Magyar MűhelyMagyar animáció: A nyalintás nesze; LoveMacskaszem és párducmosolyVarga Zoltán
Magyar animáció: A
nyalintás nesze; Love
Macskaszem és
párducmosoly
Varga Zoltán
líd: Érzékiség,
intimitás, titokzatosság. A kortárs magyar animáció megújulásában lényeges elem
a női szemszög.
Kétségkívül sikerágazatnak
számít a kortárs magyar filmben az animációs rövidfilm: a közelmúltban többek
között Andrasev Nadja A nyalintás nesze
és Bucsi Réka Love című filmje keltett
feltűnést – az előbbit kitüntették a Magyar Filmkritikusok Díjával és Cannes-ban
a Cinéfondation programban megosztott 3. díjat kapott, az utóbbit beválogatták
a Berlinale rövidfilmes versenyprogramjába. Míg a MOME műhelyéből kikerülő A nyalintás nesze az alkotó
diplomafilmje, addig a Love a
világsikerű Symphony No. 42-t (lásd Filmvilág 2015/1.) követi rendezője
pályáján, s magyar–francia koprodukcióként jött létre. A két animációt nem
csupán időbeli közelségük vagy sikeres fogadtatásuk kötheti össze. Mindkettő –
még ha meglehetősen eltérő hangvételben is – az érzékiség, a vágyódás és az
intimitás élményvilágát fürkészi: A
nyalintás nesze rejtélyes privátdrámaként, a Love kozmikus miliőben bontakoztatja ki alaptémáit.
Fogalmazásmódjuk ugyancsak párhuzamba állítható: mindkét filmben markáns az
animációs filmekre általában is jellemző vizuális stilizáció, miként
beszédhangot nélkülöző hangsávjuk is meghatározó része világépítésüknek és
összhatásuknak egyaránt.
A Macska és a Nő
Bodor Ádám Megbocsátás című, nyúlfarknyi és
igencsak szűkszavú novellájának felhasználásával készült A nyalintás nesze (a címadó furcsa szókapcsolat a szövegben is szerepel).
Bodornál a macska jelenléte minimális, olyannyira, hogy már az eltűnéséről
értesítenek a kezdő bekezdések – Andrasev animációjában viszont a film első
felének meghatározó szereplője. S míg a férfifigura felbukkanása tölti ki a
novellacselekmény nagyját, ez A nyalintás
neszében az utolsó harmadra marad – a kimondott azonosítás pedig, miszerint
a férfi alakjában a macska tért volna vissza, a filmben nem hangsúlyozódik ki olyan
közvetlen módon, mint a szövegben. A ház és a temető szomszédsága, valamint a
téli időszak ugyancsak a novellából átemelve válnak az animáció vizuális és
hangulati építőelemeivé.
A nőalak megformálásának
jelentős különbségei alapozzák meg A
nyalintás neszének szürreális miliőjét: a Bodornál „szoborszerű, sudár”
hősnő Andrasev verziójában molett asszony, akinek fokozatosan tárul fel – egyre
túlfűtöttebb érzékiségű – intimvilága, amelynek előbb kíváncsi kukkolója, utóbb
pedig az áldozata a szomszédasszony macskája. A cserepesnövények locsolása és
leveleik érintése nemcsak rutinfeladat az asszony számára, de erotikus élmény
is, amelyet exhibicionista rítusként a macskának is bemutat; a kád vizében
folytatott élvezeteket követően azonban az állatnak már csak a holttestét
láthatjuk viszont. Az erotikus és az animációs képzeletvilág nászából születő
vízió csúcspontján már simogató, tapadó, ölelő, nyaldosó növénycsápok és indák
dzsungele tenyészik a lakásában. Jan ©vankmajer embereket és tárgyakat animáló
egészestése, A gyönyör összeesküvői hasonlóan
bizarr katalógust nyújtott az irracionális erotikus élvezetekből, akár közéjük
is illene A nyalintás neszének
magánceremóniája, amely a végszóban lehetőséget kap arra, hogy duetté, közös
szenvedéllyé váljék (de hogy ez mennyire alakul így, az nyitva hagyott kérdés).
A temetőkerítésen várakozó,
az ablakpárkányon leskelődő és végül holttestként szétfoszló macskafigura révén
A nyalintás nesze a macskás animációk
nagy hagyományába is beilleszthető (lásd Filmvilág
2012/2.), de abból egyértelműen a felnőtt közönséget célzó alkotások sorába
illik. Azáltal, hogy a macska szemszögébe helyezkedünk, s azt látjuk, amit a
macskaszem is lát, a nézői pozíció, illetőleg a voyeurizmus is beépül a film szerkezetébe – arra csábítva, hogy
minél jobban bemerészkedjünk ebbe a különös világba, melynek fojtogató atmoszféráját
a vizuális és az akusztikus komponensek is erősítik. Letisztult, kevés elemből
építkező, de következetesen kidolgozott képi világot láthatunk: a puha vonalrajzokból
megalkotott szereplőket rendre lila és kék színek ölelik körbe – kivált a növények
stilizáltsága által –, s a három főszereplő, az asszony, a macska és a férfi egymásét
idéző arcberendezése éppúgy a többértelmű vizuális motívumokat bővíti, mint a
sötétbe burkolózó enteriőrök akváriumszerű megjelenítése. Különösen hatásos a
mozgások minimalizálása is: feltűnő A
nyalintás neszében, hogy a figurák jobbára kevéssé mozgékonyak, s a
mozdulataik is lassúak – mintha csak az apró, legátolt mozgások együttese lenne
a vizuális megfelelője annak, hogy a hangsáv leginkább a halk zörejekre épít,
olyan hangjelenségekre, amelyek többnyire nem kimondottan figyelemfelkeltőek a
való életben. Az animációs hangsávban azonban annál inkább, pláne ha
felgyülemlenek – Lukács Péter Benjámin hangtervezői közreműködésének köszönhető
az egyebek mellett csöpögésekkel, csorgásokkal, folyásokkal, bugyborékolásokkal
és fagylaltnyalással teli zörejkészlet, amely morajlásszerű, szorongáskeltő
kísérőzenével egészül ki. A nyalintás
neszében így válik példaértékűvé hang és kép egysége, többféleképpen
értelmezhető világot építve fel.
