Brit bűnökTop Secret Anglia Alávaló úriemberekSchubert Gusztáv
Az Egyesült Királyságnak nem a
gengsztervilág a legsötétebb oldala. Legféltettebb titkait John Le Carré írta
meg.
A Brit-szigetek vizeiben az
angol gengsztervilág nagy halainál méretesebb cápák is cirkálnak. Egyikükkel –
egy nagypályás fegyverkereskedővel – nemrég találkozhattunk az AMC műsorán a The Night Manager hatrészes
tévé-adaptációjában. Az Éjszakai szolgálat
(korábbi magyar címén: Éjszakai portás)
John Le Carré második nagy korszakának nyitó regénye volt. Le Carré a
kémregény-írás atyamestere, megújítója, a titkosszolgálatok mindeddig
leghitelesebb krónikása, vagy inkább Tolsztoja, akinek spion-ciklusa maga a Titkos háború és béke. Első regényfolyama
(a Smiley-ciklus) az egymással versengő nyugati és keleti titkosszolgálatok áttekinthetetlenül
körmönfont harcát testközelből dokumentálja, nagyon más szemszögből, ahogy azt
a gentleman-mentalitásra épített klasszikus angol kémregény (Kipling, John
Buchan) vagy később az akciódús és önironikus James Bond-széria látja.
Le Carré minden kémtörténete kettős
természetű: a legjobb detektívregények rejtélyeit is felülmúló titok-szövevény,
másrészt gazdagon és precízen részletező lélektani regény egy pszichológia
defektusokkal igencsak terhelt szakma szürke mindennapjairól és adrenalintól
fűtött csúcspontjairól. Amelyek itt korántsem olyan gyakoriak és nem is olyan
látványosak, mint a sármos és sebezhetetlen 007-es ügynök kaszkadőrmutatványai.
Le Carré szerint a kémkedés alapvetően unalmas és küzdelmes hivatalnoki munka, az
olvasó azonban nem feltétlenül érzi így, a Le Carré regényeknek nincsenek
üresjáratai, amikor látszatra semmi sem történik, a csendesen és komótosan
sorjázó mondatokból szép lassan erős háló szövődik, és amikor megrezzenek a
láthatatlan pókfonalak, már késő, sem a csapdába ejtett ellenfél, sem a
gyanútlan olvasó nem szabadulhat. Le Carré briliáns elme, kitűnő sakkjátékos,
nem meglepő hogy időben észrevette, a berlini falomlás nem csak a vörös
világbirodalmat, de az ő gondosan felépített regényvilágát is magával sodorta.
A kétpólusú világrend (a nyugati Szabad Világ és a gonoszt megtestesítő
Szovjetunió) harca véget ért, az angol titkosszolgálat a valóságban is elvesztette
legfőbb ellenfelét, a szovjet KGB-t, másrészt a kémvilág is feladni kényszerült
azt a kitüntetett helyét, amit a hidegháború idején élvezett. A két szembenálló
szuperhatalom és katonai tömb – az emberiség szerencséjére – a csatatereken
ugyanis sohasem csapott össze, a hidegháború mindvégig a láthatatlan
frontvonalon, a titkosszolgálatok háborújában zajlott.
1991 sorsdöntő változásai a
(Szovjetunió széthullása, Kelet-Európa megszabadulása a szovjet megszállóktól,
a kettészakított Németország egyesítése) átrendezte a színpadot. Új szereplők
léptek a porondra. Az új aktorok, az új érdekek és módszerek természetesen a kémregények
dramaturgiáját is átrajzolták. A brit titkosszolgálat ugyan az 1991 után írt Le
Carré regényekben is fontos tényező, de immár nem főszereplő. A főgonosz KGB
helyébe alvilági figurák lépnek, maffiózók, drogbárók, illegális
fegyverkereskedők, terroristák, zavarosban halászó bankárok, a piszkos pénzt tisztára
mosó fehérgalléros bűnözők. Efféle gazfickók népesítik be a legtöbb kortárs
kalandregényt. Mitől lesz jobb és több egy zavaros vizekre merészkedő Le
Carré-opusz a gyorsan feledhető kortárs ponyvától? Mindenekelőtt attól, hogy
írót a fékevesztett ezredfordulóban sem a látványos attrakció, nem a lőporfüst,
nem a fizikai erőszak, nem a vér, nem a szörnyűség érdekli, hanem a káoszt
mozgató érdek és stratégia.
