Film / RegényFredrik Backman: Az ember, akit Ovénak hívnakJób a lakóparkbanSepsi László
A zord külső mögött nem mindig dobog érző szív.
Egy házsártos, folyton okvetetlenkedő vénember kiváltképp hálás
irodalmi alapanyag. A hétköznapokban kínos lépcsőházi szituációk fikció képében
lehetőséget adnak arra, hogy végre büntetlenül kinevethessük a fontoskodó
szabálykövetést, bátrabb szerzők pedig még arra is vállalkozhatnak, hogy egyre
árnyaltabb karakterábrázolással mutassák be a tüskés felszín alatt megbúvó,
szeretetreméltó nagyapót. A nehéz természetű alakokra épülő humoros irodalom
tehát egyszerre ördögűzés és domesztikáció: viccet csinál az ismerős helyzetekből,
melyek élesben leginkább csak kellemetlenek, miközben leplezetlen pedagógia
célzattal arra bíztat, hogy nézzünk a mindenkori másik ember irritáló tettei
mögé. Az eddigi életművét idegesítő csodabogarak szentimentális portréira
felhúzó Fredrik Backman a világsikert is meghozó első könyvében nem próbálja különösebben
meghaladni ezt a formulát, Az ember, akit
Ovénak hívnak olyan, mint egy idősödő karakterszínésznek precízen
összekalapált jutalomjáték, ami tökéletes háttérzaj bármely tévé előtt töltött
családi ünnephez, ám a figyelemreméltó technikai profizmus mögött nehezen
lelünk eredeti gondolatot.
A címszereplő Ove a gyásztól megkeseredett – bár a párhuzamos
múltbeli cselekményszál alapján kamaszkorától kezdve zárkózott és szabálykövető
– özvegy, aki a helyi lakóközösség ostoraként igyekszik regulázni polgártársainak
kihágásait, kivéve, amikor épp saját öngyilkosságán dolgozik. Backman a regény
nyelvét és a szüzsé felépítését is Ove robotikus személyiségéhez igazítja, az
azonos szerkezetre épülő mondatok és az egy rugóra járó szituációk ideig-óráig
fenntartják az ismétlődésből fakadó humorfaktort, majd óhatatlanul
belefulladnak a repetícióba. Ove rendszerint összetűzésbe kerül a környék
valamely lakosával, majd mielőtt a helyzet végképp elmérgesedne, felesége vagy
apja emlékének hatására morálisan helyes döntést hoz. Míg a regény első fele
ilyesfajta hétköznapi konfliktusok sorozatából áll össze – amit meghiúsult
öngyilkossági kísérletek és a karakter tragédiáját árnyaló flashbackek
szakítanak meg –, a történet második fele már jóval célirányosabb dramaturgia szerint
halad, és életképek egymásutánja helyett olyan ellenséget állít szembe Ovéval
és újdonsült barátaival, akinek legyőzése egyúttal a morc mizantrópot is
mennybe meneszti.
Backman regénye óda az emberarcú házmester-mentalitáshoz, ahol a
vétkesek beárulása a törvény képviselőinek már vállalhatatlan magatartás,
viszont a vélt vagy valós sérelmek egy bizonyos ponton túl akár önbíráskodással
is megtorolhatóak. Ove – és a regényben felbukkanó néhány más férfitársa,
konkurens szomszédtól szótlan apósig – a maszkulinitás egy tradicionálisnak tekintett
formájának megtestesítői. Ők azok a férfiak, akik szavak helyett bólintásokkal
fejezik ki véleményüket, a matematika kivételével ódzkodnak mindentől, ami nem
kézzelfogható (Shakespeare tolmácsolása a családban a feleség feladata), a
patriotizmus márkahűségben (csak a Saab!), az emberi kapcsolatok pedig szívességből
elvégzett barkácsmunkákban és ház körüli javításokban fejeződnek ki. Annak
érdekében, hogy mindezek ellenére feltárulhassanak Ove belső értékei a szabálykövetésből
növesztett páncél mögött, Backman nem pusztán személyes tragédiák tömegével
bombázza meg főhősét (leégett háztól elvesztett gyermekig), de két olyan
karaktertípust is szembeállít vele, akik ellenpontozhatják a figura negatív
jellemvonásait. Míg Tom, a tolvaj mellett Ove erkölcsi tartása válik
figyelemreméltóvá, a végül főellenséggé emelt fehérgalléros hivatalnokok a
szabálykövetés olyan embertelen verzióját képviselik, amely ellenében a
címszereplő elvei és háklijai mégis erényként domborodhatnak ki. Az
előítéleteihez, az írott és íratlan törvényekhez és egyéb rigolyáihoz a
legszélsőségesebb körülmények közt is ragaszkodó Ove élettörténete így egy
szekularizált Jób-sztorivá válik, akinek az Úr szeretete helyett saját,
szigorúan konzervatív nézőpontjáért kell nap mint nap megküzdenie az egyre
szabályozatlanabb külvilággal szemben. Fredrik Backman regényében a
következetesség elnyeri méltó jutalmát – ha máshogy nem, hát családpótlék
barátok képében –, de ez a példabeszéd egydélutános kikapcsolódásnak
túlméretezett, kifinomult karakterrajznak pedig túl sekély.
Animus Kiadó, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 7 átlag: 2.43 |
|
|