A vágy gravitációja
Előző műve
szürreália-szimfóniáját csak részben komponálta tovább Bucsi Réka, a Love ugyanis bár sok tekintetben
emlékeztet a Symphony No. 42-re – álomszerű
látomások, stilizált állatfigurákkal a középpontban –, ám az abszurditás helyét
az eufória és a melankólia foglalja el, az univerzum titkainak faggatása pedig a
szeretet-szerelem örök kérdéseinek boncolgatásával kapcsolódik össze. A Love magának „a” szerelemnek a
modellezésére vállalkozik – a kialakulástól kezdve a kiteljesedésen át az
enyészetig – egy bolygónak és élővilágának változástörténetét követve. Ezért az
elbeszélő-szerkezet is lényegesen eltérő a Symphony
No. 42-höz viszonyítva: a fragmentált epizódszériát több szereplőt mozgató,
de egyazon folyamatos történetként értelmezhető cselekményvezetés váltja fel,
amelytől persze ezúttal sem idegen a tudatáramlásszerű oldottság. A nézőt itt
fejezetcímek orientálják; három, nem arányos terjedelmű egységre bontható a
film: ezek a vágyódás, a szerelem és a magány témáira fókuszálnak (a legnagyobb
játékidőt a szerelem szakasza kapja). Ezt az érzelmi ívet éli meg a bolygó
világa, miután a planétába becsapódik egy zöldellő növénycsokrot hordozó
meteorit, s ennek következtében változik meg minden: a bolygó felszíne kivirul,
lakói felfedezik egymást, megismerik a szerelmet és megtapasztalják annak
elmúlását is, a visszahullást a sötétségbe és az ürességbe. A Love akár a Symphony No. 42-ben már megidézett 2001 – Űrodüsszeiához is csatlakoztatható, ha a fekete monolit
megfelelőjeként értelmezzük az intellektuális ébredéstörténet helyett érzelmi
hullámokat elindító meteoritot.
A Love szerelmi körforgása sokféle élőlényt babonáz meg; ezek a földi
életből is ismerős lények szürreális-mesei változatainak tekinthetők, a
képzeletbeli bolygó flórája és faunája helyenként Henri Rousseau-t idézheti
(kivált Az álom című festményét). Olyan
figurákat láthatunk, mint a burjánzó növények, a fütyülő lovak, a Narcissus-mítoszt
megidéző póni, aki a tükörképével olvad össze, a hegy és a sziget, a szellemszerű
óriásfigura – s a kezdetben fekete, majd pirossá alakuló, végül újra éjszínűvé
változó párducok. Noha a film törekszik az egyes figuráknak szentelt figyelem
kiegyensúlyozására, mégis érezhető, hogy a párducokon keresztül bomlik ki
leggazdagabban a Love tematikai
rendszere: az egymásra találás szenzációja, az együtt töltött idő öröme, az
egyesülés meghittsége, majd egymás elvesztésének vagy az elválásnak a döbbenete.
Az utóbbi megjelenítéséhez kötődnek a képalkotás különösen szép részletei:
például a párducok bundájáról, ahogyan egymást érintik, lefoszlik a piros máz,
végül a sötétségbe olvadnak vissza – ez a momentum a sötétben is látható
szempárok agyonhasznált rajzfilmes gegjét is képes újraértelmezni. A színek
vizuális élményének és érzelmi kifejezőerejének fokozása egyébként is a Love legerősebb rétegeinek egyike, amit a
meteor zölden izzó fénye vagy a hegy bordó felülete is példázhat. A cocteau-i
szépségű zuhanó póni-tükörkép vagy a csoportosan síró lovak mellett még rengeteg
álomszép vizuális ötletet lehetne kiemelni – s miként a Symphony No. 42 vagy A
nyalintás nesze esetében, úgy ezúttal is a hangsáv teszi teljessé a víziót.
A hangtervezés ismét Lukács Péter Benjámin érdeme, a visszafogottan használt meditatív
és elégikus zene David Kamp szerzeménye.
Kornis Mihály a Simon mágus című filmről jegyezte meg a Filmvilág hasábjain, hogy olyan élmény
nézni, mintha belealudnánk valakinek az álmába. Ugyanez a Love-ról is elmondható: olyan álommiliőbe invitál, ahol egyszerre pezsdítő
és szívszorító élmény barangolni, s rengeteg a felfedeznivaló benne.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 6.33 |
|
|