Az Éjszakai szolgálat nem csak nyitánya az új poszt-hidegháborús
Carré-korszaknak, de kulcs is a későbbi regényekhez. Ahhoz azonban, hogy
megértsük Le Carré új regényciklusát, előbb körül kell néznünk, mi is változott
meg a titkos háború hadszínterein.
A kém szíve
A Secret Service nagyjából
ugyanolyan maradt. A titkosszolgálati munka – ezt állítja minden Le
Carré-regény, a régiek éppúgy, mint az újak – meglepően prózai, 99% szolgálat
és egy százaléknyi titok. Alapvetően hivatali erények kellenek hozzá, türelem,
hangyaszorgalom, realizmus, sok terabájtos memória, és mindössze egy cseppnyi
fantázia, ami ebben a szakmában látszólag ellenjavallt, mint minden, ami
bizonytalan, grammokban, bájtokban nem mérhető, és mégis, enélkül a vajákosság
nélkül az adatok, kódok halmazából sohasem lehetne elővarázsolni a titkokat.
Az üldözött (2014) titkosszolgái, a mesterkém (Philip
Seymour Hoffman) és kollégái idejük nagy részét az irodában töltik, a számítógépeik
előtt, de ha kiszabadulnak a terepre, az sem akciódúsabb, többnyire álcázott lehallgató
furgonjukban szoronganak. A Bond-sorozatban számolatlanul hullik a férgese (igaz,
ott az emberhalál éppoly kevéssé vehető komolyan, mint Bond sebezhetetlensége),
de az elmúlt évek egyik legjobb kortárs tematikájú kémfilmjében, A bűn árfolyamában (kivételesen nem Le
Carré-adaptáció) is minimum tucatnyian halnak meg a titkosszolgálat és a
fegyverkereskedők összecsapásában, a Guggenheim Múzeum szupermodern rámpáin 12 percen
át ömlik a vér, és addigra már túl vagyunk jó pár (bér)gyilkosságon. Az üldözöttben mind Le Carré, mind a
rendező, Anton Corbijn csúcsra járatja az akciódús ponyvaregényt/kémfilmet
porig romboló minimalizmust. Itt senki sem hal meg, senkit nem kínoznak meg,
sőt még egy pisztolylövés sem dörren. És mégis minden és mindenki tönkremegy. Happy
end nincs, csak ótvar nagy titkosszolgálati kudarc és csömör. Köszönhetően a társszervezetek
kíméletlen rivalizálásának. Az üldözöttben
ugyan főleg német titkosszolgák teszik tönkre egymás életét és titkos akcióit,
de a séma ugyanaz, mint a Secret Service elefántcsonttornyában játszódó Le
Carré regényekben. A kémelhárítás (MI5 – a Military Intelligence 5. ügyosztálya,
a Részleg) és a hírszerzés (MI6 – vagy, ahogy a kémből lett angol regényíró
hidegháborús ciklusában nevezi: a „Körönd”) kölcsönösen előnyös együttműködés
helyett inkább ádáz harcot vív a prédáért és a dicsőségért. A kétfajta
feladatkör között természetesen van különbség, a cél meghatározza a módszert, a
defenzív kémelhárítás, az abszolút biztonság jegyében semmit sem kockáztat, a
gyanús „célszemélyeket” legszívesebben azonnal likvidálná vagy börtönbe zárná,
a hírszerzés az „aktakukacokkal” ellentétben a kockázatos akciók, a körmönfont
csapdák híve. A konfliktust persze tovább mélyíti a szakmai ártalom: egy jó kém
alapjáraton hasadt lelkű, merthogy hivatalból kettős életet kell élni, és
paranoiás, hiszen másképpen aligha tudná tökéletesen álcázni valódi énjét.
Ebből az alaphelyzetből következően előbb-utóbb szociopatává kell lennie (ha
ugyan nem épp ez az eleve benne rejlő hajlam vezette őt a titkosszolgálathoz),
vagyis épp hogy nem az együttműködés és az empátia lesz a legfőbb erénye. Az
ideális titkosügynök – a való világ felől nézve – csődtömeg. A melodramatikus
szerelmi szál leginkább eme lelki sérülés okán kerül be az újabb Le Carré
regényekbe és adaptációkba is. Legerőteljesebben Az elszánt diplomatában,
ahol is a sötét titkok mellett legalább annyira fontos a magának való, szenvedelmesen
kertészkedő, palántáit a feleségénél többre becsülő külügyér
nevelődés-története, aki, igaz hogy megkésve – a felesége halála után – megtanul
végre szeretni is, sőt meghalni is a szerelemért.
