Női szerepekKelly ReichardtPárosával a pokolbaVajda Judit
Az amerikai
függetlenfilmes rendezőnő pesszimista látlelete szerint két ember (de akár két
élőlény) kapcsolata csak rosszul végződhet.
Ha valakiről biztosan
tudható, hogy – bár legutóbbi filmjeiben világsztárokkal forgatott – sohasem
fog fősodorbeli stúdiófilmet rendezni, az Kelly Reichardt. A függetlenek közt
is függetlennek számító alkotó megalkuvást nem tűrően viszi vászonra borúsabbnál
borúsabb történeteit. Nem hajlandó kompromisszumokat kötni, és szinte betegesen
irtózik a kerek, lezárt sztoriktól. Filmjei sokfélék, ugyanakkor sok szál köti
össze őket.
Én vagyok én, te vagy te…
Kelly Reichardt Miamiban
született, de New Yorkban él, a filmhelyszínek keresgélése miatt pedig rengeteg
államban megfordul rövid időn belül. Szülei még gyerekkorában elváltak, ő maga
nem alapított családot. Ötvenévesen nincs saját lakása, gyakran barátok
kanapéján húzza meg magát. Filmes, de bemutatkozó nagyjátékfilmjét követően
tizenkét évig nem volt lehetősége rendezni, és azóta sem direktori
honoráriumából tartja el magát: tanárként dolgozik, hogy megéljen valamiből. („Minden alkalommal, amikor rendezek egy
filmet, azt gondolom, hogy az lesz az utolsó” – nyilatkozta egyszer.)
Szereti a filmrendezést, de gyűlöli a filmipart. Nagy sztárokkal (Jesse
Eisenberg, Dakota Fanning, Kristen Stewart) dolgozik, de velük is kis filmeket
csinál.
Láthatjuk tehát, hogy
Reichardtot már gyerekkorától kezdve számos olyan negatív tapasztalat érte, amelyek
alapjaiban határozzák meg egy személyiség identitását – pontosabban a szóban
forgó identitás válságát. Az őt ért traumákat a rendező filmjeibe fogalmazza
bele: első öt nagyjátékfilmje mindegyikében központi helyet foglal el a hősök
önazonosságának problematikája. A sort az 1994-es, számos önéletrajzi elemet
felvonultató Fűfolyó (River of Grass) nyitja, amit az alkotó „út
nélküli road movie-ként, szerelem nélküli love storyként és bűn nélküli bűnügyi
történetként” határozott meg. A vidéken senyvedő háziasszony egyik napról a
másikra egy kisvárosi Bonnie és Clyde páros női tagjává lép elő, egy fatális
véletlen miatt rövidke ideig még gyilkosnak is érezheti magát, ám amikor már kőkemény
bűnözőként definiálná önmagát, kiderül, hogy áldozata életben van…
A Megfáradt öröm (Old Joy,
2006) duója, két, „az emberélet útjának felén” járó régi jó barát, akik
egyrészt barátságukat megmenteni, másrészt saját magukat megtalálni indulnak
Oregon erdeibe túrázni. Kurt és Mark mindketten más és más stratégiát választottak,
hogy feldolgozzák a velük történt változásokat, életük alakulását, az idő
múlását. Míg Kurt tíz körömmel kapaszkodik a múltba, és még kopaszodásnak indulva
sem adná fel semmiképp sem hippi életmódját, addig Mark végérvényesen
megállapodni készül (feleségével gyermeket várnak). A film pedig melankolikus
krónikája annak, hogy egyik taktika sem tartható: Kurt – akivel egyébként a
rendezőnő egy interjúban azonosságot vállalt – életformája miatt menthetetlenül
magára marad, és lánglelkű vándorból öregedő hajléktalanná válik, Mark pedig
csak látszólag találta meg magát, hiszen örökre hiányozni fognak neki a
visszahozhatatlan fiatal évek.
