|
|
MoziX-Men: ApokalipszisSepsi László
X-Men: Apocalypse – amerikai, 2016. Rendezte: Bryan Singer.
Írta: Michael Dougherty és Bryan Singer. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: John
Ottman. Szereplők: James McAvoy (Xavier), Michael Fassbender (Magneto),
Jennifer Lawrence (Raven), Oscar Isaac (Apokalipszis), Rose Byrne (Moira), Tye
Sheridan (Scott). Gyártó: Marvel Entertainment. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 144 perc.
A
széria hatodik részére vált végképp egyértelművé, hogy az X-Men filmverziója a fasisztoid, mutánsgyűlölő William Stryker
kivételével képtelen előállni egy valóban izgalmas gonosztevővel (eltekintve
persze a jó és rossz oldal közt ingázó Magnetótól). Ezt nem csupán az igazolja,
hogy az X2 óta Stryker ezredes akár
annak ellenére is felbukkan a franchise-hoz
kapcsolódó filmekben, hogy csekély köze van az eseményekhez, de az is, hogy a
legújabb epizód címbeli ősmutánsa a filmszalagon nyílt fekete lyukként ránt a
mélybe minden jelenetet, amelyben feltűnik. Hiába volt a kilencvenes évek
képregényeinek egyik meghatározó figurája, az isteni hatalommal bíró
Apokalipszis alakja nélkülöz bármiféle innovációt – fenyegetése pusztán abból
fakad, hogy elviekben a történetfolyam összes szereplőjénél jóval öregebb és
erősebb, ráadásul még követőket is gyűjt. A második X-men trilógia záróepizódja érezhetően nem is tudott vele mit
kezdeni – a karakter és csatlósai többnyire afféle ítéletnapi Charlie
Angyalaiként pózolnak két teleportáció között –, amiért annak fényében nagy
kár, hogy az X-Men: Az elsők-ben
bevezetett retró hangulatvilág még harmadjára is üdítő a korpusz méretéhez
képest túlságosan is egy rugóra járó kortárs szuperhősfilmben.
Pedig
a nyitány epizódjai a kelet-németországi mutáns ketrecharcokról és a lengyel
vasöntödében dolgozó Magnetóról egy olyan mozi ígéretével kecsegtettek, amely
szereplőgárdájának sokféleségét a térpoétika szintjén is képes markánsan
érzékeltetni – lásd még a szériában a kanadai vadonhoz kötődő Farkast vagy a
nyolcvanas évek tinifilmjeinek kulisszáiban bevezetett Küklopszot. Az egyiptomi
eredetű Apokalipszis valójában nem tesz mást, mint önjáró világvégeként
homogenizálja és visszarombolja ezeket a tereket az átlagblockbusterek
katasztrófa-esztétikájának sivár pusztulatába. Teljes sikerrel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 3.25 |
|
|
|
|