Az érzelem a kémszakmában mindig
végzetes. A kémiskolában ezt valószínűleg nem egészen úgy tanítják, ahogy azt
Le Carré teszi, legfeljebb a csinos KGB-ügynöknőktől óvják a zöldfülű
hírszerzőket, a nőcsábász James Bond mindenesetre mutatja a nevelés sikerét: a
007-es sármja igazi nőgyűlölőt rejt, szó nincs semmiféle ellágyulásról. Az üldözött mesterkémje, Günther
Bachmann (Hoffman) egy kudarcba fulladt bejrúti akció óta elszántan magányos hírszerző,
aki tudja, „snecivel foghatunk nagyhalat, és azzal még nagyobbat”, de
megsajnálja a csalit, igaz, csak utólag. Az Éjszakai
szolgálatban ez akció közben történik meg, de ott rendhagyó a hírszerző-főnök
is, egy áldott állapotban lévő kismama üldözi a világ legprofibb és
leggonoszabb fegyverkereskedőjét. Legalább is filmben, Susanne Bier mindenféle
szempontból – a női szemszög jegyében is – aktualizált Le Carré-átiratában.
Le Carré klasszikus
kémregényeiben azért a célt a legnagyobb rivalizálás közben sem vesztik szem előtt,
nem kérdés, ki a legyőzendő főgonosz: Carla, a KGB főnöke, és természetesen az
általa védett világrend, a kommunizmus. A Szovjetunió összeomlása után a
nyugati kémszervezetek vezetői úgy érezhették magukat, mint Günther Bachman,
amikor a CIA megpróbálja lekapcsolni a nagyhalat (a terroristák támogatásával
gyanúsított arab milliomost), akivel ki akarta fogni a cápát. „Mit akar?
Megölni? Lesz egy marha nagy lyuk, amit ki tudja ki fog betölteni. Senki se
tudja. És kezdhetjük az egészet elölről.”
A Secret Service és a KGB
alighanem jól el lett volna egymással még pár évig, a nyugati és keleti politikusok
idealizmusa azonban véget vetett a négy évtizede tartó titkosszolgálati sakkjátszmának.
A Szovjetunió és a kommunista világrend helyét azonban várakozásaikkal
ellentétben nem a demokrácia és a szabadversenyes kapitalizmus töltötte be,
hanem a szervezett bűnözés, a korrupció és vadkapitalizmus.
Pax Mafiosa
Aki elolvassa a
poszt-hidegháborús Le Carré-regényeket, azonnal érzékeli a különbséget a
korábbi viszonyokhoz képest: az ellenség megfoghatatlanná vált, a gonosz
sárkány egyetlen feje helyébe tucatnyi nőtt.
Az éjszakai szolgálat hírszerzője egy veszedelmesen
sikeres illegális fegyverkereskedőt akar lebuktatni, úgy, hogy egy ügynököt
bejuttatnak a multimilliomos udvartartásába. A Törékeny igazságban egy dzsihadista fegyverkereskedő kerül
célkeresztbe. Az üldözöttben egy jótékonysági szervezet vezetőjének
próbálnak csapdát állítani, mert azt gyanítják róla, hogy a humanitárius
segélyszállítmányok egy részéből az Al-Kaidát pénzeli („Elindul egy hajó
Ciprusból 1000 tonna gabonával, kiköt Dél-Jemenben, hogy aztán már csak 900
tonnányi segéllyel induljon tovább a célállomásra, Dzsibutiba. A hiányzó 100
tonna búza árából rakétakilövőket vesznek a terroristáknak.”) Az Elszánt diplomatában a címszereplő
felesége kezd fölöttébb kockázatos magánnyomozásba egy gyógyszergyár afrikai
piszkos ügyletei után. A cég a multi-rezisztens TBC elleni új gyógyszerét mit
sem sejtő beteg kenyai páriákon teszteli, hogy így spórolja meg a szabályszerű,
de lassú és méregdrága ellenőrzött gyógyszertesztet. A legfrissebb Le
Carré-adaptáció, A mi emberünk főszereplője
az orosz maffia egyes számú pénzmosodása, és minden sötét titkának tudója.
