MaNDA-dossziéMi a MaNDA?A magányos villaBarkóczi Janka
A nemzeti filmarchívum szerepén
és lehetőségein érdemes és kell is gondolkodni, léte és önállósága azonban egy
kulturált társadalomban, a mozgókép kiemelt szerepére épülő világban nem
képezheti vita tárgyát.
Az elvarázsolt budakeszi erdők
szélén, egy hetvenes évekből maradt különös, retró hangulatú épületegyüttesben
működik az az intézmény, mely a kezdetektől napjainkig született felbecsülhetetlen
értékű nemzeti mozgóképkincset őrzi és ápolja. Az évtizedek során sokszor
átnevezett és újragondolt szervezet 1992-ben nyerte el a közgyűjteményi státuszt,
így fenntartója és felügyelője az állam, feladata pedig törvényi szabályozás
útján is a magyar és egyetemes filmművészet dokumentumainak archiválása,
megóvása és kutatása lett. A nagy múltú, remek szakemberekből álló gárda az
alapítás óta többnyire csendben és a lehetőségeihez képest teszi a dolgát, az
utóbbi egy évben azonban két ügy kapcsán is komolyabb figyelmet kapott. Míg az
1991 óta működő, az archívumi kincsek speciális vetítőhelyeként üzemelő
Örökmozgó elvesztése elsősorban a tudatos filmínyencek érzékenységét bántotta,
az idén januárban felröppent hír, mely szerint júliustól elképzelhető a teljes
szervezet jogutód nélküli megszüntetése, már széles körben megütközést váltott
ki. A kormányzat részéről a mai napig nem cáfolt és meg nem erősített
információ okkal gerjeszt nyugtalanságot, hiszen a nemzeti filmarchívum léte és
működése kulcskérdés és komoly civilizációs fokmérő az audiovizuális médiumokra
épülő kortárs kultúrában. A felvetés ellen széleskörű szakmai tiltakozás
kezdődött, mely mellé a lelkes mozilátogatók és jóérzésű civilek is azonnal
felzárkóztak, a jövő képe azonban továbbra sem tiszta. Bármi lesz is az
intézmény sorsa, leszögezhetjük, hogy a jogutód nélküli megszüntetés gondolata már
önmagában is merő barbárság, hiszen a filmarchívum sokrétű funkciója,
tevékenységének éppen folyamatosságában rejlő ereje olyan nélkülözhetetlen
érték, melyet egyetlen pillanatig sem szabadna veszélyeztetni, sőt, éppen kiterjesztése,
láthatóvá tétele volna indokolt.
Tékától a MaNDA-ig
A filmes értékek megőrzése
iránti igény csaknem egy idős magukkal a szóban forgó értékekkel. Már a korai
szaklapok hasábjain felvetődött az ötlet, a két világháború között pedig egyre
koncepciózusabb tervek születtek erre vonatkozóan. Balázs Béla 1931-ben egyenesen
azon kesergett, hogy mi minden ment veszendőbe erre szakosodott gyűjtemény
híján, a későbbiekre pedig nagyobb szigort és szisztematikus könyvtár-jellegű
rendszert javasolt. A Horthy-korszakban az MTI érdekkörébe tartozó Magyar Film
Iroda berkein belül alakulhatott volna speciális részleg, a főleg
dokumentumanyagok és történeti jelentőséggel bíró felvételek archiválására
vonatkozó terveket azonban a második világháború keresztülhúzta. Szőts István
1945-ben tékaként működő ellátó és kutatóhely felállítását szorgalmazta, az
első gyakorlati lépések azonban a filmtörténetírás legendás doyenje, Lajta
Andor nevéhez fűződnek. Ő a Hunnia Pasaréti úti telepén kezdett a Magyar Állami
Filmarchívum megszervezésébe részben azokból a tekercsekből, melyek a Balázs
Béla 1949-es halála miatt félbemaradt gyűjtési projektből ide kerültek. A
filmarchívum hivatalos megalapítására még majdnem egy évtizedet várni kellett,
egészen 1957-ig, amikor Színház és Filmtudományi Intézet néven Hont Ferenc
vezetésével elindult a munka. Az alapok kiépítése után hamar nyilvánvalóvá
vált, hogy a színház és film külön-külön is meglehetősen nagy terület, így a
két ágazat szétválása után 1959-től a mozgóképekkel a Berkesi András vezette
Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum foglalkozott. Érdemes megjegyezni,
hogy a saját üzemeltetésű, pénzügyi biztonságot nyújtó mozi már ekkor is