A múzsájával, Michelle
Williams-szel a főszerepben készült első film, a Wendy és Lucy (Wendy and Lucy,
2008) mutatja be a legszívbemarkolóbban a személyes identitás válságát, hiszen a
központi karakter itt – az összes többi Reichardt-hőstől eltérően – semmiért
sem hibáztatható: nem saját maga veszti el az önazonosságát, hanem elveszik
tőle. Wendyt a külső körülmények (a pénztelenség, a támogatás és a családi
háttér hiánya, a balszerencse) roppantják össze fokról fokra, egészen addig, amíg
eljut odáig, hogy megválik kutyájától, Lucytól, akihez addig mindennél jobban
ragaszkodott. A kutya elvesztése saját énjének elvesztését is jelenti.
A Járatlan út (Meek’s Cutoff,
2010) pszeudowesternjében a sivatagban vándorló telepesek szintén
szereptévesztésbe keverednek, hiszen minél hosszabbá és kilátástalanabbá válik
az útjuk, annál egyértelműbb, hogy nem lehetnek többé földművesek, akik
eredetileg voltak, és amely identitásuktól indíttatva egyáltalán belevágtak az
embert próbáló kalandba. A víz és a termőföld után zajló hajtóvadászatuk során
egyre több olyan dolgot kell eldobniuk maguktól, amelyek segítségével addig
meghatározták magukat (bútorok, ruhák, személyes tárgyak), és a letelepedés,
egy helyben maradás attribútumaitól való kényszerű megszabadulás folyamatának
végére nem földművelők többé, csupán szerencsétlen, örök vándorok.
A Sötét húzásokban (Night Moves,
2013), kissé a Fűfolyót idézően az
jelenik meg, ahogy ártalmatlan átlagemberekből elvetemült ökoterroristák, majd
egy fatális véletlent követően gyilkosok válnak. Ezzel párhuzamosan pedig
(anti)hőseink azt is megtapasztalhatják, milyen személyiségromboló hatása van
az állandó gyanakvásnak, a bizalom elvesztésének, a hétköznapi kapaszkodók helyett
mesterséges keretekhez való ragaszkodásnak. A Sötét húzásokban a paranoia nem segít a központi figuráknak, nem véd
meg senkit – csupán beigazolódik. A megzavarodott identitású emberek pedig
nagyon könnyen szánják rá magukat végzetes lépésekre.
A pokol a másik ember
Reichardt hősei az
általuk elszenvedett frusztrációt mindig úgy oldják fel, hogy a másik ember ellen
fordulnak. A legdirektebben mindez a Fűfolyóban
történik, ahol afölötti elkeseredésében, hogy valójában mit sem változott az
élete, hogy most is ugyanaz az unalmas háziasszony, aki volt, az
összezavarodott főhősnő a társára (addigi szerelmére) támad, és egyetlen
lövéssel leteríti, majd egy határozott mozdulattal kilöki testét a kocsiból. A
hasonló tematikájú Sötét húzásokban
mindez sokkal alattomosabban és sokkal nyomasztóbban zajlik.
A neonoirként, azon
belül szabályos bűnbanda-noirként működő alkotásban folyamatosan változik a
háromfős csoport dinamikája. A közös ügy érdekében tevékenykedő környezetvédők
még egymásban sem bíznak – és ez már a legelejétől így van. Nincs semmi, ami
megmérgezné a kapcsolatukat (mint például a Megfáradt
öröm Kurtjának és Markjának esetében az idő múlása, az értékek természetes
megváltozása), saját belső feszültségük miatt fordulnak egymás ellen. A közösen
elkövetett véletlen gyilkosság ugyan felgyorsítja ezt a folyamatot, de biztosak
lehetünk benne, hogy a felek előbb-utóbb amúgy is ide jutottak volna.
A tett súlya a három
központi figurára, Josh-ra, Denára és Harmonra különbözőképpen nehezedik,
pontosabban különféleképpen birkóznak meg a rájuk nehezedő lelki teherrel. Josh
egyre paranoiásabb lesz, üldözési mániája odáig fajul, hogy autós követést
vizionál a kihalt országútra, végül őrült félelmében, hogy Dena lebuktathatja a
bűnös kis csapatot, meggyilkolja a lányt. A lelkiismeretével tusakodó Dena bűne
súlya alatt egyrészt saját maga ellen fordul azzal, hogy pszichoszomatikus tüneteket
produkál (viszkető, vöröslő ekcéma jelenik meg a bőrén), másrészt mindenképpen
ki akarja beszélni a traumát. Az addig is gyakran hűvös kívülállóként viselkedő
Harmon pedig eközben egyszerűen elvág minden szálat saját maga és bűntársai között,
és passzív-agresszív módon kivonja magát a képletből.