Mivel attól tart, hogy az új maffiafőnök („a Herceg”) őt és a családját is el
akarja pusztítani, alkut ajánl az angol titkosszolgálatnak, a védelemért
cserébe minden szennyest kipakol.
Fegyver- és drogkereskedők, maffiózók,
terroristák. Hogyan léphetett a mégoly erős szervezett bűnözés a világhatalmak
helyébe?
A folyamat kezdetének részletes
leírása a Pax Mafiosa című
tanulmányban (Claire Sterling, 1993) olvasható. A Szovjetunió és a kelet-európai
szocialista tömb felbomlása nemcsak a demokráciára vágyó boldog kevesek
szabadságát hozta el, hanem az európai szervezett bűnözés óriási lehetőségét
is, hogy regionális tényezőből kontinentális, majd globális erővé válhasson.
Nagyon durva tréfa: a bűnözés egyesült Európája hamarabb megvalósult, mint a
demokráciáé.
A szicíliai és az orosz maffia
már 1992-ben megállapodott (Prágában) Európa felosztásáról és az
együttműködésről, a KGST, a kelet-európai szocialista országok gazdasági
szövetsége helyébe a „kölcsönös gazdasági segítségnyújtás” maffia-verziója
lépett. Nem túl meglepő, hogy Közép- és Kelet-Európában a puha vagy kemény
diktatúrákra épült, hagyomány nélküli, gyengécske demokráciákat a szervezett
bűnözés rövid úton hatalmába kerítette, annál váratlanabb, hogy Nyugat-Európa
erős immunrendszerét is kijátszhatta. A nyugati társadalmak gyengesége épp az
erejükben rejlett. A művelt Nyugat komolyan vette – helyesen – a demokrácia játékszabályait,
épp csak egy aprósággal nem számolt, mi van akkor, ha valaki nem tartja be e
játékszabályokat? Márpedig a szervezett bűnözés nem a fair play iránti
szenvedélyéről nevezetes. A jogos önvédelemre képtelen demokráciákban a 90-es
évek elején megismétlődött a Weimar-szindróma, ha nem is politikai téren, hanem
a gazdaságban. A Weimari Köztársaságban a parlamenti demokrácia becsülte le politikai
ellenfelei veszélyességét, a Berlini Fal leomlása utáni eufóriában a szabad
piac önvédelmi reflexei hagytak ki. A nyugati jogrend (különösen a nyugat-német)
aggályosan korlátozta az állami beavatkozást mind a privátszférába, mind a
piaci versenybe. Ez mindaddig tökéletes megoldás, amíg az illető társadalomban nincs
a szervezett bűnözés. Ilyen ideális helyzet azonban csak elméletben létezik. A
bölcs törvényalkotónak viszont nem az utópiából, hanem a realitásból kellene
kiindulnia, különben a törvény ellenkezőjére fordul. A szigorú adatvédelem
jegyében a német bűnüldöző szervek például nem ellenőrizhették a bankszámlákat,
akkor sem, ha biztos tudomásuk volt arról, hogy „piszkos pénz” áramlik a szóban
forgó számlára. Az olasz maffia elsőként ismerte fel, hogy a fair play-t
aggályosan védő nemet jogrend ideális mindazok számára, akiknek eszükben sincs
a szabályok szerint játszani. Ennek következtében még csak kicselezni sem
kellett a törvényeket, a szicíliai maffia egyszerűen átsétált a zöld folyosón. A
maffiának volt még egy nagy ütőkártyája, óriási mennyiségű befektethető pénzzel
rendelkezett. Miután törvény nem kötelezte és tőkéje bőséggel volt, behozhatatlan
előnnyel indult a piacon. És mivel a pénz és a hatalom csereszabatos, az
európai közös piacra 1993 táján rászabaduló irdatlan mennyiségű piszkos pénz
(akkori becslések szerint 500 milliárd dollár) radikálisan átrajzolta a hatalmi
viszonyokat is.
Íme a terepasztal, ahol Le
Carré új ciklusának regényei játszódnak. Nyugaton a helyzet változatlan – azóta
is. Keleten pedig soha nem is változott, hiszen minden egypárti diktatúra
törvényszerűen a maffia modelljét másolja. 1991 után a KGB könnyedén cserélte
politikai hatalmát gazdasági hatalomra. Mi történt eközben a Köröndön?