kulcsfontosságú kelléknek számított, így a Broadway, majd Ady néven működő
filmszínház a gyűjtemény kezdeteitől Filmmúzeumként szolgálta ki az
érdeklődőket. A kópiák megfelelő tárolására alkalmas raktárat 1962-ben
alakították ki a későbbi főhadiszállásnak számító Budakeszi úton, a Magyar
Filmlaboratórium Vállalat területén, ide költözött aztán az intézmény többi
része is az 1976-ban átadott új épületbe. Bevezették a kötelespéldányok
rendszerét, és a munkatársak igyekeztek nem csak a filmeket, de a hozzájuk
kapcsolódó egyéb kiadványokat, szövegkönyveket, szakirodalmat is összeszedni. Megkezdődik
az anyagok tudományos feldolgozása, 1961-től megjelenik a saját kiadású Filmkultúra folyóirat, és sorban különböző
monográfiák, szakkönyvek látnak napvilágot. 1984-től Magyar Filmintézet néven
folyik a munka, először Nemeskürty István, majd Marx József vezetése alatt. Az
intézmény fokozatosan több közművelődési feladatot vállal, oktatási és
ismeretterjesztő programokat szervez, erősíti a filmterjesztés vonalát, közben
azonban súlyos anyagi gondjai adódnak. A gyűjtemény, mely ugyan hivatalosan a kulturális
tárcához kötődik, nem kap megfelelő állami támogatást, mozijának bevételeiből
pedig képtelen finanszírozni egyre kiterjedtebb tevékenységét. Az intézetet
1990 és 2011 között vezető Gyürey Vera tevékenysége a közgyűjteményi státusz
kivívásával radikális változást hozott ebben a kérdésben, így a rendszerváltás
után viszonylag hosszú ideig biztosítottnak tűnt a stabil működés.
Bitek tengere
Az ezredfordulón ismét
átnevezett Magyar Nemzeti Filmarchívum önálló entitásként 2011-ig létezett,
ekkor azonban a digitális paradigmaváltás szellemében új koncepció lépett
életbe. A régi filmarchívumhoz drasztikus húzással Magyar Nemzeti Digitális
Archívum és Filmintézet (MaNDA) közös néven új divíziót házasítottak, az így
született hibrid feladata pedig ettől kezdve nem kevesebb, mint a hazai
kultúrkincs minden válfajának egységes program keretei között történő digitalizálása
és szervezett közzététele. Bár az átalakítás motorját adó gondolat nem ördögtől
való, hiszen a globális trendekhez való felzárkózás jegyében Magyarországon
bőven volt és van is még mit digitalizálni, az önállóan rendkívül komplex
tevékenységet ellátó mozgóképes részleg a beolvasztással kissé mintha elveszett
volna a bitek között. A két szervezeti egység viszonya külső szemlélő számára
nem teljesen tiszta, bizonyos tevékenységi körök (pl. digitális
közfoglalkoztatás) megjelenése pedig kevéssé értelmezhető a szakmaiság keretei
között. A filmintézet munkatársai továbbra is kiválóan végzik munkájukat, de mi
sem szimbolikusabb annál, mint hogy a divízió a rövid nevet adó mozaikszóból
éppúgy hiányzik, mint ahogy a teljes néven való említéskor a sajtóban is rendre
lemarad. A digitális szempont centrumba helyezése kétségtelenül korszerű és fontos,
azonban érdemes lenne ezen belül finomra hangolni a mozgókép és a mozgóképet
kezelő legfontosabb intézmény szerepét és mozgásterének értelmes kereteit. Az első
lépés ebben a tekintetben egy korszerű, alaposan tesztelt, publikusan kereshető
és élményszerű online adatbázis létrehozása lehetne, mely a hírek szerint máris
fejlesztés alatt áll. Jó lenne minél szélesebb körben megismertetni a már
működő digitalizált különgyűjteményeket, népszerűsíteni a munkatársak által
ápolt izgalmas blogokat (pl. Hangosfilm.blog.hu), hirdetni az olyan haladó
szellemű együttműködéseket, mint az European Film Gateway 1914, mely számos
európai archívumot összekötve az első világháború mozgóképes hagyatékának különleges
darabjait teszi kontextusban is értelmezhetővé. Mint ezekből a példákból is
látszik, a digitális váltás megkérdőjelezhetetlenül fontos fordulat az archívumi
tevékenység történetében, és talán nem véletlen, hogy a MaNDA berkein belül éppen
ez a szektor vált igazán látványossá.