A másik ellen fordulás
legenyhébb formáját a Megfáradt örömben
figyelhetjük meg: itt pusztán a két főhős barátsága válik az elszenvedett
sérelmek áldozatául. A közös ellenséget a Járatlan
útban a szerencsétlen indiánban találják meg, akit azonnal foglyul ejtenek,
s habár látszólag úgy tűnik, a csapat tagjai közt nagy az egyetértés abban,
hogy onnantól kezdve mindenért őt hibáztassák, valójában vezetőjük, Meek
manipulálja a társaságot. Mivel az indiánnal való találkozás előtt épp az ő
helyzete ingott meg erőteljesen, hiszen annak ellenére, hogy pénzért vállalta:
termőföldet és vizet keres az őt felfogadó kolóniának, feladatában csúfos
kudarcot vallott, ezért a bűnbakképzés eszközével élve próbálja a közhangulatot
a bennszülött férfi ellen irányítani – a közös nyelv hiánya, az indián
hangsúlyozott idegenszerűsége és az átélt, egyre szaporodó nehézségek miatt inkább
több, mint kevesebb sikerrel.
Egyedül a Michelle
Williams alakította Emily, az egyik telepes józan felesége veszi védelmébe az
ártatlanul vádolt indiánt, ami már-már felveti a hit, remény és szeretet
létjogosultságát, ám Reichardt kérlelhetetlenül pesszimista: egyetlen ember
jóindulata kevés ahhoz, hogy kivezesse a csoportot a káoszból és a pusztulásból
– az alkalmi kapcsolat itt is negatív következményekhez vezet. A Járatlan út vándorai így az
örökkévalóságig bolyonghatnak a sivatagban.
A Wendy és Lucy a rendező egyetlen olyan munkája, amelyben a
drasztikus döntés nem egy gyáva (Sötét
húzások) vagy összezavarodott (Fűfolyó)
ember kényszerű cselekedete, hanem bátor lépés, amit a főhősnő átgondolva és
mérlegelve tesz meg – még akkor is, ha a kutyájáról lemondva elveszíti önmagát.
A Járatlan úthoz hasonlóan itt is
kapunk egy kis reménysugarat arra nézvést, hogy ember embernek nem csak farkasa
lehet, de a Wendyt felkaroló idős biztonsági őr nagylelkűsége és jószándéka sem
elég ahhoz, hogy a lány sorsa jobbra forduljon. Főleg, hogy „a pokol a másik
ember” sartre-i elvét pontosan kétszer ennyi példa igazolja: ad hoc kapcsolatai
közül egy másik Wendy bebörtönzését és kutyája elvesztését hozza, a harmadik
pedig csaknem az életét követeli (lásd az őrült hajléktalan dühöngését a
védtelen, alvó lány mellett).
Reichardt mintha csak
azt próbálná meg bebizonyítani a számunkra, hogy két ember vagy egyéb élőlény
kapcsolata semmi jóhoz nem vezethet. A barátok elhagyják vagy cserben hagyják
egymást, elfordulnak egymástól, a szeretők lelövik a másikat, a szövetségesek
egymás ellen fordulnak és legyilkolják egymást, ha pedig egy nagyobb
csoportosulásról van szó, annak sorai előbb-utóbb menthetetlenül
szétzilálódnak. Mindezek a folyamatok pedig az alkotó filmjeiben szinte mindig
egy-egy utazás keretében történnek.
Elvetélt road movie-k
Hősei énkeresését,
szimbolikus útkeresését a rendezőnő mindig egy-egy valóságos utazás folyamán
mutatja be – teszi ezt anélkül, hogy akár egyetlen szabályos road movie-t is
forgatott volna. A Fűfolyót – lásd
fent – maga Reichardt aposztrofálta „út nélküli road movie”-nak, ami egészen
pontos meghatározás, hiszen a film hősei rengeteget utaznak benne, mégsem
jutnak sehova – és kivételesen nem átvitt, hanem a szó szoros értelmében. A Fűfolyó legtöbb jelenetében autóban
ülnek a szereplők, mégsem lépik át egyszer sem a megyehatárt, de a városból is
csak egy ízben sikerül kitörniük. Ami már csak azért is paradoxon, mivel a
közösen elkövetett „gyilkosság” miatt egyébként menekülniük kell.