Az angol polip
„Igazából nem is az volt a
meglepő, hogy milyen sok csápja van egy ilyen polipnak, hanem az, hogy milyen
könnyedén nyúl be a szentélyek szentélyébe is.” – csodálkozik Rex Goodhew, a
Whitehall egyik erős embere, az Éjszakai
szolgálat „Tapadókagyló” hadműveletének főnöke. A hidegháború után játszódó
Le Carré regények mindegyikében ugyanezt a sokkot éli át a tisztességes,
idealista, a játékszabályokat betartó angol titkosszolga. A kém „bejött a
hidegről”, hogy aztán döbbenettel tapasztalja, az ellenség nemhogy a kapuk
előtt, hanem odabent van már. És persze az sem kevésbé sokkoló, hogy az új
ellenség igencsak másként viselkedik, mint a korábbi. A Secret Service hasonló
problémába ütközött, mint a reguláris hadseregek, amelyek hozzájuk hasonló
szervezett erők elleni hadviselésre voltak kiképezve, és aztán vége érhetetlen
gerillaharcba bonyolódtak a megfoghatatlan, láthatatlan, csatasorba sohasem
rendeződő ellenséggel, előbb Afganisztánban, majd Irakban. A KGB ellentétes
ideológiát képviselt ugyan, de a szervezeti struktúrája, szándéka és
stratégiája – lévén a nyugati titkosszolgálat tükörképe – kiszámítható volt. A
Köröndön tudták például, hogy mit kell védeni, mert tudni lehetett, hogy a
szovjet titkosszolgálat mit akar. Az új, ezerfejű ellenfél – a maffia és a
terrorizmus – azonban kiismerhetetlen. A terrorizmus bárkit célba vehet (még ha vannak is kitüntetett célpontjai), mert még
a legártatlanabbak, legvédtelenebbek elpusztítása révén is közelebb jut az ellenfél
elrettentéséhez : „hát még az ártatlanok sincsenek biztonságban?” A szervezett
bűnözés úgyszintén kiszámíthatatlan, mindenhová behatol, a sarki fűszerestől a
minisztériumokig. Ki a „vakond”? – Le Carré klasszikus „Secret Service kontra
KGB” kémregényeinek (mint a Suszter,
szabó, baka, kém) alapkérdése ismétlődik, csak épp a válasz lett sokkal
bonyolultabb. Az ellenfél titkosszolgálatába beépített kettős ügynök ugyanis
ritka, mert a hírszerzés számára komoly szellemi munkát, lélektani
finomhangolást igényel e kreatúra megteremtése, beépítése és tökéletes álcázása.
A maffia nem bíbelődik ilyesmivel, nincs szüksége meghasonlottakra, árulókra,
akik átállnak a másik ideológia oldalára, céljaihoz bőven elég, ha korrumpálni
tudja a megfelelő tisztségviselőket. A tisztességben megőszült angol spion, az erkölcsi
érzékét még el nem vesztetett zöldfülű titkossszolga (a Törékeny igazságban együtt derítik fel a külügy eltussolt véres
akcióját), nemritkán a botcsinálta amatőr kém (Éjszakai szolgálat, A mi
emberünk) minden 1993 utáni Le Carré regényben beleütközik a maffia, a
fegyverkereskedők, a drogbárók, a pénzmosók által megvásárolt rendőrök, ügyvédek,
bankárok, politikusok, vagy éppenséggel titkosszolgák bűnpártolásába. És ez már
nem a Le Carré hidegháborús ciklusából ismerős szakmai féltékenység és
rivalizálás folytatása, hanem vadonatúj jelenség. A „vakondot”, ha nem is
egyszerű megtalálni, végül is lokalizálni lehet, a maffia és a korrupció viszont
olyan, mint a rák, behálózza a testet, a társadalmat és elszívja életerejét. És
azért olyan különösen veszedelmes, mert az ép és a beteg sejt egy ponton túl
már nem szétválasztható. A maffia nem rombolja szét a demokrácia
intézményrendszerét, hanem élősködik rajta. Nem ellensége önmagának (mint a „buta”
vírus), hogy elpusztítsa a gazdatestet. Szicília kísérleti laboratóriumában már
hosszú évtizedekkel ezelőtt kikísérletezték a módszert: példának okáért a
maffia nem megszünteti, hanem irányítja a közbeszerzéseket.
