevezetesen, hogy a
magyar film jó. Erre is sok példát lehet hozni – még akkor is, ha évente csak
egy-két jó magyar film készül.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 31 átlag: 5.9 |
|
|