Ezzel a céltalansággal
szemben éppen a céltudatosság jellemzi az alkotó másik bűnügyi történetének, a Sötét húzásoknak a hőseit. Gátrobbantó
akciójuk érdekében ökoterroristáink többször is átszelik az országot, hiszen
máshol van a tett helyszíne, máshol szerzik be a robbantáshoz szükséges
műtrágyát és megint máshol veszik meg a hajót (a címbeli „Night Moves”-t),
amibe a robbanószert rejtik. Itt éppen az adja az utazások paradox helyzetét,
hogy ők valójában nem készülnek sehova, nem akarnak elutazni, de még csak
helyet változtatni sem, hiszen céljuk egyetlen pontos helyszínhez köti őket,
csupán paranoia-számba menő óvatosságuk miatt keringenek az országutakon.
Egyetlen pontosan
meghatározott színhelyet akarnak felkeresni a Megfáradt öröm kirándulói is. Hétvégi kiruccanásuk úticélja egy
erdőmélyi hőforrás, amit kis kanyarok után (első nap eltévednek, csak másnap
sikerül célba érniük) végül valóban meg is találnak. A helyzet iróniáját itt az
adja, hogy Kurt és Mark ugyan elérték konkrét céljukat, de átvitt értelemben
mégsem sikerült megtalálniuk azt, amiért indultak. Hiszen bármilyen mélyre is
hatoltak a rengetegbe, nem tudták hátrahagyni félelmeiket és mindazt, ami
nyomasztja őket – ahogy nem tudták visszaszerezni azt, ami elveszett.
A leginkább elvetélt
road movie-nak Reichardt művei közül mégis a Wendy és Lucy bizonyul, hiszen itt az utazás voltaképpen el sem
kezdődik, mivel a főhősnőt valami minduntalan letéríti az útjáról, valami miatt
folyton kisiklik a megkezdett pályája. Először az autója romlik el, azután
letartóztatják bolti lopás miatt, majd szeretett kutyáját veszti el – csupa
olyan akadály, ami mind ahhoz a helyhez köti, amelyen keresztül eredetileg csak
átutazni szeretett volna. A lány végcélja Alaszka, ahol jól fizető munkával
kecsegtették, de igazi utazása a film végéig voltaképpen el sem kezdődik.
Ha a Wendy és Lucy elvetélt, akkor a Járatlan út (amely már címében utal az
utazásra) beteljesületlen road movie. A film sivatagban bolyongó telepesei a
cselekmény teljes egészében csak mennek-mennek – de nem érkeznek meg sehová. A
rendezőnő összes többi alkotására is jellemző egyébként (és ezért tekinthető
mindegyik elvetélt pikareszk mozinak), hogy az út végét sohasem látjuk. Reichardt
mindig megmutatja, hogy a figurák elindulnak valahová, de – legalábbis a néző
tudomása szerint – soha nem érkeznek meg.
A Fűfolyó Cozyja, miután kilökte partnere hulláját a kocsijából,
elhajt, de nem tudjuk, hova indul. A Wendy
és Lucy Wendyje mindig csak emlegeti Alaszkát, amennyit mi látunk belőle,
az alatt az idő alatt egy centivel sem kerül közelebb hozzá. A Járatlan út hőseinek soha meg nem
érkezése, végeláthatatlan utazása már szinte bibliai léptékűvé nő (lásd a
zsidók negyvenéves bolyongását a Sínai-sivatagban), ahogy a Sötét húzások-beli Josh-t is egy utazás
elején hagyjuk magára, aminek nem látjuk a végét (a gyilkosság után addigi
identitását hátrahagyva a fiú egy másik városba menekül, de nem kapunk egyértelmű
jelzést arra vonatkozóan, hogy letelepszik-e, munkát vállal-e ott, hiszen a
filmet pont abban a pillanatban vágják el, amikor kiderülne, hogy kitölti-e a
jelentkezési lapot).