Digitalizálás és hozzáférhetőség
A rendszerváltás környékén nyilvánvaló lett, hogy egyre égetőbb a
leromlott állapotú kópiák megmentésének kérdése. Ebben a némafilmes anyagok és
az 1945 után készült majdnem 700 játékfilm volt különösen érintett, így a
monumentális feladat ellátására 1988-ban a Magyar
Filmintézet, a Művelődési Minisztérium Filmfőigazgatósága és a Mozgóképforgalmazási
Vállalat a Dialóg Filmstúdiótól a Hunnia Filmstúdióig számos iparági szereplővel
jogi személyként közös alapítványt hozott létre. A
Magyar Film Múltja és Jövője alapítvány ezután több száz nagyjátékfilm,
valamint fontos nitrók, némafilmek, a hetvenes évekből származó, Kodak
Eastmanra készült, elfakult filmkópiák megmentéséért felelt. Az 1989 óta zajló
szisztematikus filmfelújítást, mely időközben a filmarchívum egyik professzionálisan
működő húzóágazata lett, 2004 óta digitális felújítás is kiegészíti. Ez jellemzően
az NKA és korábban az MMKA támogatásával kiszervezett csomagokban zajlott
Spirit Datacine filmátíró rendszer segítségével, 2013 óta azonban az archívum
saját filmátírója is könnyíti a folyamatot. A 2000-es évek óta teljes körű
digitális felújításon átesett filmek között találjuk a színfelújított 1949-es Ludas Matyit, míg 2008-ban a Magyar
Fejlesztési Bank támogatásával elkészült a Hyppolit,
a lakáj új kópiája. 2014-ben a
Magyar Nemzeti Filmalap támogatta A
tolonc című 1914-es Kertész Mihály-némafilm életre keltését, ugyanabban az
évben a Magyar Művészeti Akadémia az Emberek
a havasont, 2015-ben az előbbi a Szegénylegények,
az utóbbi egy újabb Szőts István film, az Ének
a búzamezőkről megőrzéséhez nyújtott segítséget, jelenleg az 1956-os
emlékév kapcsán folyik a munka. Az egész estés produkciók mellett a kisműfajok
gondozására is jut energia, így értő kezek között számos animáció és
dokumentumfilm, valamint sok ezer filmhír kelhet új életre. Fejes Katalin főigazgató-helyettes
a 2. Magyar Filmhéten tartott tájékoztatóján ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy
a digitalizálás semmiképp nem helyettesítheti a celluloidot, és félreértés
volna azt gondolni, hogy megjelenése búcsú a klasszikus médiumtól, hiszen a
digitalizálás értelme és minősége egészen más szempontból jelentős. Az új forma
nem kiszorít, hanem kiterjeszt, olyan dimenziókat nyit, melyek nélküle
elképzelhetetlenek lennének. A nemrég indult MandaTéka például egy olyan online
filmtár, melyben ingyen vagy minimális összegért lehet hozzáférni a MaNDA
kezelésében álló filmek bizonyos részéhez, a KönyvtárMozi program pedig több
szereplő összefogásával próbálja eljuttatni a magyar mozgóképkincs fontos
alkotásait a vidék kistelepüléseire is. A digitálisan újragondolt, megmozgatott
filmplakátok, a folyamatosan bővülő, digitalizált filmhíradókat publikáló Filmhíradók
Online weboldal, az immár 84. tételénél járó, angol és – a halláskárosultak
számára készített – magyar felirattal ellátott, digitálisan felújított hiánypótló
DVD-sorozat csak néhány példa arra, milyen lehetőségek nyílnak az újmédia
korában a közművelődésre és a mozgóképek fogyasztásával kapcsolatos keretek
újragondolására.
