MoziHétköznapi titkainkPintér Judit Nóra
Louder Than Bombs – norvég-francia, 2015.
Rendezte: Joachim Trier. Írta: Eskil Vogt és Joachim Trier. Kép: Jakob Ihre.
Zene: Ola Flottum. Szereplők: Isabelle Huppert (Isabelle), Jesse Eisenberg
(Jonah), Gabriel Byrne (Reed), Amy Ryan (Hannah), Devin Druid (Conrad). Gyártó:
Motlys / Animal Kingdom / Arte France. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 109 perc.
Van a mozirajongóknak
egy kis csapata, akik 2006-os debütálása óta várakozással váltanak jegyet
Joachim Trier (Szerzők, Oslo, augusztus) új mozifilmjeire, még ha
sokat is kell várniuk, hiszen a norvég író-rendező hosszú csendekkel kezdte el
építeni motívumkészlete és hangvétele alapján érezhetően szerzői életművét. A
legújabb, harmadik Trier-rendezés éppen ennek a kis csapatnak okozza majd a
legtöbb fejtörést. A Hétköznapi titkaink ott veszi fel a fonalat, ahol
az Oslo, augusztus elengedte, annak megrázó fináléjában Trier az
öngyilkosságig vezeti el író (és absztinens szerhasználó) hősét, ezúttal pedig
egy család gyászába pillanthatunk bele: négy férfi igyekszik feldolgozni egy nő
(anya, feleség, szerető) öngyilkosságát. Isabelle (Isabelle Huppert)
krízisövezetekben dolgozott fotóriporterként, hivatása egyfajta függőség volt,
és miután családjáért felhagyott vele, a feleslegesség érzése uralkodott el
rajta. A gyászmunka folyamatát az indítja be, hogy Isabelle képeit kiállítják,
ennek apropóján pedig az öngyilkosságot is nyilvánosságra hozó cikk jelenik meg
róla.
A Trier-csomag tehát
egyben van: alkotó munka, függőség, magány, az öndefiníció igénye,
öngyilkosság. A lényeg mégis elveszik. Ez egyik oldalról a Szerzők francia
hagyomány előtt tisztelgő szerepjátéka után az Oslo, augusztusban elért,
autentikus, önazonos viszony a témához és a helyszínhez, másfelől a hangulatok
és képek egyedien magnetikus hatása. Itt a gyászmunka szükségszerűen
kommunikációra kényszeríti a családtagokat, a kudarcos kommunikációs kísérletek
pedig kevésbé vonják be a nézőt, mint a korábbi filmek atmoszférikus
hatásmechanizmusa. Az autentikusság pedig talán az Egyesült Államokban
forgatott európai filmeknél önmagában is probléma. A Hétköznapi így is
korrekt mozi, a Trier-hatás viszont elmarad.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 5.24 |
|
|