A rendezőnő vonzódására a
nyitott befejezésekhez egyébként nonkonformista attitűdje a magyarázat. „Csakugyan
van abban valami kielégítő, amikor nézel egy régi filmet, és a felerősödő
zenére bekúszik a vége felirat. De számomra egyszerűen abszurdnak tűnik
ilyesfajta befejezést kanyarítani a filmjeim végére. Úgy nagyon aránytalanok
lennének, hiszen annyira rövidek, olyan kis időt ölelnek csak fel. Nem tudjuk,
hol voltak ezek az emberek ezelőtt. Eltöltünk velük egy hetet, aztán az útjukra
engedjük őket. A filmjeim csupán egy-egy futó pillantást jelentenek az áthaladó
emberek életére” – nyilatkozta az alkotó két évvel ezelőtt a The Guardiannek.
Lépésről lépésre
A közös szempontú elemzésből
talán úgy tűnik, hogy Kelly Reichardt művei egyenletes színvonalat képviselnek,
ám ez koránt sincs így. A bemutatkozó rendezéssel, a Fűfolyóval kapcsolatban lehet ugyan jóindulattal a francia új
hullámot és Godard-t emlegetni, de inkább csak zilált, átgondolatlan alkotás:
maga is olyan, mint egy dzsesszimprovizáció, amit a filmben aláfestő zeneként
folyamatosan hallunk. A következő mű, a Megfáradt
öröm már sokkal kiforrottabb munka, ám itt meg a nézői figyelmet nem
sikerül végig lekötnie a céltalan, parttalan beszélgetéseknek – a rendezőnő
mintha csak a dialógusírást gyakorolta volna.
A Wendy és Lucy egyedül a színészi játékban haladja meg a középszerű
független filmek jól ismert színvonalát, de itt már a képekkel fogalmazás is
sokkal jobban megy az alkotónak. Az egyértelmű fejlődés csúcspontját a
rendezőnő a hazánkban is látható (a Toldi mozi április 22. és 24. között
retrospektív vetítéssorozatot rendezett Reichardt első öt nagyjátékfilmjéből)
két utolsó filmjével érte el. A szokatlan képarányt (1.33:1) alkalmazó Járatlan út olyan kiérlelt
kompozíciókkal és meditatív képsorokkal dolgozik, amelyek gyakran hordoznak
másodlagos jelentést (a szereplők sárga ruháinak, a földszínekben játszó tárgyi
világnak köszönhetően úgy érezzük, hogy a figurák lassan beleolvadnak a tájba,
amelyben elvesztek, mintha csak a sivatag homokjából és köveiből nőttek volna
ki).
Az opus magnum címet
viszont nem ez az alkotás, hanem egyértelműen a Sötét húzások érdemelte ki. Reichardtnak ebben a művében minden egy
irányba mutat. Az atmoszférateremtéshez a rendező mindig is remekül értett, már
első zsengéinek is szinte tapintható saját világa alakult ki, itt viszont
vizuálisan, eszmeileg és minden egyéb szinten is egy olyan átgondoltság jelenik
meg, ami már-már tökéletes filmélményről gondoskodik. A film nyomasztó
hangulatát nyugtalanító kísérőzene támogatja, a sok éjszakai felvételnek és a
fényhiányos belsőknek köszönhetően egy percre sem érezzük magunkat biztonságban
– egyedül a természet képei harmonikusak és megnyugtatóak.
A visszafogott, lassú
tempó, a történések aprólékos bemutatása tesz róla, hogy elejétől a végéig a film
foglyaivá váljunk, miközben a közelgő tragédiát finom célzások sejtetik („Lőjük le!” – kiáltják a gyerekek játék
közben a nemzeti parkban, ahova a főhősök a bűnt elkövetni érkeznek). A Sötét húzások a klasszikus
paranoiafilmek mintájára egy olyan társadalmat mutat be, amelyben bármelyik
pillanatban bekövetkezhet a természeti katasztrófa, ugyanakkor egy sötét
neonoir keretében az emberek egymás közti kapcsolatának inflálódásáról is
érvényesen beszél. Amennyiben Kelly Reichardt ezt a tendenciát folytatja, reménykedhetünk
benne, hogy az idei Sundance-en bemutatott, ám szélesebb körben még nem
forgalmazott legújabb munkájával, a Certain
Womennel igazi mesterművet alkotott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 4.57 |
|
|