Le Carré ezredfordulós spy thriller-eiben nem a titkos praktikák
és a gyilkosságok, hanem a korrupciónak, az alvilági befolyásnak ez a
szemérmetlenül nyílt és pusztító jelenléte az igazán hátborzongató. A sokkot
tovább fokozza, hogy nem a periférián, nem a feudalizmusból soha ki nem
kecmergett Szicíliában vagy Oroszországban, nem az óvilág és modernitás közt
száz éve megrekedt Közép-Európában járva szembesülünk ezzel a mindent
szétrothasztó kórral, hanem az európai civilizáció centrumában, a demokratikus
jogrend erősnek hitt bástyájában, Angliában: „a keleti vadkapitalizmus lassan,
de biztosan eléri a nyugati világot”.
Le Carré nem áll meg itt, még sötétebb
képet fest Nagy-Britannia (és Európa) állapotáról. A korrupció a mai világban nem
jellemhiba, nem egyéni botlás többé, hanem általános gyakorlat, az államrezon
része. Le Carré már az Éjszakai szolgálatban
pontosan felrajzolta ezt a helyzetet. Richard Onslow Roper, az illegális fegyverkereskedő, a regény
egyik szereplője szerint – aki az igazságért az életét is feláldozza – „a
legrosszabb ember a világon”. A brit titkosszolgálat magas rangú vezetője (egyszersmind
Roper pártfogója, piszkos ügyeinek eltussolója, a fegyverkereskedő
lebuktatására indított titkosszolgálati akció legfőbb akadályozója) másképp
látja: „Kizárólag a hazám stratégiai érdekeit tartom szem előtt. Hazánk egy
olyan elit közösségnek köszönhetően tart ott, ahol szeretnénk, amely felett
nincs befolyásunk. Létszükséglet és létfilozófiánk egyben. A közösséget fenn
kell tartani. Szükségünk van Richard Roperre.”
Az idegméreggázzal és egyéb
tiltott fegyverekkel kereskedő Roper nélkül („semmi sem gyönyörűbb a ragyogó
napalmnál éjszaka”) tehát nem működik a szabadversenyes kapitalizmus, sem a
demokrácia. Ez fölöttébb kínos. A demokrácia eszerint már csak álca, paraván,
Patyomkin-díszlet. A demokratikus elvek (szabadság, testvériség, egyenlőség) már
csak szép szavak, a háttérben, a mélyben az ódon feudális erőpolitika uralkodik
– a forma szerint demokratikus kormányzatnak óriási szüksége van a szürke
eminenciásra, akit nem köt a törvény, és a piszkos munkát könnyedén elvégezheti.
És nem Roper az egyetlen szereplője a törvényes világgal összeszövetkezett alvilágnak.
A Le Carré-univerzum egészében merő érzékcsalódás: tisztesnek látszó, de
pénzmosodaként működő bankok (Single &
Single, Az üldözött, A mi emberünk), a betegeken illegálisan kísérletező
gyógyszergyártók (Az elszánt diplomata), az öngyilkosságnak álcázott
gyilkosságok nyomait eltüntető rendőrök (Törékeny igazság), az illegális,
de titkos állami megrendelésre működő fegyverkereskedelem (Éjszakai
szolgálat), a külpolitika kiszervezése magáncégekbe, akik akár helyi
háborúk kirobbantását is vállalják – természetesen diszkrécióval
(A zebra dala).
A feudalizmus tehát egyre inkább
átüt a demokrácia vékony leplén. A szalonképtelen, tisztességtelen praxis, a
rejtegetett bűn titkos társadalmat szül. Ezért is maradhat főszereplő a
titkosszolgálat – csak immár egy önnön természetéből teljesen kiforduló
titkosszolgálat, amely nem leleplezi, hanem épp ellenkezőleg: leplezi,
titkosítja a bűnöket. Le Carré legutolsó regényében már a Secret Service munkáját
is a törvény és ellenőrzés felett álló magáncégek veszik át. Hogy milyen
pusztító következményekkel jár, ha egy vérprofi cég (Etikus Végeredmények Zrt.)
lép a Körönd helyébe, elrettentő diagnózist ad róla a Törékeny igazság.
Le Carrét olvasva úgy tűnik,
bevégeztetett.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 5.89 |
|
|