Hova, tovább
Ha a filmarchívum jogutód
nélküli megszüntetéséről szóló szóbeszédet az egyszerűség kedvéért tiszta
nonszenszként kezeljük (reméljük, az), akkor is marad a kérdés, hogy mi a
jövője egy ilyen kulcsfontosságú gyűjteménynek a 21. században, hogyan futhatja
be sokak örömére a legideálisabb pályát. Fejes Katalin a már említett
tájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy „a jövő a jelen”, azonban ezt egy
elmélyültebb fórumon érdemes lenne majd cizellálni. Érdekes ötlet például a
kormányrendelet útján kiemelt projektté nyilvánított uniós és hazai
támogatásból megvalósuló ózdi nemzeti filmpark építése (ez már a második
hasonló kezdeményezés az országban az etyeki Korda Filmpark után), mely a
tervek szerint interaktív mozgóképtörténeti élményekkel csalogatja a
turistákat, azonban ennél egy fokkal funkcionálisabb volna a Budapest vagy valamelyik
nagyváros központjában létrehozott, kevésbé monumentális filmmúzeum és korszerű
könyvtár működtetése, mely igazán kijár minden komoly mozgóképes hagyománnyal
rendelkező kultúrának. Hasonló intézmények Londontól Isztambulig, New Yorktól
Berlinen át Bécsig minden metropolisz szívében működnek, könnyen elérhető
helyen, pulzáló közösségi térként, szakemberek és rajongók legnagyobb
megelégedésére. A sajnálatos módon elveszített Örökmozgó mozit szintén mielőbb
pótolni kéne, hiszen sem a Budakeszi úti nagyvetítő, sem az online filmnézés
nem töltheti be annak szerepét. Ezek a frekventáltabb egységek, az itt megrendezhető
fesztiválok, kiállítások, előadások, konferenciák, oktatási programok
plasztikusabb megjelenési lehetőséget biztosítanának a most meglehetősen
elszigetelt, szimbolikusan és ténylegesen is az erdő homályába vesző
archívumnak, amely hasonló tevékenységet folyamatosan űz ugyan, de ebből a
missziójából nagyobb publicitást elsősorban a Múzeumok Éjszakájának évenként
megrendezett programja kap.
A mozgóképkincs gyűjtése és
megőrzése megdöbbentően tiszta közös nevező, közös ügy a társadalom számára. Ez
az ügy kutató, pedagógus, filmes szakember és szórakozni vágyó néző számára
más-más hangsúlyokkal, de egyaránt fontos, olyan intellektuális cél, melynek érvényességét
megkérdőjelezni nem lehet. Az audiovizuális környezet alakulásával az archiválási
módszerek szakmai szempontú újragondolása időről időre felmerülhet ugyan, de a
nemzeti identitást formáló és dokumentáló anyagok elérésének ésszerűtlen
korlátozása, esetleg ellehetetlenítése, még csak ötlet szintjén is
elfogadhatatlan. Ebben az esetben ugyanis nemcsak a jelen a jövő része, de a
múlt is az.
A
filmarchívum történetével kapcsolatban bővebben eligazít az intézmény honlapján
publikált A Filmarchívum. A Magyar
Nemzeti Filmarchívum története a kezdetektől napjainkig című kiadvány
(Forgács Iván szerk. Budapest, MNFA, 2009).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 32 átlag: 5.25 |
|
|