KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/január
BETILTOTT VÁGYAK
• Vajda Judit: Ádámévák Transzszexualitás a kortárs filmművészetben
• Schubert Gusztáv: Elcserélt nemek A dán lány
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ-filmek: Lengyelország
BŰNMOZI
• Zombory Erzsébet: Angol labirintus Hercule Poirot és Miss Marple
• Ádám Péter: Géniusz a négyzeten A Hitchbook-sztori
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Hosszú út Máriássy Félix stílusváltásai
• Morsányi Bernadett: Voltam élni Beszélgetés Dobai Péterrel
FILMISKOLA
• Soós Tamás Dénes: „180 fokos fordulatra lenne szükség” Beszélgetés Hartai Lászlóval
SZERZŐI RAJZFILMEK
• Dobay Ádám: Hazatérés Álomországból Mamoru Hosoda
• Kránicz Bence: Kutya világ ez, Snoopy Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts-film
• Sepsi László: Két világ közt Anilogue 2015
• Varga Zoltán: Kollázs és karikatúra Réber László animációi
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek Tajvani hullámok - 2. rész
FESZTIVÁL
• Bilsiczky Balázs: Arcvonalak Verzió Fesztivál
• Bartal Dóra: A tudatosság nyomógombjai Jihlava
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: A nyelven túli költészet A kortárs lírai film Brakhage után
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Amerikai rémálom Az ember a Fellegvárban
• Csiger Ádám: Rebootolni a világot 12 majom
• Pernecker Dávid: Utazás az Univerzum peremére Rick és Morty
KÖNYV
• Veress József: M mint mozi Bokor Pál: A film mint mozgás
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Máltai bálnák Moby Dick filmek
KRITIKA
• Árva Márton: Okkal lázadók Mustang
• Pápai Zsolt: Hidegháborús hősök Kémek hídja
• Kovács Bálint: Kurvának áll Félvilág
MOZI
• Jankovics Márton: Ég és jég között
• Soós Tamás Dénes: Macondo
• Forgács Nóra Kinga: Lépcsőházi történetek
• Baski Sándor: A kincs
• Csiger Ádám: Marguerite – A tökéletlen hang
• Kovács Kata: Így jártam a mostohámmal
• Kovács Marcell: Krampusz
• Kránicz Bence: Káosz karácsonyra
• Teszár Dávid: Truman
• Sepsi László: Ha Isten úgy akarja
• Varró Attila: Holtpont
• Alföldi Nóra: Szüleink szexuális neurózisai
• Alföldi Nóra: Szüleink szexuális neurózisai
DVD
• Schubert Gusztáv: Egy erkölcsös éjszaka
• Czirják Pál: Kánikulai délután
• Kránicz Bence: Szeméttelep
• Soós Tamás Dénes: Maggie
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Hungarian Comics Speak English
• Bayer Antal: Hungarian Comics Speak English

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szeméttelep

Kránicz Bence

Trash – angol-brazil, 2014. Rendezte: Stephen Daldry. Szereplők: Rickson Tevez, Rooney Mara, Martin Sheen. Forgalmazó: Bontonfilm. 114 perc.

 

A brazil szegénynegyedek dekoratív szemétdombjait időről időre kedvtelve pásztázzák végig kameráikkal a nyugati filmesek, a nyomor történeteit ugyanis könnyű kizsákmányolni és hollywoodi mázzal leöntve kínálni a világ szerencsésebbik felének. A periféria országai közül számos helyen önkénteskedő Andy Mulligan saját élményeire alapozva írta meg Trash című, 2010-ben megjelent regényét, amelyből tavaly Az órák és A felolvasó rendezője, Stephen Daldry készített moziváltozatot. Daldry színészi jutalomjátékokra lehetőséget adó midcult melodrámái színvonalasak ugyan, de izgalmasnak nemigen lehet mondani őket, és a szentimentális hangvételhez is rendre veszélyesen közel kerülnek.

A Szeméttelep azonban egyáltalán nem érdektelen és nem is giccses film: a düledező riói favelák és a szinte önálló városkát képező szemétdombok nemcsak háttérként szolgálnak, hanem főszereplővé lépnek elő, és talajközelben tartják a hivatásos guberálóként tevékenykedő kisfiúk történetét. Rafael és barátai véletlenül lelnek rá a korrupt elit titkait leleplező dokumentumokra, és fejükbe veszik, hogy a nyilvánosság elé tárják azokat, ha el tudnak menekülni a gengszterek zsoldjában álló rendőrök elől.

A nagyszerű Richard Curtis (Igazából szerelem, Időről időre) forgatókönyvében váltakozik a mesébe illő kalandok hangneme, az ifjúsági filmeket idéző gyerekes csínytevéseket és elmés szópárbajokat komor és erőszakos szekvenciák váltják, kiábrándító társadalomképet rajzolva a szemétbe és bűnbe fulladó Brazíliáról. Az alkotók hibája, hogy a hitelesnek ható miliőábrázolást a finálé előkészítetlen és irreális fordulataival kezdik ki. Feszes szerkezete és remek színészei (a ragyogó gyerekszereplőknek többek között Rooney Mara és Martin Sheen szekundálnak) dacára a Szeméttelep némi hiányérzetet hagy maga után, mert a nyomasztó történetbe nem szervesül a happy end – Daldry filmje talán ezért sem ért el olyan sikereket, mint előképei, az Isten városa vagy a Gettómilliomos.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/01 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12560